محمدرضا منصوری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: محیط زیست، منابع آبی و بسیاری نعمت های طبیعی و خدادادی، امانتی در دست نسل حاضر است و همگان مکلف هستیم که این سرمایه ها را برای نسل های آینده کشور حفظ کنیم و اهتمام دولت در بودجه های سنواتی نسبت به این امر نیز مشخص است.
وی ادامه داد: در بودجه سالانه کشور برای حذف عوامل هدررفت آب و نیز موانع افزایش بهره وری، اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شده که می تواند پیامدهای مناسبی برای حفظ منابع آبی کشور داشته باشد.
وی افزود: در لایحه بودجه سال آینده کشور، تسهیلات پرداختی برای ایجاد سامانه های آبیاری قطره ای از 60 به 100 میلیون ریال در هر هکتار افزایش یافته و در مواردی این تسهیلات برای مالکانی که زمین های قولنامه ای دارند، هم پرداخت می شود که از نقاط قوت بودجه 97 کشور است.
وی اظهار کرد: نمایندگان مردم در خانه ملت برای صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست با دولت همراهی لازم را دارند.
منصوری گفت: وجود این دیدگاه که افزایش درآمدها در بودجه سال آینده بر اساس افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند بنزین و سایر کالاها باشد، نکته قابل تاملی است زیرا اینگونه ایجاد درآمد، در واقع افزایش درآمد برای دولت به حساب نمی آید.
وی افزود: دولت باید با صادرات، رونق تولید و ارزآوری اقدام به ایجاد و افزایش درآمدها کند که در این صورت میزان منابع مالی بالاتر می رود.
منصوری گفت: افزایش درآمدهای دولت از راه تولید و صادرات نیاز به ایجاد زیرساخت ها، شفافیت مالی و جلوگیری از فساد همراه با افزایش بهره وری دارد اما دولت ها فرصت کمی برای ایجاد زیرساخت و تغییرات اساسی دارند.
منصوری گفت: برخی از موارد بودجه سال آینده نیز نیازمند کار کارشناسی است تا بتوان با انجام راهبردهای اثربخش زمینه رضایتمندی شهروندان را بیشتر کرد.
وی اظهار کرد: حوزه صنعت به ویژه بخش خودرو سازی نیازمند تغییر و تحول بنیادین است و در صورت اجرا نشدن راهبردهای بهره وری در طولانی مدت، این صنعت با چالش های جدی در کشور مواجه می شود.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مورد هدفگذاری دولت برای ایجاد 980 هزار فرصت شغلی در بودجه سال آینده کشور، اظهار کرد: برای تثبیت اشتغال در کشور باید توازنی میان اشتغال جدید و شغل های از میان رفته ایجاد شود چرا که با ورود فناوری های نوین و ماشین آلات در خطوط تولید، نیاز به نیروی انسانی کمتر می شود.
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی راهبرد اساسی در این خصوص را ایجاد تغییرات بنیادی در نظام آموزشی کشور دانست و گفت: آموزش و پرورش کشور و در واقع نظام آموزش نیز نیازمند تغییر اساسی است و تا زمانی که دانش آموزان به مهارت های کارآفرینی مجهز نشوند، چرخه اشتغال با تنگناهای مختلف دست و پنجه نرم می کند.
منصوری در مورد اهداف دولت برای حذف فقر مطلق و توزیع عادلانه یارانه ها در بودجه سال آینده کشور، گفت: مجلس برای فقرا 300 درصد افزایش یارانه پرداختی را مصوب و توسط دولت هم اجرایی شد به طوری که افراد و خانوادهای تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی میزان یارانه دریافتی شان به سه برابر افزایش یافت اما حذف فقر، تنها با افزایش یارانه نیست.
وی ادامه داد: برای فقرزدایی باید بر مقوله کارآفرینی و توانمند سازی تمرکز داشت و ترویج مهارت های صنعتی و تولیدی را در جامعه افزایش داد.
به گفته منصوری، چالش پرداخت حقوق بازنشستگان در پنج سال آینده با توجه به اینکه ضریب امید به زندگی در کشور هم افزایش یافته، باید در بودجه های سنواتی کشور مورد توجه واقع شود.
لایحه بودجه سال 1397 هفته گذشته از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
/3075 6539/ خبرنگار: یحیی معماری *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.