عباس صالحی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این قنوات با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد ریال با هدف افزایش میزان آبدهی در روستاها و شهرهای استان لایروبی، مرمت و بازسازی شده است.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح ۲۰ کیلومتر از قنوات استان مرکزی بازسازی شد که این مهم افزایش 10 تا 20 درصدی آبدهی آن ها را به همراه داشته است.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی با یادآوری وجود سه هزار و 600 قنات در استان مرکزی ادامه داد: با توجه به اینکه هر چهار تا پنج سال یکبار قنوات استان نیازمند لایروبی و مرمت است، سالانه حدود 60 رشته از آن ها لایروی، مرمت و بازسازی می شود.
صالحی گفت: لایروبی و مرمت 75 رشته از قنوات استان مرکزی امسال با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال در دستور کار این مدیریت قرار دارد که پیش بنی می شود با تامین اعتبار لایروبی این قنوات در سال جاری انجام شود.
وی یاد آور شد: امسال 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی با هدف افزایش بهره وری از آب کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۴۷۷ هزار میلیون ریال به سامانه آبیاری تحت‌فشار تجهیز شده است که با تجهیز این اراضی هم اکنون 60 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه آبیاری تحت فشار تجهیز می باشند.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: همچنین برای مدیریت آب در مزرعه 65 کیلومتر طرح‌های انتقال آب با لوله و احداث کانال با اعتباری بالغ‌بر ۳۳ هزار و ۱۶۴ میلیون ریال در مزارع استان مرکزی انجام شد که این اقدام صرفه جوی 52 میلیون متر مکعب آب کشاورزی را به همراه داشته است.
صالحی گفت: امسال اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در استان مرکزی تامین شده است و پیش بینی می شود هفت هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان به این سامانه تجهیز شوند.
سه هزار و 600 رشته قنات در استان مرکزی وجود دارد.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.