به گزارش ایرنا، نشست شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان مرکزی چهارشنبه شب با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو در محل استانداری برگزار شد.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: با حضور وزیر نیرو آبرسانی به شهرستان خمین به عنوان مطالبه جدی مردم این شهرستان محقق شد و انتظار است حضور بعدی وزیر، بهره برداری از طرح های شهرستان های دیگر باشد.
محمد حسینی افزود: در استان مرکزی با توجه به شرایط جغرافیایی، رودخانه و آب روان های ویژه وجود ندارد و کمبود منابع آبی به خصوص در سال های اخیر به دلیل کاهش بارش نزولات آسمانی چالشی جدی است.
وی بیان کرد: با توجه به نیاز صنایع استان مرکزی به آب، نیاز است حرکتی جدی صورت گیرد تا از پساب ها برای بازگشت مجدد به چرخه مصرف استفاده شود.
نماینده مردم شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شهرستان تفرش طرحی وجود دارد که از سال 88 آغاز و به دلیل کمبود اعتبارات به تعویق افتاده بود اما در به برکت سفر رئیس جمهوری به استان مرکزی اعتبار مناسبی برای آن در نظر گرفته شد.
حسینی تصریح کرد: برای اجرای این طرح، 110 میلیارد ریال اعتبار نقدی تزریق شده که در کشور بی سابقه بوده است.
وی بیان کرد: با وجود این میزان اعتبار، طرح شرایط قابل قبولی ندارد و پیمانکار تنها از محل تخصیص اعتبارات در حال تکمیل مطالبات سنوات گذشته است.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دولت در مصوبه خود، اعتبار قابل توجهی از منابع صندوق توسعه ملی به برخی از استان ها تخصیص داده که در کمیسیون برنامه و بودجه مقرر شد تخصیص ها در کشور یکسان شود تا تعهدات در حوزه آبرسانی در روستاها عملیاتی شود.
حسینی تصریح کرد: حدود 300 روستای حوزه شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان، با مشکلات زیادی در حوزه تامین آب مواجه اند که با تامین اعتبارات استانی نمی توان تنگناهای پیش رو را حل کرد.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی افزود: برقدار کردن چاه های کشاورزی از دیگر مطالبات مردم شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان است که امید است مورد توجه ویژه قرار گیرد.
نماینده مردم شهرستان های ساوه و زرندیه نیز در ادامه این نشست گفت:بحران آب در سال های آینده به عنوان یکی از چالش های جدی کشورهای مختلف است.
محمدرضا منصوری افزود: در منطقه ساوه و زرندیه تا 200 متری آب وجود ندارد و در صورت استمرار این روند، ساوه در آینده نزدیک به سرزمینی خشک تبدیل می شود.
نماینده مردم شهرستان های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس اعلام نظر بسیاری از کارشناسان، جنگ های آینده کشور بر سر تامین منابع آبی است.
منصوری افزود: سرمایه های قابل توجهی در بخش صنعت و کشاورزی در ساوه مستقر شده و اکنون برای تامین آب این مشکلات جدی وجود دارد.
وی تصریح کرد: باغات پسته ساوه، کمربندی سبز تهران شده که اگر آب پساب پرند به این نواحی منتقل شود، استمرار حیات خواهند داشت.
منصوری اظهار کرد: بزرگترین مطالبه شهروندان ساوجی مبحث گرمسیری شدن تعرفه برق است که امید است مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: در زرندیه و ساوه 2 نیروگاه وجود دارد اما از وجود پست های برق بی بهره است و سرمایه گذاران برای حضور در این مناطق، نیازمند زیرساخت های خدماتی از جمله برق هستند.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد پست 63 کیلوولت در زرندیه و ساوه نیاز اساسی است که در صورت عدم تحقق، سرمایه گذاری در این منطقه را با بن بست مواجه می کند.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با سفر وزیر نیرو به شهرستان خمین، دغدغه مردم این شهرستان در خصوص تامین آب شرب رفع شد.
محمد ابراهیم رضایی افزود: انتظار است مصوبات بلاتکلیف نیروگاه 500 مگاواتی، پست 400 کیلوولت و سه پست 63 کیلوولت در این شهرستان نیز تصمیم گیری شود.
وی بیان کرد: سرمایه گذاران در بخش انرژی خورشیدی با مشکلات زیادی اداری مواجه هستند که باید رفع این مشکلات مورد توجه جدی قرار گیرد.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بارش برف سنگین سال گذشته در استان مرکزی 500 میلیارد ریال خسارت وارد کرده که انتظار است این موضوع از محل ماده 12 هیات دولت، مورد توجه قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: انتقال آب به شهرستان ساوه از مهمترین نیازهای این استان است که امید است زودتر به نتیجه برسد.
