سید محمد حسینی روز چهارشنبه در حاشیه کارگروه بازسازی و مرمت بازار تاریخی اراک در گفت و گو با ایرنا، افزود: 12 نقطه بازار تاریخی اراک از قبیل سراهای کتابفروشان، کاشانی، نوذری، فلسطین، مسگرها، شماری از گذرهای شرقی و غربی بازار، طاق و کف بازار تاریخی اراک در پنج سال اخیر با اعتبار تخصیص یافته مرمت، استحکام بخشی و ایمن سازی شده است.
وی با بیان اینکه مرمت کامل بازار تاریخی اراک بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، بیان کرد: بخش های مختلف طاق بازار و کاروانسراها و گذرها و همچنین طاق نمای ورودی بازار تاریخی اراک نیازمند مرمت و ساخت است که در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز در اسرع وقت عملیات مرمتی آغاز می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: مجموعه بازار اراک نمونه کاملی از الگوهای معماری ایرانی و اسلامی با ویژگی ها و ظرافت های خاص است که بیش از 2قرن قدمت دارد اما در 20 سال اخیر خسارت و آسیب های جدی در بخش های مختلف آن ایجاد شده است.
وی بیان کرد: عمده این خسارت ها در تغییر کاربری غیرکارشناسی به واسطه دستکاری در ارتفاع سقف مغازه ها، تقسیم فضاهای کسب و کار با تیغه بندی و بارگذاری غیراصولی و استفاده از مصالح غیر مرتبط با این مجموعه ارزشمند رخ داده است.
حسینی گفت: مجموعه بازار تاریخی اراک با هویت کالبدی شهر اراک گره خورده و به عنوان میراث مهم فرهنگی این خطه محسوب می شود که نیاز است با تعریف مدیریت جامع و آسیب شناسی این بنا علاوه بر کاربری های اقتصادی در حوزه گردشگری نیز جایگاه خود را بیابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: مدیریت و رسیدگی به امور بازار تنها وظیفه میراث فرهنگی نیست بلکه کسبه بازار، اداره کل اوقاف وامور خیریه استان و شهرداری و شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز باید با آگاهی و دلسوزی در برنامه ها و مسایل بازار همسو باشند و با مشارکت مالی و معنوی زمینه جبران جراحات این بنای ارزشمند و حفظ و حراست بهینه آن را فراهم کنند.
وی ادامه داد: مراجع قضایی و دستگاه های اجرایی باید همکاری بیشتری را در جمع آوری غیر قانونی برخی از عناصر در مجموعه بازار تاریخی اراک داشته باشند.
حسینی گفت: آموزش به مردم و کسبه بازاردر خصوص ارزش های تاریخی و حفظ و احیای بازار تاریخی اراک و تلاش برای ایجاد محدودیت های ترافیکی خاص و تقویت زیرساخت های گردشگری در حوزه این مجموعه از اولویت های کاری میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی است.
مجموعه تاریخی بازار اراک بخش های مختلف با کاربری هایی شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاروانسراها دارد.
این بازار به مرکزیت چهارسوق، دارای دو مسیر شمالی، جنوبی و شرقی، غربی است که از چهار جهت به دروازه های قدیم شهر متصل می شده است و به نوعی استراتژیک ترین نقطه شهر در زمان های گذشته بوده است.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.