به گزارش ایرنا، در چهار سال نخست فعالیت دولت دولت تدبیر و امید، نرخ بیکاری به طور متوسط معادل ١١.١ درصد به ثبت رسید که نسبت به میانگین بیکاری در دولت دهم کمتر است.
بر اساس آمار موجود، در 2 سال گذشته به طور میانگین در هر سال، 700 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده که تحقق این امر، به عنوان یکی از موفقیت های دولت دکتر روحانی محسوب می شود.
گام های استوار دولت در پیگیری 2 برنامه ملی با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار و اشتغال روستایی با اختصاص 30 هزار میلیارد تومان نیز از دیگر مولفه هایی که می تواند به بهبود نرخ اشتغال در کشور کمک شایانی کند.
استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور به عنوان یکی از مهمترین کانون های اقتصادی مطرح است که با توجه به سبقه صنعتی و برخورداری از مزیت های بخش خدمات و کشاورزی می تواند در توسعه اشتغال در کشور نقش آفرین باشد.
این استان به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در حوزه کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان، در این حوزه فعال هستند.
استان مرکزی در با هفت و سه دهم درصد، پایین ترین نرخ بیکاری کشور در نیمه نخست امسال را به خود اختصاص داد که این امر نشان از تاکید دولتمردان به توسعه زیرساخت های اشتغال است.
استاندار مرکزی در خصوص سیاست های اشتغالزایی دولت معتقد است: سیاست هدفمند دولت تدبیر و امید، اشتغال آفرینی از طریق ارتباط بین واحدهای فناور و صنعت و همچنین سرمایه گذاری پایدار شغلی در روستاها است که موفقیت های چشمگیری نیز در این زمینه به دست آمده است.
سید علی آقازاده افزود: تقویت همکاری صنعت و دانشگاه در مسیر توسعه و ایجاد اشتغال مولد، از برنامه‌های اولویت دار دولت تدبیر و امید است که بر این اساس در سال جاری 12 شرکت دانش بنیان با همکاری بخش صنعت و دانشگاه های استان ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: از راهبردهای مثبت اقتصادی دولت تدبیر و امید، کنترل تورم 45 درصدی است که تنش را از جامعه دور و آرامش را در بخش های مختلف از جمله حوزه اقتصادی حکمفرما کرد.
استاندار مرکزی افزود: دولت با همه توان کوشیده است رکود اقتصادی به پایین ترین سطح برسد و اگرچه هنوز تنگناهایی در عرصه اقتصادی وجود دارد اما دستاوردهای دولت در این بخش کم نیست.
آقازاده بیان کرد: ایجاد 16 هزار فرصت شغلی جدید با بهره برداری از 339 طرح اقتصادی با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در نقاط مختلف این استان هدفگذاری شده است.
وی افزود:پارسال، بیش 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به 17 هزار واحد تولیدی در نقاط مختلف کشور تزریق شد که سهم استان مرکزی از این تسهیلات بیش از هفت هزار و 300 میلیارد ریال به یک هزار و 60 واحد صنعتی بوده که در جای خود حرکتی بنیادین و اثربخش است.
آقازاده بیان کرد: امسال 859 واحد تولیدی تسهیلاتی بالغ بر 6 هزار و 937 میلیارد ریال دریافت کردند که بی شک در تثبیت نرخ اشتغال استان تاثیرگذار خواهد بود.
وی اضافه کرد: از سال 1392 تا پایان دی ماه امسال، بیش از هشت هزار فرصت شغلی در نقاط کمتر برخوردار و روستایی استان مرکزی ایجاد شده است.
استاندار مرکزی افزود: ارزش صادرات غیر نفتی استان مرکزی از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰ درصد رشد دارد.
آقازاده با بیان اینکه استان مرکزی در پایان سال ۹۵ بر اساس اعلام مرکز آمار ایران با هفت و چهار صدم درصد کمترین نرخ بیکاری را در کشور داشته است، اظهار کرد: طبق ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، استان مرکزی رتبه دوم مساعد بودن فضای کسب و کار را در سطح کشور دارا است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: در پنج سال اخیر، یک هزار و 104 فقره پروانه بهره برداری صنعتی با مجموع سرمایه گذاری 49 هزار و 802 میلیارد ریال در این استان صادر شده که 14 هزار و 924 فرصت شغلی را به دنبال داشته است.
