به گزارش ایرنا، سید علی آقا زاده روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی در اراک افزود: ساماندهی و اصلاح یارانه های نقدی و غیر نقدی ویژگی برجسته دیگر لایحه بودجه سال 97 است که نگاه واقع گرا را بر روند امور حاکم می کند.
وی اظهار کرد: تداوم پرداخت یارانه ها به شیوه کنونی خسارت های زیادی به همراه دارد اما اگر بخشی از منابع این بخش در زیرساخت های تولید، اشتغال، صنعت و معدن هدایتگری شود، تا پایان دولت دوازدهم می توان سالانه یک میلیون شغل پایدار ایجاد کرد.
وی بیان کرد: از طریق حذف بخشی از یارانه نقدی، 200 هزار میلیارد ریال صرفه جویی حاصل می شود که تزریق این حجم از منابع در حوزه طرح های عمرانی تاثیر مطلوبی در جامعه ایجاد خواهد کرد.
استاندار مرکزی ادامه داد: کاهش بودجه در لایحه دولت دوازدهم به دلیل واقعی بودن آن است و در این بودجه مشوق های ویژه ای نیز پیش بینی شده است.
آقازاده اظهار کرد: در 2 روز گذشته نشستی با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در تهران برگزار شد که در این نشست دغدغه ها، نگرانی ها، شرایط و وضعیت بودجه ای، پیشرفت ها و موانع اقتصادی استان مرکزی مطرح شد.
وی گفت: استان مرکزی در بحث درآمدزایی بودجه کشور در رده 9 یا 10 قرار دارد اما، در مقوله منابع مالی و اعتباری که برای استان ها لحاظ شده در رده 24 کشور است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: در این نشست رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قول مساعد بر افزایش تخصیص بودجه سال 96 و سال 97 را داد که انتطار است این مهم از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی با جدیت دنبال شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی هم در این نشست گفت: لایحه بودجه سال آتی ویژگی های خاص دارد که برنامه ریزی عملیاتی، برقراری عدالت اجتماعی و ریشه کنی فقر از اهداف طراحی و تدوین آن است.
رقیه یادگاری افزود: در راستای این بودجه 34 درصد از دستگاه های ملی و 100 درصد دستگاه های استانی باید بودجه خود را بر مبنای عملکرد تدوین کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی ادامه داد: در بودجه پیشنهادی سال 97، ردیف های متفرقه از 337 به 138 ردیف رسیده و 199 ردیف متفرقه در ذیل اعتبارات دستگاه ها و اهداف آن ها قرار گرفته است.
یادگاری عنوان کرد: شماری از ردیف ها به استان ها واگذار شده به طوریکه سهم استان ها در اعتبارات هزینه ای از 4 و سه دهم درصد در سال 96 به 24 و سه دهم درصد در سال 97 افزایش می یابد.
وی گفت: 6 هزار طرح ملی نیمه تمام و 65 هزار طرح استانی نیمه تمام در کشور وجود دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی افزود: 32 درصد از بودجه عمرانی در لایحه بودجه کاهش یافته اما تلاش شده این کاهش با استفاده از طرح های مشارکت عمومی و خصوصی تامین شود.
یادگاری گفت: هدفمند کردن یارانه ها از دیگر ویژگی های لایحه بودجه سال 97 است و در این راستا بخشی از یارانه ها حذف خواهد شد اما، یارانه افراد تحت حمایت کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، روستاییان محروم، بیماران صعب العلاج و بازنشستگانی که زیر 10 میلیون ریال حقوق دریافت می کنند حذف نمی شود.
وی عنوان کرد: 76 میلیون نفر در جامعه هر ماه یارانه نقدی را دریافت می کنند که با ساماندهی و هدفمند کردن یارانه ها این جمعیت به 41 میلیون و 800 هزار نفر کاهش می یابد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی ادامه داد: درآمدهای این استان در بودجه سال 96، 17 هزار و 900 میلیارد ریال پیش بینی شده بود که این رقم در بودجه سال 97 به میزان 18 هزار و 200 میلیارد ریال افزایش یافته است.
یادگاری تصریح کرد: میزان درآمدهای پیش بینی شده کشور در بودجه سال 97، 11 درصد افزایش یافته اما در استان مرکزی این افزایش 2 درصد است.
وی گفت: بودجه هزینه ای استان مرکزی از یک هزار و 900 میلیارد ریال در سال 96 به 2 هزار و 240 میلیارد ریال در بودجه سال 97 رسیده که این بخش از بودجه افزایش 17 درصدی را نشان می دهد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی اضافه کرد: اعتبارات تملک داریی و سرمایه ای این استان در بودجه سال 97، سه هزار و 670 میلیارد ریال پیش بینی شده است.
