به گزارش ایرنا، در آستانه سال نو به منظور تامین مایحتاج و کاهش دغدغه خانواده ها به خصوص اقشار متوسط و ضعیف، نیاز است که گام اساسی در سامان بازار نوروزی برداشته شود و با تدابیر خاص، مداخله هدفمند، راهبردهای کاربردی و کارشناسی و نظارت اصولی تعادل در عرضه و تقاضا به بهترین شکل ایجاد شود.
اگرچه هر سال برای تنظیم بازار نوروزی و افزایش توان خرید اقشار مختلف مردم تولیدکنندگان، عمده فروشان و خرده فروشان تنوع اجناس مختلف خود را از لحاظ کیفیت و قیمت بیشتر می کنند تا آحاد جامعه بتوانند اجناس مختلف را خریداری کنند اما نیاز است تا دستگاه های نظارتی از قبیل تعزیرات حکومتی، دانشکده علوم پزشکی، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز با حساسیت تیم های بازرسی را روانه بازار کنند تا ضمن جلوگیری از فروش کالاهای قاچاق، مناسبات بازار در کیفیت، رعایت قیمت و تاریخ مصرف کالاها به بهترین شکل رقم بخورد.
مسئولان و دست اندرکاران استان مرکزی معتقدند که در آستانه نوروز امسال ساماندهی بازار با حضور تیم های نظارتی و بازرسی و همکاری اصناف در این استان شرایط مناسبی دارد و نظم و آرامش مطلوبی حاکم است.
یکی از سیاست های تنظیم بازار در سال های قبل برپایی نمایشگاه های بهاره بود که به علت اینکه تمامی کسبه نمی توانستند از این فرصت بهره بگیرند برخی نارضایتی ها را ایجاد می کرد که در 2 سال اخیر این رویه تغییر یافته و با تعامل و همراهی اصناف کالاهای باکیفیت و با قیمت مناسب در جای جای بازار استان مرکزی عرضه می شود که این مهم رضایت مردم و کسبه را به همراه دارد.
برخی از مسئولان استان مرکزی بر این باورند که کنترل قیمت ها در بازار نوروزی امسال به طور ذاتی تنظیم شده است و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به اندازه کافی در بازار وجود دارد و فروشندگان انواع پوشاک، مواد غذایی و آجیل فروش ها نیز این مایحتاج را از ماه های گذشته این اقلام را در انبارهای خود ذخیره کرده اند و توازن در عرضه و تقاضا در روزهای پایانی سال بر بازار مناطق مختلف استان برقرار است.
استاندار استان مرکزی در خصوص اهمیت تنظیم بازار نوروزی در استان مرکزی گفت: از ماه ها قبل دستگاه های متولی به صورت نامحسوس در روند تنظیم بازار و پشتیبانی کالاهای اساسی و پرمصرف نوروز در استان برنامه ریزی کرده اند.
سید علی آقازاده افزود: برپایی نمایشگاه بهاره نقش مهمی در تنظیم بازار نوروزی دارد و لغو آن در استان مرکزی منوط به شرایط مطلوب بازار شده و اصناف بایستی شاخص های تعیین شده در تنظیم بازار را مو به مو اجرا کنند و نتایج آن برای مردم ملموس باشد.
وی توضیح داد: برنامه های اتاق اصناف و اعضای ستاد تنظیم بازار استان به صورت کارشناسی ارزیابی می شود و در صورتی که این سیاست ها کاربردی نباشند و شرایط بازار به گونه ای دیده شود که با قدرت خرید اقشار مختلف تناسبی برقرار نشود، دستور برپایی نمایشگاه بهاره صادر خواهد شد.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان مرکزی خاطرنشان کرد:حوزه نظارتی استان در ایام نوروز تکالیف سنگین برعهده دارند و همه ظرفیت ها باید در بازار متمرکز شود تا هرگونه گرانفروشی، تخلف، عرضه کالاهای بی کیفیت و رفتارهای غیرمنطقی متوقف شده و مردم با اطمینان و با بهترین کیفیت بتوانند مایحتاج خود را خریداری کنند.
آقازاده افزود: در راستای تنظیم بازار نوروزی خرید اقلام پرمصرف شامل میوه، برنج و انواع گوشت سفید و قرمز در استان انجام شده و در با تصمیم کمیته تخصصی تشکیل شده زمان و محل توزیع این کالاها اطلاع رسانی می شود.
وی اظهار کرد: دستگاه های ذیربط از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف باید با مدیریت صحیح، قیمت ها را کنترل کنند و از سویی کالاها نیز از طریق شبکه های توزیع همچون تعاونی ها و فروشگاه های معتبر به مردم عرضه شود.
سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در خصوص تنظیم بازار نوروزی گفت: 20 تن گوشت قرمز به قیمت هر کیلوگرم 230 هزار ریال با هدف پشتیبانی بازار نوروزی استان خریداری و وارد شده و 80 تن دیگر نیز به زودی خریداری می شود.
سعید فرخی افزود: 2 هزار و 571 تن گوشت مرغ منجمد به قیمت هر کیلوگرم 62 هزار ریال نیز برای نوروز خریداری شده که در صورت نیاز به قیمت مصوب دولتی به بازار عرضه می شود.
وی بیان کرد: یک هزار تن پرتقال به قیمت هر کیلوگرم 23 هزار ریال و 500 تن سیب به قیمتهر کیلوگرم 25 هزار ریال برای عرضه در آستانه نوروز تامین شده که بیش از 90 درصد این کالاها به استان وارد و در سردخانه های خمین و ساوه ذخیره سازی شده است.
سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: 537 تن برنج هندی و تایلندی نیز در شبکه تنظیم بازار نوروزی استان پیش بینی شده و از طریق فروشگاه ها و تعاونی های مصرف شهرستان ها با هماهنگی کمیسیون تنظیم بازار عرضه می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به نوسان قیمتی که تخم مرغ در ماه های اخیر داشته به میزان لازم از این ماده خوراکی پرمصرف با نرخ مصوب دولتی در استان تامین شده و از طریق 81 فروشگاه مشخص در استان مرکزی عرضه می شود.
فرخی با بیان اینکه قیمت مصوب دولتی تخم مرغ به زودی اطلاع رسانی می شود، بیان کرد: شماری از مرغداران استان مرکزی بخشی از تولیدات خود را برای عرضه به قیمت دولتی به فروشگاه ها و تعاونی های مشخص شده عرضه می کنند.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: نظارت گسترده بر عرضه کالا و خدمات محور برنامه اولویت داراین معاونت در آستانه نوروز است.
محمدجواد قربانیان افزود: کالاهایی از قبیل نان، لبنیات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، میوه، آجیل و خواروبار در زمره اقلام اساسی ، پرمصرف و سلامت محور هستند که هم در مورد تاریخ مصرف و هم قیمت آن ها در ایام نوروز نظارت مستمر و جدی وجود دارد.
وی بیان کرد: در بخش خدمات نیز تیم های نظارتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بر فعالیت شرکت های مسافربری، حمل و نقل درون و برون شهری، اماکن تفریحی، سیاحتی، اقامتی، رستوران های بین راهی و درون شهری و همه اماکن وابسته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، انبارها و سردخانه نظارت مستقیم داشته و بر اساس قانون با متخلفان برخورد می شود.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی مبارزه با قاچاق کالا را از دیگر فعالیت های این سازمان دانست و گفت: در صورت دریافت گزارش یا مشاهده فروش کالاهای قاچاق تدابیر تعزیری انجام شده و متخلفان و به مراجع قضایی معرفی می شوند.
وی یادآوری کرد: 50 کارشناس و بازرس در راستای سیاست های سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان کشور بر فعالیت صنوف مختلف نظارت می کنند.
قربانیان افزود: تلفن 124 نیز به صورت شبانه روزی گزارش های مردمی را روزانه ثبت می کند و نتیجه امور به صورت روزانه به شهروندان منعکس می شود.
وی بیان کرد: گشت های مشترک سازمان صنعت، معدن و تجارت با دیگر دستگاه های متولی تنظیم بازار در استان از 15 بهمن ماه سال جاری آغاز و تا 31 فروردین ماه نیز ادامه دارد.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: بازرسی از واحدهای صنفی توسط بازرسان و کارشناسان این نهاد با اولویت مراکز عرضه کیف و کفش، پوشاک، آجیل و خشکبار، مواد پروتئینی و میوه و تره بار است.
نایب رئیس اول اتاق اصناف اراک نیز گفت: هر سال در آستانه نوروز نمایشگاه بهاره کالا و خدمات با هدف بالا بردن توان خرید اقشار متوسط و ضعیف در اغلب شهرهای استان از جمله اراک دایر می شد اما امسال به دلیل وفور کالا در بازار و ثبات نسبی قیمت کالا و ارزاق عمومی با همکاری کسبه قرار است شرایط ایمن در بازار مهیا شود و این نمایشگاه برگزار نشود.
محمود نوروزی افزود: اتاق اصناف در نقاط مختلف استان مرکزی کارکنان خود را در قالب تیم های نظارتی سازماندهی کرده و از ابتدای اسفندماه جاری زنجیره نظارتی، گسترده تر از گذشته انجام می شود و با متخلفان احتمالی نیز با قاطعیت برخورد می شود.
وی اضافه کرد: فعالیت های این دستگاه خدماتی در سه بخش تهیه، توزیع و نظارت برنامه ریزی شده است.
نایب رئیس اول اتاق اصناف اراک بیان کرد: طبق بازرسی های ماموران اتاق اصناف استان از انبارهای کسب بزرگ مراکز شهرستان ها، برپایی نمایشگاه بهاره در استان نه تنها نقشی در تنظیم بازار نوروزی ندارد بلکه قدرت رقابت را در بین کسبه کاهش می دهد و نرخ کالاها بالاتر از ارزش واقعی برای مردم رقم می خورد.
وی یادآوری کرد: هشت تیم نظارتی 2 نفره تشکیل شده که بر فعالیت صنوف مختلف نظارت دارند که از 15 اسفند ماه به دلیل حساسیت ویژه و شلوغی بازار، تیم های نظارتی این شهرستان به 30 تیم بازرسی می رسد.
نوروزی افزود: فعالیت تیم های بازرسی اتاق اصناف اراک از 15 بهمن ماه سال جاری آغاز شده و تا 31 فروردین ماه سال آینده نیز ادامه دارد که تا کنون از 89 واحد صنفی نظارت به عمل آمده و سه پرونده تخلف نیز به مراجع قضایی ارسال شده است.
وی افزود: شماره تماس 3820 و 124 به عنوان پل ارتباطی مردم و بازرسان اتاق اصناف است که شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف از اصناف مختلف می توانند مراتب اعتراض خود را منعکس کنند.
56 هزار صنف دارای پروانه زیر نظر 186 اتحادیه و 12 اتاق اصناف در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.