به گزارش ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه در شورای دانش آموزی استان مرکزی در اراک، افزود: آموزش حقوق شهروندی به طور مستقیم با افزایش آگاهی اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان و نوجوانان ارتباط دارد که این مهم فرهنگ مطالبه گری را بالا می برد.
وی ادامه داد: تبیین حقوق شهروندی در مدارس و دانشگاه ها روحیه مسئولیت پذیری و مشارکت پذیری قشر جوان را افزایش می دهد که این مهم سرمایه نرم و ارزشمند برای نظام اسلامی است.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی بیان کرد: برقراری ارتباط با شوراهای دانش آموزی از کارویژه های اصلی کارگروه تخصصی منشور حقوق شهروندی است و نمایندگان این کارگروه ها در استان های مختلف وظیفه دارند ضمن ارائه اصول اساسی و برنامه ها، نسبت به جذب نقطه نظرات نمایندگان شوراهای دانش آموزی و ارسال به کارگروه کشوری اقدام کنند.
وی اظهار کرد: قبل از معرفی منشور حقوق شهروندی باید نسبت به تربیت شهروندان اقدام کرد و این مهم نیز تنها در مدارس و از سنین پایه امکان پذیر است.
مولاوردی اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش برنامه های اجتماعی و اخلاقی خود را در سال های آخر تحصیل به دانش آموزان ارائه می کند و این مهم درست زمانی اتفاق می افتد که بخش عمده ای از شخصیت اجتماعی افراد شکل گرفته و دیگر امکان تغییر وجود ندارد.
وی گفت: هر گونه آموزش به خصوص حقوق شهروندی باید از سنین پایه به دانش آموزان ارائه شود تا سنگ بنای شخصیت افراد بر اساس منشور حقوق شهورندی شکل بگیرد.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: توسعه و بالندگی کشور در گرو تربیت شهروندان فعال و همراه با عنصر مشارکت پذیری است که وزارت َآموزش و پرورش باید برای این مهم برنامه ریزی های کاربردی داشته باشد.
،تبیین حقوق شهروندی را مهمتر از حقوق بشر دانست و گفت: حقوق بشر تنها حق محور است اما حقوق شهروندی همراه با مسئولیت است و افراد خود را نسبت به جامعه، نظام حاکمیتی، خانواده و حتی وجدان درونی خود مسئول می دانند از این رو تبیین این منشور می تواند کمک شایانی به توسعه پایدار جامعه بکند.
مولاوردی اضافه کرد: برنامه ریزی ها براساس نیازهای روز جامعه به صورت کارشناسی و به عنوان نقشه راه تدوین شده و این مهم ضمن شتاب بخشی به اهداف عالیه نظام اسلامی و دولت تدبیر و امید از کارهای پراکنده و جزیره ای نیز جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: اگرچه حقوق شهروندی یکی از مواد اصلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است اما سال گذشته و برای اولین بار به صورت منشور اجرایی در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت و رئیس جمهوری با جدیت هر چه تمامتر آن را دنبال می کند.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی اظهار کرد: رئیس جمهوری با تدوین منشور حقوق شهروندی، مسئولان و دولتمردان را ملزم به رعایت حقوق مردم می کند و مراحل اجرایی شدن مفاد این منشور را نیز با دقت پیگیری خواهد کرد.
وی افزود: نهادسازی حقوق شهروندی در استان ها انجام شده و همه وزرا و استانداران نیز یک مشاور ویژه یا یک رابط در امور حقوق شهروندی انتخاب کرده اند.
مولاوردی بیان کرد: برقراری عدالت آموزشی به عنوان یکی از ارکان عدالت اجتماعی ساماندهی بازماندگان از تحصیل، کودکان کار و خیابان از مواد ویژه منشور حقوق شهروندی است که باید با همکاری های برون بخشی در کشور محقق شود.
وی بیان کرد: اجرای منشور حقوق شهروندی تنها از عهده قوه مجریه بر نمی آید و برای نهادینه کردن این مهم باید همکاری ویژه ای بین قوای سه گانه ایجاد شود.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در ادامه سخنان خود به 40 سالگی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: عملکرد و دستاوردهای نظام اسلامی باید به صورت ویژه بررسی شود و با یک کارویژه اساسی با اصلاح نقاط ضعف و برجسته سازی نقاط قوت به مسیر خود ادامه داده شود.
استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: رعایت حقوق شهروندی اصلی ترین و اساسی ترین نیاز مردم است و آحاد ملت به خصوص دانش آموزان و دانشجویان باید این خواسته و مطالبه بحق خود را در بزنگاه های مختلف ابراز کنند.
سیدعلی آقازاده افزود: حقوق شهروندی به رعایت همه مسائل جامعه از جمله موضوعات اقتصادی و اجتماعی بر می گردد و افراد برای احقاق حقوق خود باید از منشور حقوق شهروندی آگاهی کامل داشته باشند.
وی ادامه داد: دانش آموزان علاوه بر مهارت های فنی و حرفه ای به آموزش مهارت های زندگی نیاز دارند؛ چرا که جای خالی مهارت های زندگی و آشنا نبودن با این مهارت ها موجب بروز آسیب های اجتماعی و مشکلات بسیاری در جامعه می شود و با تسلط به منشور حقوق شهروندی می توانند به همه این مهارت ها دست یابند.
دیدار با نماینده ولی فقیه، دیدار با نمایندگان سازمان های مردم نهاد و دیدار با دانشجویان منتخب استان مرکزی از مهمترین برنامه های سفر یک روزه دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی به کلانشهر اراک بود.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.