به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی ، رقیه یادگاری که امروز در نشست خبری سخن می گفت با تاکید بر این موضوع افزود : تاکنون 20 درصد از بودجه عمرانی کشور در اختیار استان ها بوده است که با افزایش اختیارات در لایحه بودجه سال آینده ، این رقم به 37 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین در این راستا 868 طرح ملی کشور استانی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه استان مرکزی 4.3 درصد از بودجه هزینه‌ ای کشور را در اختیار دارد گفت : براساس این لایحه ، کلیه بودجه در مرکز متمرکز نخواهد بود و به دلیل اینکه اکثر دستگاه‌های اجرایی بودجه ملی دارند ، دولت برای تمرکززدایی تصمیم بر رفع تمرکز در مرکز گرفته است و پیشنهاد واگذاری بودجه هزینه‌ای و ملی آموزش و پرورش و بنیاد شهید (جمعا 700 میلیارد تومان) به استان ها را مطرح کرده است که قطعا این تمرکززدایی به سود استان‌ها خواهد بود.
یادگاری از رشد 17.5 درصدی بودجه جاری استان مرکزی و رسیدن آن به رقم یک هزار میلیارد تومان خبر داد و افزود : این رقم با احتساب بودجه آموزش و پرورش و بنیاد شهید می باشد و بدون در نظر گرفتن آن بودجه استان 244 میلیارد تومان خواهد بود که رشد 10 درصدی را نشان می‌دهد.
*بودجه 97، شفاف ترین لایحه طی سالهای گذشته است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی به کاهش 32 درصدی بودجه عمرانی کشور از 71 به 48 هزار میلیارد تومان اشاره کرد و ادامه داد : دولت در بودجه 96 تاکنون رقمی معادل 45 هزار میلیارد تومان را محقق کرده است و بر همین اساس در جهت واقع‌بینانه و شفاف بودن لایحه بودجه ، رقم 48 هزار میلیارد تومان را برای سال 97 در نظر گرفته است.
یادگاری در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه لایحه بودجه 97 شفاف‌ترین لایحه طی سالهای گذشته است که به واسطه شفافیت در محافل مختلف مورد بررسی قرار گرفت افزود : حذف فقر مطلق و ایجاد عدالت در ارتباطات و تبصره‌های مختلف، اصلاح ساختاری بودجه و پایه‌های شفافیت و قابل ارزیابی از شاخصه‌های لایحه محسوب می‌شود.در واقع دولت با در نظر گرفتن شرایط و مشکلات کشور ، لایحه بودجه را تدوین کرده است.
وی اظهار داشت : در جمع‌بندی و اصلاح ساختار بودجه ، اولویت‌هایی همچون چالش‌های موجود در حوزه محیط زیست، آب، منابع پایه، حمل و نقل ریلی، بافت فرسوده شهر و روستا و توسعه گردشگری ، مورد توجه قرار گرفته به طوری که مازاد هر میزان افزایش قیمت نفت که با پیش بینی قیمت 55 دلاری هر بشکه نفت ، رقمی معادل 980 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و به حوزه محیط زیست، آب و فاضلاب و حمل و نقل ریلی هدایت خواهد شد.
*پیش بینی دو هزار میلیون دلار در حوزه محیط زیست،آبخیزداری و پسماندها
وی ادامه داد :در لایحه بودجه سال آینده ، دو هزار میلیون دلار در حوزه محیط زیست، آبخیزداری و ساماندهی پسماند از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی شده و 150 میلیون دلار نیز برای مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی توجه به تولید اشتغال و تلاش جهت رفع معضل بیکاری را به عنوان یکی از دغدغه‌های جامعه و از ویژگی های مهم لایحه بودجه 97 عنوان کرد و گفت: دولت در بودجه 97 موظف به تولید 980 هزار فرصت شغلی است که از طریق استمرار برنامه اشتغال فراگیر در روستاها و مناطق عشایری ایجاد خواهد شد.همینطور با حذف یارانه افراد متمول جامعه ، مازاد حاصله از یارانه‌ها نیز به اشتغال مددجویان نهادهای حمایتی هدایت می‌شود.
یادگاری افزود : در صورتی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در دستور کار دولت قرار گیرد ، مازاد این رقم در حوزه تولید اشتغال صرف خواهد شد و بخشی از آن نیز از طریق صندوق توسعه ملی ، مشارکت بخشی عمومی و خصوصی تامین خواهد شد.
وی درخصوص تصمیمات دولت در رابطه با ادامه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بیان کرد: در حال حاضر 41 هزار میلیارد تومان بودجه پرداخت یارانه‌هاست که بر این اساس 76 میلیون نفر در کشور یارانه دریافت می کنند، دولت به منظور پرداخت عادلانه یارانه تصمیم بر حذف اقشار پردرآمد دارد و براساس آن مددجویان امداد و بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بیماران صعب‌العلاج، دهستان‌های محروم، بازنشستگان با حقوق کمتر از یک میلیون تومان، عشایر و برخی اقشار دیگر که در مجموع 41 میلیون نفر خواهد شد ، همچنان یارانه دریافت خواهند کرد.
*40 درصد از اعتبارات مصوب سفرریاست جمهوری به استان تخصیص داده شده

یادگاری در بخش دیگری از این نشست خبری در خصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی بیان کرد: مصوبات سفر هیات دولت به استان مرکزی 930 میلیارد تومان بوده است که تاکنون 360 میلیارد آن معادل 40 درصد تخصیص یافته است و عموما به پروژه‌های بزرگ و توسعه آفرین استان اختصاص یافت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز قول مساعد جهت پرداخت کامل این رقم تا پایان سال داده است که با توجه به محدودیت‌های مالی دولت شاید این امر محقق نشود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای 65 هزار پروژه نیمه‌تمام است که حدود هزار مورد آن ملی است ادامه داد : در لایحه بودجه 97، 868 طرح ملی ، استانی خواهد شد . در حال حاضر 20 درصد بودجه عمرانی کشور به استان‌ها اختصاص دارد و اگر این طرح به تصویب مجلس برسد ، 37 درصد بودجه‌های عمرانی کشور استانی خواهد شد که عمدتا طرح‌های حوزه آب و فاضلاب و راه سازی را شامل خواهد شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 845771
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.