به گزارش ایرنا، مهدی زندیه وکیلی روز سه شنبه در نشسست بررسی مسائل و مشکلات عمرانی شهرستان ساوه در فرمانداری این شهر، افزود: طرح های نیمه کاره عمرانی از بودجه ملی و استانی کلید خورده و هرچه زمان آن ها در تکمیل و بهره برداری طولانی تر باشد، بودجه بیشتری را می بلعد لذا سیاست استان بر تکمیل و راه اندازی آن هاست.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی، آغاز طرح های جدید در اولویت استان نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: گازرسانی به برخی مناطق حاشیه ای شهر ساوه و واگذاری انشعاب به خانه های واقع در این نواحی تصمیم مهمی است و این موضوع باید جامه عمل بپوشد و شرکت گاز استان باید به روند گازرسانی این مناطق شتاب بخشد.
زندیه وکیلی توضیح داد: ساخت شهرک مشاغل مزاحم و آلاینده ساوه که پیش تر مصوب شده درزمینی به وسعت 50 هکتاردر جاده قدیم ساوه - تهران ایجاد می شود و شهرداری ساوه به عنوان بهره بردار این طرح باید پیگیری لازم را انجام دهد.
وی گفت: شهرداری متولی اجرای شهرک مشاغل مزاحم و آلاینده است و امید می رود به زودی عملیات اجرایی این طرح مهم در ساوه آغاز شود چرا که ساخت این شهرک می تواند علاوه بر ساماندهی صنوف مزاحم واقع در شهر به مکانی در خارج از محدوده شهری، باعث ایجاد فرصت های شغلی جدید شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی همچنین در مورد حل مشکل ترافیک شهر ساوه و لزوم احداث کنارگذر این شهر به سمت میدان سرداران، گفت: قرار است از وزارت راه و شهرسازی پیگیری های لازم در این زمینه صورت بگیرد.
زندیه وکیلی افزود: برای مسائلی چون حد نصاب ساخت بنا در شهر ساوه (تقلیل نصاب ساخت برای ترغیب مردم به ساخت و ساز)، تغییر کاربری ها و مسئله پارک جنگلی ساوه باید چاره اندیشی فوری شود.
زندیه وکیلی گفت: کاهش نصاب ساخت در شهر ساوه از 170 متر مربع در شرایط کنونی به 150 متر مربع قابل بررسی است.
فرماندار ساوه و معاون استاندار مرکزی نیز در این نشست خواستار برگزاری نشست کمیسیون ماده پنج در شهر ساوه شد و گفت: برگزاری این نشست در سطح شهرستانی به کاهش سطح نصاب ساخت در این شهر کمک می کند.
محمد بهاروند افزود: حد نصاب ساخت در شهر ساوه اکنون 170 مترمربع است که باعث شده مردم به سمت تخلف در ساخت و ساز سوق داده شوند و می طلبد با اقدامی کارشناسی حد نصاب ساخت در شهر ساوه به 90 یا 100 مترمربع کاهش یابد چراکه این تصمیم بسیاری از مشکلات را در شهر ساوه رفع می کند.
وی به مشکلات اجتماعی در حواشی شهری و سکونتگاه های غیر رسمی ساوه تاکید کرد و گفت: از چند سال پیش با کمک شورای شهر، شهرداری و سایر دستگاه های خدماتی اقدام به ارائه برخی خدمات به ساکنان این مناطق در قبال اخذ تعهد قانونی شده که درکاهش بسیاری از مشکلات در این نواحی اثربخش بوده است.
فرماندار ساوه اظهار کرد: در برخی روستاهای شهرستان ساوه نیز مشکلاتی برای ارائه خدمات به افرادی که ساکن عرصه های ملی هستند، وجود دارد به همین دلیل باید اخذ مجوز برای ارائه خدمات به این مناطق کسب شود.
بهاروند یادآور شد: بیش از 96 درصد روستاهای ساوه از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.
فرماندار ساوه در خصوص مشکل ترافیک در این شهر، گفت: با اینکه برای احداث کنار گذر اقدامات مناسبی انجام شده اما تقاطع غیرهمسطح (میدان شهرداری) هنوز اجرا نشده و وضع موجود با توجه به تردد کامیون ها در سطح شهر، مشکل آفرین است.
بهاروند افزود: ساوه از معدود شهرهایی است که کمربندکنارگذر شهری ندارد و در صورت ساخت کمربندی، بخش بزرگی از ترافیک میدان شهرداری ساوه رفع می شود.
معاون استاندار مرکزی ادامه داد:بر اتمام کار انتقال شرکت های حمل و نقل و باربری ها از محدوده شهری ساوه و لزوم شتاب بخشی در احداث شهرک مشاغل مزاحم تاکید می شود و با توجه به اینکه 50 هکتار زمین برای احداث این شهرک تامین شده، انتظار می رود عملیات ساخت این طرح سرعت بگیرد.