یادگاری عنوان کرد: اعتبارات نفت و گاز نیز از 480 میلیارد ریال به 500 میلیارد ریال و بحث 27 صدم درصد ورزش از 127 میلیارد ریال به 147 میلیارد ریال افزایش یافته است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در این نشست گفت: بحث کاهش آسیب های اجتماعی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری است.
فتح الله حقیقی افزود: در هر استان 12 نهاد مسئولیت ویژه پیشگیری و پیگیری مسائل آسیب های اجتماعی را برعهده دارند.
وی بیان کرد: اعتیاد و موادمخدر یکی از پنج آسیب مهم اجتماعی است که در شورای اجتماعی مطرح می شود و در هر فصل گزارشی از نتایج این شورا به رهبر معظم انقلاب ارایه می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: ساماندهی معتادان متجاهر در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و غربالگری این افراد امر ضروری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
حقیقی بیان کرد: ساماندهی معتادان متجاهر در کاهش سایر جرایم نقش موثر دارد و نباید این افراد در جامعه رها شوند.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: نگهداری معتادان متجاهر و جلوگیری از رها شدن این افراد در جامعه از مطالبات مهم مردم است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
حجت الاسلام قاسم عبداللهی افزود: باید کمک شود تا مکانی برای نگهداری معتادان متجاهر ایجاد شود زیرا رها شدن آنان نا هنجارها و آسیب های اجتماعی را افزایش می دهد و نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت بود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: قانون بودجه سنواتی آیینه تمام نما از آنچه برای برنامه ها و اهداف یک ساله دولت پیش بینی شده را شامل می شود اما قوانین این بودجه دارای نواقصی است که عمده آن به ساختارهای اقتصاد برمی گردد.
علی اکبر کریمی افزود: بودجه کشور هزینه محور است و به نوعی کشور گران اداره می شود، اعتبارات هزینه ای از سال 89 تا 95 بر اساس آمار و ارقام سه و هفت دهم برابر افزایش یافته و در همین دوره اعتبارات عمرانی حدود 2 برابر افزایش داشته است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی از دیگر مشکلات است، سال های 90 تا 95 سهم درآمدهای نفتی در بودجه عمومی دولت بالغ بر 37 درصد بوده و در برخی سال ها این رقم بالاتر نیز بوده است.
کریمی بیان کرد: وابستگی صندوق های بازنشستگی به بودجه عمومی دولت از موضوعات جدی دیگر است، یک میلیون و 300 هزار بازنشسته کشوری و 600 هزار بازنشسته لشکری در کشور وجود دارد که 95 درصد از حقوق بازنشستگان لشکری و 70 درصد از حقوق بازنشستگان کشوری از بودجه دولت پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه طرح های عمرانی نیمه تمام از دیگر آسیب های کشور محسوب می شود گفت: 71 هزار طرح عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که از این تعداد 6 هزار طرح ملی و 65 هزار طرح استانی است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بودجه شرکت های و موسسات وابسته به دولت نیز آسیب هایی را به بودجه وارد کرده است و پرداخت یارانه باید به صورت هدفمند دنبال شود تا بتوان تحرک اقتصادی لازم را در کشور ایجاد کرد.
نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این نشست گفت: برنامه تحول نظام سلامت پس از چهار سال از فعالیت، بدهی های زیادی را به بار آورده که باید نگاه اصولی در حل نگرانی ها در این زمینه داشت.
محمد حسینی افزود: کسری احتمالی بودجه آموزش و پرورش نیز در حال پیگیری استو امید است به زودی برطرف شود.
نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در خصوص افزایش قیمت بنزین نیز گفت: این افزایش قمیت هیچ ارتباطی با بودجه سال 97 ندارد و مقرر شده تا از محل آن اشتغالزایی برای جوانان دنبال شود.
حسینی تصریح کرد: امسال یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده که برای سال آتی بحث اشتغال به عنوان دغدغه مهم مردم از طریق افزایش قمیت بنزین پیش بینی شده است.
در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی طرح توسعه شهرک صنعتی زاویه توسط شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی در شهرستان زرندیه به وسعت 183 هکتار مطرح شد و طرح ساخت ناحیه صنعتی پلاک ثبتی 106 اصلی آشمسیان شهرستان خمین به مساحت هشت هکتار، واگذاری حق بهره برداری مدرسه 6 کلاسه خنجین و مجتمع بهزیستی بلا استفاده در روستای تلخاب به اداره کل فنی و حرفه ای و ایجاد مکانی موقت برای ماده 16استان مرکزی به تصویب رسید.
استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان داراری یک میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت است.
3005/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.