به گزارش ایرنا، مهدی زندیه وکیلی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از روند عملیات اجرایی دره گردو اراک در گفت و گو با ایرنا، افزود: استقرار تاسیسات گردشگری تفرجگاه گردو از اوایل سال آتی کلید می خورد و براساس برنامه ها، ساماندهی بخشی از دره گردو توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی و بخشی دیگر با همراهی شهرداری اراک است.
وی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با ساخت بندهای خاکی و گابیون بندی مسیر آبگیر دره گردو و همچنین کاشت نهال اقدامات ارزشمندی در این منطقه انجام داده و 90 درصد از تکالیف این دستگاه در تفرجگاه گردو اراک عملیاتی شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: شهرداری اراک هم اقداماتی از قبیل سنگ فرش رودخانه، تامین روشنایی و درختکاری حاشیه رودخانه انجام داده اما با توجه به نزدیک شدن به فصل بهار و گرایش مردم به طبیعت، دستگاه های مذکور باید به اقدامات خود در خصوص ساماندهی دره گردو شتاب بخشند.
زندیه وکیلی اضافه کرد: با وجود کاشت 12 هزار اصله نهال در فضای یک هزار و 400 هکتاری دره گردو ظرفیت بهره گیری از تنوع بیشتر گونه های گیاهی در این مکان وجود دارد که اداره کل منابع طبیعی و گردشگری استان باید به این مهم توجه ویژه داشته باشد.
وی اظهار کرد: بیش از یک هزار ساعت فعالیت تحقیقاتی برای ساماندهی دره گردو انجام شده و کارگروهی نیز با حضور نمایندگان منابع طبیعی و آبخیزداری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی و حفاظت محیط زیست، شهرداری و شورای اسلامی کلانشهر اراک برای تسریع در روند اجرای این طرح تشکیل شده است.
وی افزود: استفاده مداوم کوهپیمایان و طبیعت گردان از دره گردو، توجه شهروندان اراکی به این منطقه و موقعیت مناسب آن برای ورزش های زمستانی و همگانی مهمترین دلایل ساماندهی این منطقه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: ساماندهی دره گردو در چندین مرحله برنامه ریزی شده که از سمت شمال تا روستای نظم آباد و از سمت غرب تا تخت سادات منطقه کرهرود ظرفیت پیشروی دارد.
وی یادآوری کرد: فعالیت های تجاری و تفریحی، خدمات مذهبی و بین راهی، ساخت مجموعه فرهنگی و خانه هنرمندان شهر اراک، مجموعه بازی کودکان و ایجاد امکانات ورزش های فضایی و مهیج، موتورسواری، دوچرخه سواری، باغ مجسمه مشاهیر استان مرکزی و شهر اراک، کانون گردهمایی ورزش همگانی و مجموعه پذیرایی در طرح جامع دره گردو در نظر گرفته شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: ساماندهی پارک آبخیزداری دره گردو از سال 1388 در دستور کار قرار گرفت که از سال 1393 با تهیه طرح تفصلی ساماندهی دره گردو شتاب بیشتری داشته است.
یوسف یوسفی افزود: تا کنون بیش از 24 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای ساماندهی تفرجگاه گردو هزینه شده و 6 میلیارد ریال دیگر نیز برای ادامه عملیات اجرایی این طرح در نظر گرفته شده است.
وی، کاشت بیش از 12 هزار اصله نهال، ساخت سه مورد بند سنگ و ملاتی، ساخت 14 بند گابیونی(سنگ و توری)، ساخت چهار سکوی استراحت و ایجاد جاده دسترسی برای آبیاری درختان از مهمترین اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در دره گردو است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار کرد: مرمت و بهسازی منابع آبی منطقه( چشمه ها و قنوات)، عملیات گابیون بندی در دره سرامیک، دره منوچهر و دره گرگ به مساحت یک هزار و 300 مترمکعب و کاشت 12 هزار اصله نهال دیگر از برنامه های هدفگذاری شده این اداره کل در تفرجگاه گردو است.
طرح تکمیلی ساماندهی منطقه گردشگری دره گردو به مساحت یک هزار و 413 هکتار در سال 1393 تهیه شد.
حدود 600 هزار نفر جمعیت در کلانشهر اراک زندگی می کنند.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.