به گزارش ایرنا، حسن صالحی روز یکشنبه در دومین همایش ملی ماهیان زینتی در محلات افزود: تراز تجاری آبزی پروری کشور مثبت است و فعالیت های شیلات در سال های اخیر همواره در تولیدات کشاورزی حرف های زیادی برای گفتن داشته است.
وی روند صادرات آبزیان کشور در پنج سال اخیر را صعودی عنوان کرد و گفت: پارسال 412 میلیون دلار ارز از صادرات آبزیان نصیب کشور شد و رقم صادرات 10 ماه امسال نیز در حوزه آبزی پروری کشور معادل 475 میلیون دلار بوده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: یک میلیون و 90 هزار تن انواع آبزیان در سال گذشته در کشور تولید شد و این تولیدات امسال به طور چشمگیری افزایش دارد.
صالحی افزود: شیلات و مشاغل پیوسته به آن جایگاه ویژه ای در کشور دارد و بزرگترین ناوگان دریایی کشور در اقیانوس هند و هزار شناور صیادی در این اقیانوس مشغول صید آبزیان هستند.
صالحی ادامه داد: بندر کنارک بزرگترین بندر صیادی کشور است و پس از آن بندر چابهار نیز با تحولات چشمگیر توانسته شرایط مطلوبی در بخش شیلات ایجاد کند.
وی افزود: 80 میلیارد دلار برای تکمیل طرح های آبزی پروری در 15 استان کشور تخصیص یافته است تا نگاه در شیلات به فراتر از مرزها و رسیدن به جایگاه اختصاصی ارتقا یابد.
معاون وزیرجهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تولید میگو به عنوان یک محصول ابزی مهم در بدو فعالیت دولت تدبیر و امید 10 هزار تن میگو پرورشی در سال بود درحالی که این تولیدات اکنون به 32 هزار تن در سال افزایش یافته است.
صالحی بیان کرد: تا پایان برنامه ششم تولید میگوی پرورشی به 60 هزار تن در سال افزایش می یابد و این تحولی است که با استفاده از آب شور دریا و نبود آب شیرین در ایران ایجاد می شود.
وی ادامه داد: ایران در پرورش و تولید میگو از جایگاه ویژه ای در منطقه برخوردار است هر چند در دنیا مقام دوازدهم را دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: پرورش ماهی در قفس طرح جدیدی است که ناشناخته های زیادی دارد و این طرح به ظرفیت سه هزار تن با اخذ مجوز صادراتی در دست انجام است که با بهره گیری از شناوری در کنار این قفس ها ، ماهی تازه و زنده به کشورهای دیگر صادر می شود.
صالحی گفت: ایران در پرورش قزل آلا در آب های شیرین در میان کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه در جایگاه اول قرار دارد و پرورش این نوع ماهی جایگاه ویژه ای در سبد مصرف خانوارها باز کرده است.
وی ادامه داد: طرح های توسعه پرورش ماهی قزل آلا در آب های غیر متعارف شور و لب شور با اصلاح نژاد در دست اقدام است که تحول اساسی در تولید این آبزی ایجاد می کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: درحال حاضر بیش از 90 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور راه اندازی شده که در حوزه شیلات سرمایه ارزشمندی است.
صالحی با بیان اینکه بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دنیا در استان مازندران است افزود: در اسفند ماه امسال نیز یک مزرعه پرورش ماهی خاویاری غیر ساحلی در پل دختر به بهره برداری می رسد و مجموعه عظیمی در خوزستان، شیراز و یزد نیز در دست انجام است.
وی گفت: در سال 57 تولیدات شیلات کشور 32 هزار تن بود که اکنون به 460 هزار تن افزایش یافته و سرانه مصرف آبزیان در کشور به 11 کیلوگرم رسیده است.
معاون وزیرجهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران یکی از اقدامات موثر برای پایداری تولید و افزایش بهره وری تولید آبزیان را توسعه بازار مصرف آبزیان دانست و گفت: سالانه 10 نوع فرآوری جدید در حوزه آبزی مصرفی وارد بازار می شود.
صالحی بیان کرد: زنجیره صنعت آبزی پروری در استان مرکزی با توجه به ظرفیت صنعتی و گردشگری این استان باید توسعه یابد تا گردشگران از این ظرفیت برای افزایش سرانه مصرف آبزیان استفاده کنند.
همایش ملی ماهیان زینتی با همکاری موسسه تحقیقات شیلات کشور، سازمان جهاد کشاورزی و شیلات استان مرکزی به مدت 2 روز در محلات ادامه دارد.
16 درصد ازماهیان زینتی کشور در محلات تولید می شود و این شهرستان از نظر تنوع تولید ماهیان زینتی رتبه نخست کشور و از نظر حجم تولید پس از استان اصفهان در جایگاه دوم قرار دارد.
محلات واقع در جنوب استان مرکزی با 55 هزار نفر جمعیت، قطب تولید سنگ ساختمان، ماهیان زینتی و گل و گیاه است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.