به گزارش ایرنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در خطبه های این هفته نماز جمعه اراک در مصلی بیت المقدس این شهر، افزود: روزانه بیش از 80 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که این مهم سهم 50 درصدی در آلودگی هوا به خصوص در کلانشهرها دارد.
وی با یادآوری روز هوای پاک (29 دی ماه) ادامه داد: مصرف بی رویه سوخت در نقاط مختلف کشور در شرایطی خاص نفس برخی از گروه های سنی را به شماره می اندازد و باید اصلاح الگوی مصرف از سوی دستگاه های مختلف در جامعه نهادینه شود.
امام جمعه اراک بیان کرد: برای مثال در کشور ترکیه با تردد بیش از 21 میلیون خودرو ، مصرف سالانه بنزین از سه میلیارد لیتر تجاوز نمی کند اما، در ایران 19 میلیون خودرو سالانه بیش از 30 میلیارد لیتر بنزین مصرف می کنند.
وی اضافه کرد: استفاده بهینه از انرژی و صرفه جویی در منابع به ویژه سوخت، نه تنها از الزامات زیست محیطی است بلکه اقدامی شایسته در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است و مردم و مسئولان باید این مسئله مهم را جدی بگیرند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار کرد: اصلاح الگوی مصرف شعار نیست و می طلبد که راهکارهای عملی و اثربخش آن در لایه های مختلف جامعه تعریف شود و در سایه نظارت در اجرا به بار بنشیند.
وی بیان کرد: خشکسالی ضرورت مدیریت بهینه آب را توسط مردم و مسئولان به ویژه در بخش کشاورزی دو چندان کرده و اگر اصلاحات لازم در الگوی کشت و بهینه سازی نظام آبیاری انجام نشود در آینده نزدیک شرایط بحرانی تر خواهد شد.
آیت الله دری نجف آبادی افزود: جبران غفلت های گذشته در عبور از توان اکولوژیک و زیست محیطی استان به ویژه اراک باید با برنامه های هدفمند و مشارکت جو در ترمیم نواقص صنعتی و حذف وسایل نقلیه فرسوده در نقاط مختلف این استان، توسعه فضاهای سبز و درختکاری از سوی شهرداری های استان به خصوص شهرداری کلانشهر اراک دنبال شود.
وی در ادامه سخنان خود در خصوص روز عزه و ارسال نامه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به مقام معظم رهبری گفت: اسرائیل، آمریکا و آل سعود جبهه کفر را تشکیل داده اند اما، همواره پیروزی از آن جبهه حق و حقیقت است و به زودی سرزمین فلسطین از دست اشتغالگران خارج می شود.
امام جمعه اراک اضافه کرد: غزه و فلسطین مهمترین مسئله جهان اسلام است و ملت ایران نیز با تمام توان از ملت مظلوم فلسطین حمایت می کنند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در ادامه سخنان خود ظرفیت های کشاورزی و صنعتی کشور و استان مرکزی را ایده آل عنوان کرد و گفت: با مدیریت کارآمد و برنامه ریزی های کاربردی می توان به خود کفایی رسید و بخش قابل توجهی از تولیدات کشاورزی و صنعتی را نیز صادر کرد.
وی افزود: به برکت وجود ولایت فقیه مردم سالاری دینی در کشور ایران موج می زند و آزادی فکر و اندیشه در همه جای این مرز و بوم سایه افکنده است و مردم باید قدر این موهبت الهی را بدانند و با تمام وجود از ارزش های نظام اسلامی صیانت کنند.
امام جمعه اراک در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز تولد حضرت زینب(س) و روز پرستار نیز گفت: الگوگیری از زندگی حضرت زینب(س) و مطالعه خصوصیت اخلاقی و شخصیتی آن بانوی بزرگوار اسلام می‌تواند پرستاران را در ادامه راه خطیر پرستاری و خدمت به جامعه یاری کند.
وی همچنین حادثه جانسوز جان باختن دریانوردان نفتکش سانچی را به رهبر معظم انقلاب، ملت انقلابی ایران اسلامی و خانواده های جان باختگان تسلیت گفت.
نماز عبادی سیاسی جمعه در 33 نقطه استان مرکزی اقامه می شود.
3017/6013/ خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.