محمد رضا حاجی پور افزود: شمار جواز تاسیس های صادره در این مدت چهار و هزار و 659 فقره با سرمایه گذاری307 هزار و 216 میلیارد ریال و پیش بینی ایجاد اشتغال حدود 129 هزار نفر است که با حمایت و همراهی دولت و محوریت بخش خصوصی می تواند در حوزه اقتصادی استان تحول آفرین باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: در پنج سال اخیر، کشورهای مقصد صادراتی استان مرکزی از 46 به 73 کشور افزایش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: میزان حقوق دولتی دریافت شده در بخش معادن از سال 1392 تا دی ماه سال جاری یک هزار و 797 میلیارد ریال و پروانه های بهره برداری معادن 277 فقره با اشتغال یک هزار و 915 نفر و سرمایه گذاری یک هزار و 90 میلیارد ریال است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی نیز گفت: 6 هزار و 192 فرصت شغلی توسط دولت تدبیر و امید در پنج سال اخیر در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان ایجاد شده است.
مصطفی آمره افزود: در دولت تدبیر و امید 446 واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان به بهره برداری رسیده درحالی که در مدت فعالیت 25 ساله شرکت شهرک های استان مرکزی تا پایان دولت دهم، یک هزار و 264 واحد صنعتی در این این شهرک ها به بهره برداری رسیده بود.
وی، میزان سرمایه گذاری در شرکت شهرک های این استان را تا پیش از دولت تدبیر و امید، 23 هزار و 170 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در پنج سال اخیر 24 هزار و 625 میلیارد ریال سرمایه در نواحی و شهرک های صنعتی استان جذب شده که درصد تغییرات این مهم به بیش از 106 درصد می رسد.
مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای اسلامی استانداری مرکزی افزود: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا کنون بیش از هشت هزار فرصت شغلی در نقاط روستایی این استان ایجاد شد که نقش مهمی در حفظ جمعیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت این قشر به خصوص جوانان و نوجوانان به شهرها داشته است.
وی ادامه داد: 2 هزار فرصت شغلی در نقاط کم برخوردار و روستاهای استان مرکزی در فاصله سال های 92 تا 94 ایجاد شده است.
مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای اسلامی استانداری مرکزی در خصوص سیاست های اشتغالزایی دولت گفت: طرح ارتقای تولید و اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری سال گذشته از سوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری به استان های مختلف کشور از جمله استان مرکزی ابلاغ شد و بر این اساس شرح وظایفی نیز به دستگاه های اجرایی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، اداره کل راهداری، امور عشایری و بسیج سازندگی ارائه شده است.
سعید فائض پور افزود: برنامه تکلیفی سال 95 استان مرکزی پرداخت 350 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 2 هزار و 720 نفر بود که بیش از 460 میلیارد ریال تسهیلات به کارگاه ها روستایی پرداخت و سه هزار و 35 شغل نیز ایجاد شد.
وی ادامه داد: امسال نیز ایجاد سه هزار و 638 فرصت شغلی به استان مرکزی تکلیف شده که تا پایان دی ماه 2 هزار و 89 فرصت شغلی محقق شده و پیش بینی می شود پایان امسال از برنامه تکلیفی فراتر رود.
وی بیان کرد: امسال 110 طرح اشتغالزایی روستایی استان مرکزی مشمول دریافت تسهیلات کم بهره شده است.
مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای اسلامی استانداری مرکزی افزود: 27 طرح اشتغالزای روستایی استان به ارزش 100 میلیارد ریال، تسهیلات دریافت کردند.
فائض پور ادامه داد: طرح های تولیدی کمتر از 10 میلیارد ریال در داخل استان و طرح های بالای 10 میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری معرفی می شوند.
وی ادامه داد: طرح های اشتغالزایی روستایی استان در بخش های صنعتی، معدنی، کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، خدمات و بازرگانی، کارگاه های صنعتی خانگی و طرح های گردشگری است.
2 هزار و 800 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند.
792 روستا از حدود یک هزار و 200 روستای استان مرکزی از خدمات دهیاری برخوردار هستند.
3017/3075/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.