به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی روز سه شنبه در نشست با شهردار اراک گفت: تصمیم سازی و برنامه های شهری در حوزه راهبری گردشگری اثر مستقیم دارد و می طلبد با نگاه هدفمند در تقویت مبلمان شهری، تاسیسات زیرساختی و امکانات تفریحی و رفاهی مقوله گردشگری به صورت آگاهانه پی گرفته شود.
وی اظهار کرد: شهرداری سیاست های بهبود فضای بصری شهری و تقویت امکانات و خدمات را در کلانشهر اراک باید گسترش دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ورودی های شهر به عنوان پیشانی یک مجموعه نقش بسزایی در جذب و ماندگاری گردشگران دارند از این رو شهرداری به عنوان متولی امور شهری باید نقش آفرینی اساسی در پویایی گردشگری و اقتصاد مبتنی بر آن داشته باشد.
حسینی افزود: مدیریت شهری در برخی از مناطق، با تملک بناهای تاریخی و مرمت این آثار ارزشمند راه جدیدی به سمت گردشگری گشوده اند که با همکاری متقابل شهرداری و میراث فرهنگی می توان این بناهای مرمت شده را با یک تغییر کاربری اصولی و آگاهانه به بهترین پتانسیل گردشگری و اقتصادی تبدیل کرد.
وی در ادامه اظهار کرد: بازار و بافت تاریخی اراک از فرصت های طلایی گردشگری و اقتصادی شهر است که متاسفانه امروز تهدید های مختلفی آن را در بر گرفته است و همپوشانی و همکاری مطلوب و موثری برای مرمت و احیا آن بین دستگاه ها و حتی کسبه وجود نداشته ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: همگرایی دستگاه های دولتی، شهرداری و کسبه حلقه گمشده حفظ و احیا این مجموعه ارزشمند است.
حسینی افزود: مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر با تقویت مشارکت مردمی باید گام های اساسی در ایجاد نهضتی فراگیر احیا و مرمت ابنیه تاریخی و فرصت های گردشگری بردارند.
وی اظهارکرد: جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری، به مشوق ها و تسهیلاتی نیاز دارد که پیش زمینه آن فراهم بودن بستر توسعه شهر است از این رو نقش شهرداری در این مهم پررنگ و حیاتی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: اراک به عنوان مرکز استان باید هم از لحاظ سرمایه گذاری و هم به لحاظ معرفی و گردشگری پتانسیل های شهرستان های دیگر، آینه تمام نمای استان باشد.
شهردار اراک نیز گفت: برندسازی ظرفیت ها و داشته های شهر اراک فرصت مناسبی برای مطرح کردن این کلانشهر به عنوان مقصد گردشگری دارد و از این راه می توان به هویت سازی فرهنگی، گردشگری و تجاری دست یافت.
داود تاجران افزود:شهر اراک در راستای توسعه به تغییر دیدگاه مدیریتی و شهروندی نیاز دارد تا با استفاده از فرصت ها در حوزه فرهنگ سازی برنامه کاربردی ارایه و سپس آن را اجرا کند.
وی اظهار کرد: شهر اراک مقصد اسکان و تفریح نیست بلکه مرکز تردد گردشگران است و این فرصت در حالی از دست می رود که می تواند بسیاری از کمبودهای اقتصادی شهر را با جذب گردشگران گذری برطرف کند.
شهردار اراک گفت: شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی در این زمینه همکاری و هم پوشانی تنگاتنگ و مطلوبی را در برنامه های خود در دستور کار قرار خواهند داد.
تاجران افزود: همکاری این 2 ارگان در بافت تاریخی شهر مهمترین برنامه بلند مدت خواهد بود زیرا سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی بناهای تاریخی و شهرداری به عنوان مدیریت شهری بیشترین دغدغه و نگرانی را در این خصوص دارند.
در این نشست مقرر شد در هفته آتی مدیران و معاونان شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی از بافت تاریخی و بازار اراک بازدید کنند و در خصوص مشکلات و راهبردهای برون رفت از معضلات این مجموعه برنامه ریزی کنند.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.