رضا میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این شکارچیان متخلف در جریان گشت زنی و کنترل یگان‌های اجرایی حفاظت محیط زیست استان مرکزی در زیستگاه 70 قله اراک و عرصه های حفاظت شده شهرهای ساوه، زرندیه، شازند و تفرش دستگیر شدند و پرونده آنان به مقام های قضایی استان تحویل شده است.
وی بیان کرد: در این مدت 13 قبضه اسلحه غیرمجاز و 84 اسلحه مجاز نیز از شکارچیان متخلف کشف و ضبط شده است.
سرپرست اداره کل محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در 9 ماه امسال همچنین 16 لاشه قوچ و میش، 157 پرنده و 181 قطعه ماهی از شکارچیان به دست آمده است.
میرزایی گفت: 68 مورد اقدام به شکار در استان مرکزی با مداخله بهنگام یگان‌های اجرایی محیط زیست متوقف شده است.
وی گفت: قوانین بازدارنده در خصوص شکارچیان متخلف در کشور وجود دارد اما، نیاز است مباحث فرهنگی در راستای حفاظت از حیات وحش افزایش یابد.
استان مرکزی در امتداد زاگرس قرار گرفته که عرصه ای برخوردار از ظرفیت های طبیعی نظیر انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد.
تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در استان مرکزی شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، 2 پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده 70 قله اراک دارای حدود 97 هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و 600 هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.