سید علی آقازاده روز شنبه در همایش تجلیل از همایش هفته راهداری و حمل و نقل استان مرکزی افزود: یکی از شاخصه های ضروری توسعه پایدار هر منطقه بهبود وضعیت راه ها و بهره مندی از حمل و نقل ترکیبی است که این اساس بهبود وضعیت راه های یکی از برنامه های مهم توسعه استان در دستور کار مسئولان قرار دارد.
وی ادامه داد: حوادث رانندگی سالانه خسارت های فراوانی را در کشور و استان به همراه دارد که نیاز است به توسعه راه ها و افزایش فرهنگ رانندگی توجه بیشتری شود.
استاندار مرکزی یاد آور شد: بررسی آمار حوادث رانندگی در دهه 80 نشان می دهد، سالانه حدود 30 هزار نفر کشته و زخمی در کشور به ثبت رسیده که این رقم با تلاش و فعالیت های فرهنگی انجام شده توسط پلیس، حمل و نقل جاده ای و پایانه های و دستگاه های مربوطه با کاهش 13 هزار نفری به حدود 17 هزار نفر در سال کاهش یافته است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: جاده محور توسعه و فعالیت پلیس و راهداری در سطح راه های کشور محور امنیت و آسایش است.
علی اکبر کریمی افزود: ایجاد جاده هزینه های بسیاری را برای کشور به همراه دارد و با توجه به پایین بودن هزینه نگهداری راه ها، نیاز است برای کاهش این هزینه ها بازسازی و نگهداری از این سرمایه های ملی در دستور کار مسئولان و دستگاه های مربوطه قرار گیرد.
وی ادامه داد: تلاش برای نگهداری از راه های به عنوان سرمایه های کشور افزایش امنیت، آسایش و پیشرفت کشور را به همراه دارد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بهره گیری از جرائم رانندگی را یکی از منابع مهم نگهداری از از راه های عنوان کرد و گفت: برای نگهداری از راه ها و جاده ها نیاز است اعتبارات و منابع حاصل از جرایم رانندگی در شهرداری ها، دستگا های مربوطه به مسیر برنامه ریزی راه ها و محورهای مواصلاتی هدایت شود.
مدیر کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان مرکزی نیز در این همایش گفت: این استان دارای 6 هزار و 300 کیلومتر راه است که چهار هزار و 400 کیلومتر این راه ها را روستایی و بقیه آنها را محورهای اصلی، شریانی و آزاد راه تشکیل می دهند.
علی زندی فر افزود: سالانه حدود 800 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و نگهداری راه های استان مرکزی پیش بینی می شود که در سه سال اخیر تنها 30 درصد این اعتبارات تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: نبود اعتبار لازم برای نگهداری راه های روستایی به یکی از نارضایتی های مهم این بخش تبدیل شده است.
مدیر کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان مرکزی متوسط سن حمل و نقل باری استان را 19 سال عنوان کرد و گفت: سالانه حدود 16 میلیون تن بار توسط حمل و نقل باری استان به سایر نقاط کشور حمل می شود که افزایش سن این ناوگان افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا را به همراه دارد.
زندی فر ادامه داد: استان مرکزی جزء 10 استان برتر در حوزه حمل و نقل کشور قرار دارد و سالانه حدود 190 میلیارد ریال درآمد از محل درآمد چهار درصد بارنامه ها، کسب می کند.
وی افزود: با توجه به سن بالای حمل و نقل باری نیاز است با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به این بخش زمینه کاهش سن این ناوگان فراهم شود.
شش هزار و 400 کیلومتر انواع آزاد راه، راه اصلی و راه روستایی در استان مرکزی وجود دارد که چهار هزار کیلومتر آن را راه های روستایی تشکیل داده و روزانه حدود 490 هزار وسیله نقلیه از مسیرهای جاده ای این استان تردد می کنند.
در پایان این نشست با حضور استاندار و برخی مدیران استانی استان مرکزی از رانندگان، شرکت های حمل و نقل و برخی مسئولان این حوزه به صورت نمادین تقدیر شد.
1955/3075/ خبرنگار: مهدی عظیمی *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.