به گزارش ایرنا، سید علی آقا زاده عصر پنجشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی شهرستان فراهان در فرمهین افزود: بیش از 10 سال از آغاز عملیات اجرایی این طرح می گذرد و همچنان بخش قابل توجهی از آن به حال خود رها شده است.
وی ادامه داد: اینکه بخشی از جاده اراک - فراهان چهار بانده و بخش دیگر یک بانده است نه تنها امنیت در تردد را تضمین نمی کند بلکه خطر جدی به خصوص برای رانندگان ناآشنا دارد، بنابراین همه منابع مالی استان باید برای تکمیل این طرح هدایتگری شود.
استاندار مرکزی بیان کرد: 200 میلیارد ریال اعتبار از مصوبات سفر دولت یازدهم به استان مرکزی برای تکمیل این طرح بود که از این اعتبار تنها 72 میلیارد ریال تخصیص یافته است و باید برای جذب بقیه آن کوشش مضاعفی شود.
وی بیان کرد: عملیات اجرایی 11 کیلومتر از 45 کیلومتر جاده اراک - فرمهین باقی مانده که با جذب این اعتبار می توان آن را تکمیل کرد و در صورتی جذب نشدن اعتبار مصوبه سفر هیات دولت، دستگاه های متولی باید با همکاری استانداری مرکزی از بخش های مختلف مالی و اعتباری خود، هزینه تکمیل آن را تامین کنند.
آقازاده اظهار کرد: استان مرکزی به دلیل استقرار در محدوده جغرافیایی مرکز کشور موقعیت مطلوبی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد و دستگاه های اجرایی در نقاط مختلف استان باید با ارائه خدمات و مشوق های چشمگیر در راستای جذب متقاضیان تولید و کارآفرینان بکوشند.
وی افزود: جذب سرمایه گذار در بخش های صنعتی، کشاورزی و گردشگری فصل جدانشدنی توسعه اقتصادی است که نقاط مختلف استان مرکزی از هر سه امتیاز برخوردار است بنابراین مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی این مهم را باید از اولویت های کار خود بدانند.
استاندار استان مرکزی بیان کرد: هیچ فعالیتی در بخش کشاورزی و دامداری دارای 25 درصد سود برای فعالان این عرصه نیست و بانک های عامل به خصوص بانک کشاورزی باید نسبت به پرداخت تسهیلات به کشاورزان و دامداران تجدید نظر کرده و با کسب مجوز از شعب سرپرستی و بانک مرکزی نرخ بهره تسهیلات کشاورزان را به زیر 10 درصد برسانند.
وی اضافه کرد: بسیاری از دامداران در نقاط مختلف استان مرکزی برای فرار از بیکاری، بدون تحقیق اقدام به دریافت تسهیلات با نرخ بهره بالای 20 درصد می کنند و بعد از 2 سال با بدهکاری انباشته بانکی مواجه می شوند و ضرورت دارد که بانک ها و جهاد کشاورزی د نسبت به آگاه سازی متقاضیان دریافت تسهیلات دامداری و کشاورزی اقدام اصولی کند.
آقازاده تاکید کرد: بانک های خصوصی و دولتی نقاط مختلف استان مرکزی نسبت به هر گونه اقدام قضایی علیه گیرندگان تسهیلات و ضامن ها خودداری کنند تا در اوایل سال آینده از طریق بانک مرکزی به صورت علمی و کارشناسی به مشکلات این قشر از جامعه رسیدگی شود.
نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اغلب سرمایه گذاری ها به شهرک ها و نواحی صنعتی ساوه و اراک خلاصه می شود که این مهم با طرح آمایش سرزمین در تضاد است و اعتراض شهروندان دیگر شهرستان های استان را به همراه داشته است.
محمد حسینی افزود: بیش از 33 شهرک و ناحیه صنعتی در نقاط مختلف استان وجود دارد که در برخی از این مناطق کوچکترین سرمایه گذاری انجام نشده است.
وی اظهار کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان وظیفه دارد مشوق های خود از قبیل معافیت هفت ساله مالیاتی و ارائه انواع خدمات ارزان قیمت را به صورت تابلو مقابل هر یک از شهرک ها و نواحی صنعتی نصب کند تا سرمایه گذاران نسبت به این مهم آگاهی لازم را کسب کرده و اقدام به سرمایه گذاری کنند.
نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به کاهش حجم بارندگی ها در سال زراعی جاری، جهاد کشاورزی باید نسبت به ارائه الگوی کشت به کشاورزان و همچنین پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای استفاده از آبیاری های نوین اقدام ویزه داشته باشد.
وی گفت: طرح ها و ایده های اشتغالزایی ارزشمندی در شهرستان فراهان وجود دارد که به علت کمبود زیرساخت های مورد نیاز در نطفه خفه می شود.
حسینی اضافه کرد: بسیاری از کارآفرینان تمایلی به سرمایه گذاری در نواحی و شرکت های صنعتی ندارند و بیشتر قصد سرمایه گذاری در داخل روستاهای پدری خود را دارند و می طلبد بنیاد مسکن در طرح های هادی روستایی قسمتی از روستا را برای ساخت و راه اندازی واحدهای تولیدی در نظر بگیرد.
وی تاکید کرد: شهرستان فراهان بیش از 10 سال است که در زمره شهرستان های 12 گانه استان مرکزی قرار گرفته اما بسیاری از ادارات و زیرساخت های شهری در آن وجود ندارد و می طلبد مدیریت ارشد استان نسبت به این مهم تصمیم گیری کند.
اختصاص 10 هکتار زمین به شهرک اصناف شهرستان، ساماندهی و تامین زیرساخت های ناحیه صنعتی خنجین، حمایت از کارخانه تولید آجر سبک، اختصاص 16 متر مکعب آب به 2 مرکز دامداری، حمایت از مرکز پرورش زالو، تلاش برای بخشودگی جرایم تسهیلات دامداران روستای سلیم آباد و اختصاص مبلغی از محل تسهیلات فنی و اعتباری به این افراد مهمترین مصوبات این نشست بود.
دیدار با خانواده شهید مسعود عزیزآبادی که در ششم آبان ماه سال 1359 در درگیری با عناصر ضد انقلاب در کردستان به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود و همچنین حضور در گلزار شهدای گمنام شهر فرمهین از دیگر برنامه های استاندار مرکزی در سفر یک روزه به فراهان بود.
شهرستان فراهان با جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر در 45 کیلومتری اراک مرکز استان مرکزی قرار دارد.
3017/6013/ خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.