حمید رنجبری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با جلوگیری از بهره برداری غیر مجاز این چاه ها در مصرف 758 هزار و 160 متر مکعب آب کشاورزی ذخیره سازی شد.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون پنج حلقه چاه دارای فرم ثبت نامی شماره پنج و 27 حلقه چاه غیر مجاز فاقد فرم ثبت نامی تعیین تکلیف و از مدار مصرف خارج شده است.
رئیس منابع آب خمین اظهارکرد: خمین کم بارش ترین پاییز 50 سال گذشته را دارد و بحران آب در این شهرستان جدی است.
رنجبری خمین گفت: مصرف بی‌رویه و کم توجهی به وضعیت منابع آبی سبب شده تا این شهرستان‌ با افت شدید منابع آبی مواجه شود.
وی ادامه داد: حجم کسری مخزن سفره های زیر زمینی خمین سالانه 10 و نیم میلیون متر مکعب برآورد شده است.
رئیس منابع آب خمین افزود:حجم کسری مخزن تجمعی سفره های آب زیرزمینی خمین 105 و 2 دهم میلیون متر مکعب برآورد شده که نگران کننده است.
وی ادامه داد: کسری مخزن سفره های زیر زمینی سالانه 6 و نیم میلیون متر مکعبی و کسری مخزن تجمعی 195 میلیون متر مکعبی در 30 سال اخیر نشان ازمشکل جدیتر وضعیت سفره منابع رئیس منابع آب خمین افزود: در صورت تداوم استفاده نامتوازن از منابع آبی در آینده مردم این شهرستان مشکلات اساسی در تامین آب خواهند داشت.
رنجبری توضیح داد: انسداد چاه های غیرمجاز کشاورزی دراین شهرستان به دلیل وضعیت نامناسب سفره های آب زیر زمینی، استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی بی سابقه در نیم قرن اخیر با هدف مدیریت و حفظ منابع آبی در دستور کار قرار دارد و با این وجود می طلبد بهره برداران بخش کشاورزی که عمده مصرف منابع زیر زمینی این شهرستان را دارند در بهره برداری از سفره های زیر زمینی رقابت را کنار بگذارند و به هیچ وجه سطح زیر کشت محصولات را افزایش ندهند.
وی ادامه داد: کشاورزان باید با استفادع از الگو ی کشت محصولات کم آب بر و استفاده از شیوه های نوین آبیاری در حل تنش آبی خمین کمک کنند.
خمین دارای هزار و 935 منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات است.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.