مهدی زندیه وکیلی افزود: بیشترین تخصیص از سد کوچری به شهر ساوه مربوط می شود و بیشترین افت سفره های زیرزمینی این استان نیز در شهرستان ساوه به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: وضعیت سفره های زیرزمینی ساوه از نظر افت به شدت نامطلوب است و بزرگترین شهرک صنعتی کشور (کاوه) در حال تهدید است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: از نظر کیفیت آب شرب، شهرستان ساوه وضعیت مناسبی ندارد و توزیع آب شرب شیرین در این شهرستان با مشکلاتی همراه است.
زندیه وکیلی اظهار کرد: در چهار سال گذشته یک هزار و 500 واحد به عنوان مسکن مهر در شهر جدید امیرکبیر ایجاد شده که اکنون 50 خانوار در این شهر اسکان یافته اند و با وجود شبکه های زیربنایی از جمله برق و گاز، مشکل کم آبی در این منطقه وجود دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: در راستای تامین آب شرب برای حدود هفت هزار نفر در این منطقه، چاهی حفر شده که دبی آن 20 لیتر در ثانیه است.
زندیه وکیلی بیان کرد: این چاه هفت کیلومتر خط انتقال نیاز دارد که انتظار است از زیرساخت های مسکن مهر 40 میلیارد ریال به این مهم تخصیص یابد، تا این طرح تا پایان سال اجرایی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: انتقال پساب جنوب تهران به ساوه از دیگر مطالباتی است که در صورت تحقق به سرمایه گذاری صنعتی، اقتصادی و کشاورزی در این منطقه کمک شایانی می کند.
زندیه وکیلی بیان کرد: تامین آب واحدهای صنعتی یکی از دغدغه های جدی در استان مرکزی و شهرستان ساوه است که با تخصیص بخشی از پساب تهران، می توان مشکلات تنش آب در این منطقه را برطرف کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در این نشست گفت: سند آب شرب و صنعت استان مرکزی تدوین شده که به زودی تقدیم وزارت نیرو می شود.
عبدالرضا خلیلی افزود: برنامه ریزی آبفا در بخش فاضلاب، پوشش 70 درصدی در استان مرکزی است که این مهم تا پایان سال جاری، محقق می شود.
وی بیان کرد: خروجی تصفیه خانه در اراک یک هزار و 200 لیتر در ثانیه و در استان مرکزی این رقم به 50 میلیون متر مکعب می رسد.
مدیرعامل شرکت شهرک های استان مرکزی در این نشست گفت: 42 شهرک و ناحیه مصوب صنعتی در استان مرکزی وجود دارد که 35 شهرک و ناحیه صنعتی تحت پوشش این شرکت است و 31 ناحیه و شهرک صنعتی نیز در حال واگذاری است.
مصطفی آمره افزود: مجموع اراضی در اختیار در این شهرک ها، 12 هزار و 300 هکتار است اما تاکنون با وجود استقبال سرمایه گذاران، بیش از پنج هزار هکتار آن عملیاتی شده است.
وی بیان کرد: تعداد قراردادهای منعقد شده در شهرک های صنعتی استان مرکزی، تا پایان آذرماه امسال، به 2 هزار و 555 قرارداد رسیده که بیش از 2 هزار هکتار زمین بابت این قراردادها واگذار شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی ادامه داد: یکهزار و 704 واحد تا پایان آذرماه امسال به بهره برداری رسیده و بیش از 30 هزار شغل بر اساس پروانه بهره برداری در شهرک های صنعتی این استان ایجاد شده است.
آمره تصریح کرد: 12 هزار و 300 هکتار اراضی در اختیار شهرک های صنعتی استان مرکزی نیازمند بیش از 11 هزار مگاوات برق است.
وی گفت: برای پنج هزار هکتار بخش عملیاتی با توجه به واحدهای مستقر شده، باید 527 مگاوات برق تامین شود که در این راستا 427 مگاوات تامین شده و 100 مگاوات کسری وجود دارد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی اضافه کرد: در حوزه تامین آب برای 12 هزار و 300 هکتار در اختیار شهرک های صنعتی، 2 هزار و 535 لیتر بر ثانیه آب نیاز است.
آمره تصریح کرد: برای فاز عملیاتی در این راستا 973 لیتر آب در ثانیه نیاز است اما آب تامین شده، 679 لیتر بر ثانیه است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز در سخنانی گفت: شهروندان این استان در مصرف برق هوشمندانه عمل می کنند به طوری که استان در سال 94 رتبه 2 مدیریت مصرف و کاهش پیک بار و در سال 95 رتبه نخست را در کارنامه خود دارند.
محمد اله داد افزود: در سال جاری 700 میلیارد ریال پاداش همکاری به صنایع و کشاورزان این استان تخصیص یافته است.
استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان دارای یک میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت است و این استان از قطب های مهم صنعتی و کشاورزی کشور محسوب می شود.
3005/3075/خبرنگار: معصومه صفری *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.