شهردار ساوه نیز در این نشست گفت: به بدلیل اجرای قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری ساوه دچار شوک درآمدی شده و باید به موقع برای آن چاره اندیشید تا در بلندمدت تبعات نامناسب نداشته باشد.
سید مهدی حسینی افزود: بودجه 2 هزار و 90 میلیارد ریالی شهرداری ساوه با اجرای قانون مذکور به یک هزار و 200 میلیارد ریال تعدیل شد و میزان تحقق بودجه در سال گذشته نیز یک هزار و 800 میلیارد ریال بود ضمن اینکه در رقم بودجه جاری شهرداری نیز 300 میلیارد ریال کاهش وجود دارد.
به گفته شهردار ساوه، درآمدهای شهرداری در سال گذشته ماهانه 140 میلیارد ریال بود اما امسال به دلیل مشکلات پیش آمده به حدود 35 تا 40 میلیارد ریال کاهش یافته و این مسئله در دراز مدت بر روند طرح های عمرانی تاثیر دارد.
حسینی گفت: در چند ماه اخیر برای سرمایه گذاری نیز بسترسازی های لازم شده است و برای استفاده از املاک شهرداری با مشارکت سرمایه گذاران مذاکراتی صورت گرفته است.
وی، از انعقاد قرارداد برای واگذاری باغات بایر درون شهر به مردم به طریق مشارکتی و با میزان پرداختی حدود 60 درصد از سوی آن ها خبر داد و گفت: این اقدام می تواند منابع درآمدی خوبی را نصیب شهرداری کند.
شهردار ساوه ادامه داد: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر ساوه نیز اقداماتی در شهرداری انجام شد از جمله اینکه برای کمیسیون ماده پنج نامه ای تهیه و ارسال شد که سطح ساخت در برخی مناطق کاهش یابد تا مردم برای اخذ پروانه و پرداخت عوارض به شهرداری که یک منبع درآمدی برای شهرداری تلقی می شود، ترغیب شوند.
حسینی، در خصوص گازرسانی به برخی محلات حریم شهری ساوه که در زمره سکونتگاه های غیر رسمی محسوب می شوند، اظهار کرد: تلاش شده امسال با همکاری شرکت گاز این مشکلات رفع شود.
مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی نیز گفت: در سال های قبل اعلام شد که اگر در شهرهای استان مناطقی وجود دارند که به حریم شهری الحاق شده است برای انجام گازرسانی اقدام شود و از حدود یک ماه پیش نیز توسط شهرداری ساوه برای برخی محلات این شهر مانند فانوس آباد مجوزهایی صادر شده و شرکت گاز نیز به پیمانکاران برای انجام گازرسانی به این مناطق دستور لازم را صادر کرده است.
جواد مهندس اظهار کرد: کار گازرسانی غیر دائم به خانه هایی که بدون مجوز ساخته شده اند به دلیل اینکه آئین نامه اجرایی در این زمینه ابلاغ نشده با مشکل مواجه شد.
وی تاکید کرد: برنامه شرکت گاز این است که در مناطق حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی که علمک و لوله گاز وجود دارد کار گازرسانی به صورت انشعاب غیردائم با اخذ تعهد از ساکنان و برای مدت سه سال انجام شود و با این تصمیم مشکل خانه هایی که در اراضی ملی ساخته شده است نیز به صورت موقت رفع می شود.
بر اساس اعلام داود صولت رئیس شرکت گاز شهرستان ساوه تاکنون کار گازرسانی در محله فانوس آباد ساوه دارای 50 درصد پیشرفت فیزیکی است و در محله عباس آبادنیز عملیات گازرسانی در بخش شمالی این منطقه انجام گرفته و فعالیت در بخش جنوبی آن در دست انجام است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی نیزدر این نشست تاکید کرد: برای احداث کمربندی ساوه به شرط رفع نواقص اولیه طرح مشکلی وجود ندارد.
علی زندی فر افزود: قرار بود زیرگذر جاده آوه تا دهه فجر افتتاح شوداما به دلیل داشتن معارض وقفه ای در این کار ایجاد شده است که با رفع آن تلاش می شود عملیات اجرایی این طرح تا قبل از سال نو بهره برداری شود.
مجید شارقی مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: برای احداث شهرک مشاغل مزاحم و آلاینده در ساوه قطعه زمین مناسب پیش بینی شده اما، نحوه واگذاری هنوز ابهام دارد و باید مسائلی مانند اینکه زمین و غرفه های این شهرک به صورت مشارکتی یا اجاره ای واگذار شوند، شفاف سازی شود.
22 منطقه حاشیه ای و سکونتگاه غیر رسمی با وسعتی افزون بر 470 هکتار در ساوه وجود دارد.
6539/6013/خبرنگار: یحیی معماری ***انتشار دهنده: مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.