حسین عبدالحی روز یکشنبه در نشست با فعالان حوزه آبزی پروری استان مرکزی در اراک، افزود: با وجود مزیت های آبزی پروری، ایران در زمره کشورهای واردکننده تخم ماهی قزل آلا در جهان است و سالانه حدود 200 تا 250 میلیون تخم این آبزی (معادل 50 تا 60 درصد نیاز کشور) وارد می شود.
وی ادامه داد: در سال های اخیر در چند منطقه کشور از جمله استان مرکزی به منظور کاهش واردات تخم ماهی قزل آلا سرمایه گذاری شده است.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با بیان اینکه سالانه 459 هزار تن محصولات آبزی پروری در کشور تولیدمی شود، گفت: صید سالانه آبزیان کشور یک میلیون و 90 هزار تن است.
عبدالحی ادامه داد: سرانه مصرف محصولات آبزی در سه دهه قبل با جمعیت حدود 30 میلیون نفری کشور حدود یک کیلوگرم بود درحالیکه این شاخص با افزایش جمعیت کنونی ایران به 10 و 6 دهم کیلوگرم افزایش یافته است.
وی گفت: نخستین شهرک ماهیان زینتی کشور در استان مرکزی ایجاد می شود که با آغاز به کار آن علاوه بر اشتغالزایی و کسب درآمد برای استان و کشور، بستر مناسبی برای ایجاد سرگرمی های سالم خانواده ها و قشر جوان است.
استاندار استان مرکزی نیز در این نشست گفت: با وجود اینکه این استان بیشتر با ظرفیت های صنعتی معرفی شده اما در زمینه تولیدات کشاورزی و دامی از قطب های برجسته کشور محسوب می شود و جایگاه ویژه ای دارد.
سید علی آقازاده افزود: استان مرکزی در حوزه آبزی پروری و شیلات حرف های زیادی برای گفتن دارد اما رشد این حوزه متناسب با ظرفیت ها نیست.
وی با بیان اینکه تولید آبزی پروری در استان مرکزی در دهه اخیر با افزایش 2 برابری به سه هزار و 156 تن رسیده است، گفت: با توجه به ظرفیت های استان امکان افزایش سالانه پنج هزار تن محصولات آبزی پروری در استان وجود دارد.
استاندار استان مرکزی گفت: هدایت تسهیلات ارزان قیمت بخش کشاورزی به حوزه آبزی پروری، بهره گیری از اعتبارات تملک دارایی، سرمایه گذاران خارجی و ایجاد پرورش ماهی در قفس در برخی از منابع آبی استان از جمله راهکارهای افزایش تولید آبزیان در استان است.
آقازاده گفت: برای افزایش تولید آبزیان در استان مرکزی باید کارگروهی تشکیل شود و با ظرفیت سنجی و حمایت از این حوزه زمینه سازی لازم صورت بگیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این نشست گفت: تولید محصولات آبزی استان در سال گذشته سه هزار و 156 تن بود و در سال جاری نیز تولید سه هزار و 500 تن انواع محصولات آبزی برای استان هدفگذاری شده است.
علی بابایی افزود: 239 واحد آبزی پروری در استان مرکزی وجود دارد که 13 واحد آن در سال جاری راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: استان مرکزی 90 درصد از ماهیان زینتی کشور را تولید می کند و در این صنعت رتبه نخست را دارد و سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار دلار درآمد ارزی از صادرات آبزیان زینتی وارد استان می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: استان مرکزی در زمینه تولید ماهی قزل آلا در کشور سهم 10 درصدی دارد و رتبه سوم تولید این آبزی را در ایران به خود اختصاص داده است.
بابایی افزود: سرانه مصرف محصولات آبزی در کشور حدود 10 و 6 دهم کیلوگرم است درحالیکه که این شاخص در استان مرکزی حدود هشت و پنج دهم کیلوگرم است.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ظرفیت اسمی آبزی پروری در این استان حدود 10 هزار تن در سال است که تنها 18 درصد این ظرفیت معادل سه هزار و 156 تن محقق شده است.
حسین اکبری افزود: در صورت حمایت هدفمند این حوزه، امکان فعال سازی نیمی از ظرفیت اسمی راکد در آبزی پروری استان برای سال آینده وجود دارد.
وی افزود: 2 واحد غیر فعال آبزی پروری با ظرفیت تولید سالانه یک هزار و 142 تن محصول در استان وجود دارد.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: با بهره برداری از 23 طرح آبزی پروری در استان با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال ، در سال جاری برای 35 نفر به صورت مستقیم و 75 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد می شود.
اکبری ادامه داد: پرداخت 134 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه آبزی پروری با اشتغالزایی 101 نفر امسال پیش بینی شده است که تحقق آن نیازمند حمایت هرچه بیشتر مسئولان است.
وی گفت: نخستین واحد تولیدکنسرو ماهی در قوطی های ساندیسی در شهرستان خمین در دست انجام است که با راه اندازی این واحد زمینه تولید سالانه هشت میلیون و 500 هزار قوطی کنسرو در استان فراهم می شود.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود:سه مرکز عرضه ماهی زینتی در این استان وجود دارد که سالانه 2 هزار تن ماهی در این واحدها عرضه می شود.
غزت الله آمره ای مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی نیز در این نشست گفت: برای جلوگیری از کاهش سطح آب های زیر زمینی در 2 سال اخیر چاه های 2 منظوره در فصل زمستان از مدار تولید خارج می شود که افزایش سطح آب چاه های کشاورزی را به همراه داشته است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.