رضا قدبیگی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اوج بارش شهابی جوزایی امسال در شب‌های 13 و 14 دسامبر 2017 مصادف با 22 و 23 آذرماه سال جاری است.
وی ادامه داد: در این شب ها ماه طلوعی دیرهنگام و کم‌فروغ خواهد داشت یعنی طلوع در ساعت سه و 15 دقیقه بامداد روز پنجشنبه و فاز (درصد روشنایی سطح ماه) پایین 11 و یک درصدی و طلوع در ساعت چهار و 11 دقیقه بامداد جمعه و فاز پنج و هشت درصدی است که این شرایط، آسمانی تاریک را برای علاقه‌مندان فراهم می کند.
منجم غیر حرفه ای و مروج نجوم بیان کرد: موضوعی که بر جذابیت‌های بارش می افزاید، بالاتر بودن صورت فلکی جوزا (میزبان کانون بارش) از سطح افق از ابتدای شب تا هنگام طلوع خورشید است که این نیز موجب می شود تا رصدگر در طول شب و با ارتفاع گرفتن بیشتر این صورت در آسمان، میدان دید وسیع‌تری از اطراف کانون بارش داشته و شهاب‌های بیشتری را ببیند با این حال نیازی نیست که افراد نگران یافتن این صورت فلکی در آسمان باشند و کافیست تا بیشتر محدوده شمال شرق تا جنوب غربی آسمان را زیر نظر بگیرند.
وی بارش امشب و فرداشب شهاب را جوزایی دانست و گفت: بارش شهابی جوزایی از باقیمانده‌های سیارکی بنام فایتان سه هزار و 200 منشأ گرفته و کانون بارش در صورت فلکی جوزا (دوپیکر یا نگهبانان دروازه) و در نزدیکی ستاره کاستور قرار دارد و میانگین نرخ ساعتی سرسویی این بارش عدد 120 ذکر می‌شود اما ثبت و پایش بارش شهابی جوزایی در سال‌های متوالی نشان‌دهنده تغییرپذیری بالای این عدد است به‌ عنوان ‌مثال از سال 1985 میلادی مصادف با 1364 هجری شمسی تاکنون نرخ ساعتی سرسویی این بارش مابین 86 تا 203 شهاب در ساعت، به ثبت رسیده است و سرعت شهاب‌های این بارش نیز 35 کیلومتر بر ثانیه است که سرعت نسبتا پایینی در میان بارش‌های شهابی محسوب می شود.
قدبیگی اضافه کرد: یکی از زیباترین و لذت‌بخش‌ترین پدیده‌های رصدی آسمان که برای مشاهده آن‌ها نیاز به هیچ ابزار خاصی نیست بارش‌های شهابی هستند در این میان و در طول سال 2 بارش شهابی ازلحاظ دلربایی و جذابیت گوی سبقت را از دیگر هم‌ردیفانشان ربوده و اغلب مقام‌های اول و دوم را از آن خودکرده‌اند که یکی از این بارش‌ها بارش شهابی برساوشی در مرداد ماه و دیگری بارش شهابی جوزایی در ماه آذر است.
وی ادامه داد: بارش‌های شهابی درواقع حاصل برخورد سالانه سیاره ما با توده‌های عظیم از غبار و سنگریزه‌هایی است که در مسیر مداری زمین به دور خورشید، قرارگرفته‌اند و این توده‌ها ممکن است بقایای عبور یک دنباله‌دار از نزدیکی خورشید یا بقایای یک سیارک باشند.
منجم غیرحرفه ای و مروج نجوم پیدا کردن آسمانی تاریک، پاک و به‌دوراز آلودگی نوری شهرها، نگاه کردن به اطراف کانون بارش و نه خود کانون و داشتن همراه و تجهیزات حداقلی به خصوص لباس بسیار گرم در فصل‌های سرد سال از مهمترین نکاتی دانسن که افراد باید هنگام مشاهده شهاب مورد توجه قرار دهند.
منابع متعدد ازجمله سازمان بین‌المللی شهاب (IMO) نیز اوج بارش شهابی جوزایی امسال را در شب‌های 22 و 23 آذرماه 1396 تایید کرده اند.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.