به گزارش خبرنگار ایرنا، علی زرافشان روز پنجشنبه در همایش تجلیل از دانش آموزان برتر کنکور 96 و تجلیل از برگزیدگان مسابقات و جشنواره های دانش آموزی در اراک افزود: تعداد این داوطلبان نسبت به داوطلبان رشته تجربی کنکور سال جاری حدود 130 هزار نفر بیشتر است که این مهم نشان از کاهش همین میزان داوطلب در رشته های ریاضی و فیزیک، علوم انسانی و سایر رشته های تحصیلی است.
وی ادامه داد: این داوطلبان برای حضور در 15 هزار صندلی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی با یکدیگر به رقابت می پردازند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: کنکور علاوه بر اینکه موجب شده مدارس به جای تحقیق، مطالعه و درک مفهومی کتاب درسی به حافظه گرایی و حفظ کردن روی بیاورند به اهداف آموزش و پرورش نیز لطمه وارد کرده و توازن رشته ای در کشور را برهم زده است.
زرافشان گفت: برهم خوردن توازن رشته ای در کشور علاوه بر اینکه در آینده، نظام آموزشی را از نظر کمیت و کیفت در علوم پایه و انسانی با مشکل مواجه می کند دانش آموزانی که به دلیل شرایط خاص حوزه پزشکی تن به این رشته ها می دهند را نیز با چالش های مختلف روبه رو می کند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با یادآوری برداشته شدن آزمون برای حضور دانش آموزان در استعدادهای درخشان افزود: 150 هزار داوطلب رشته ریاضی در کنکور امسال برای تصدی 300 هزار صندلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شرکت کردند در صورتی که در آزمون مدارس نمونه دولتی که در پایان سال ششم ابتدایی برگزار می شد 350 هزار داوطلب برای 50 هزار صندلی این مدارس با یکدیگر به رقابت می پرداختند که این مهم دانش آموزان را با مشکلاتی روبه رو کرده بود.
زرافشان ادامه داد: در آزمون مدارس استعدادهای درخشان، 250 هزار دانش آموز پایه ششم برای تصدی 15 هزار صندلی این مدارس، با یکدیگر به رقابت می پرداختند.
وی یادآور شد: در سند راهبردی نخبگان و استعدادهای برتر که سال 90 به تصویب شورای عالی فرهنگی رسید در یکی از بند های این سند، آموزش باید از آموزش گلخانه ای به آموزش باغچه ای تبدیل شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: در آموزش باغچه ای به جدانشدن دانش آموزان و فعالیت های درون مدرسه ای و برون مدرسه ای توجه شده است.
زرافشان ایجاد فرصت برای شناسایی و هدایت استعدادهای دانش آموزان را از برنامه های وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: بر خلاف گذشته که استعداد تنها بسته به هوش دانش آموزان بود، مطالعات نشان می دهد افراد دارای استعدادهای متنوعی هستند که با شناسایی این استعدادها و هدایت صحیح آنها می توان زمینه پیشرفت و موفقیت افراد را فراهم کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این همایش گفت: توجه به جنبه های عملیاتی در حوزه تعلیم و تربیت از اولویت های آموزش و پرورش است.
شهریار فولادوند افزود: برگزاری همایش ها و مسابقات علمی و عملی زمینه بروز استعداد های دانش آموزان و آشنایی مربیان و معلمان با این استعدادها و هدایت آنان به مسیر منطقی را فراهم می کند.
در پایان این نشست از دانش آموزان برتر کنکور سال جاری و مسابقات جابر بن حیان با حضور معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش و برخی از مدیران استان تقدیر شد.
227 هزار دانش آموز در 2269 مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.