استان مرکزی علاوه بر اینکه به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود یکی از کانون های مطرح و در زمره 10 استان نخست کشور در فعالیت های بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار در آن شاغل هستند و 20 درصد مشاغل این استان در شاخه های کشاورزی است.
تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ تنها گوشه ای از تولیدات بخش کشاورزی و دامداری استان مرکزی است و با وجود ظرفیت های مناسب تولید محصولات کشاورزی در حوزه دامداری از نظر بهره مندی از کشتارگاه های دامی صنعتی و پیشرفته نواقص جدی داردو این حلقه مهم در زنجیره تولیدات دامی آن وجود ندارد.
درحال حاضر 15 کشتارگاه سنتی دام در استان مرکزی وجود دارد که با وجود تجهیز به پیش سردکن ها و موارد بهداشتی در زمینه تولید گوشت قرمز پاسخگوی نیاز استان نیست و بخشی از دام ها برای کشتار به استان های دیگر فرستاده می شود.
کارشناسان و صاحب نظران حوزه تولید فرآورده های خام دامی ایجاد کشتارگاه صنعتی را یکی از ضروریت های استان مرکزی برای جلوگیری و جایگزینی تجارت دام زنده با فرآورده های دامی می دانند.
آنان معتقدند ایجاد کشتارگاه صنعتی علاوه بر تضمین تامین گوشت بهداشتی و کیفی مورد نیاز استان مرکزی، ایجاد اشتغال نیز می کند و قادر است بخشی از نیازی گوشت قرمز و فرآورده های خامی استان های همجوار را با کیفیت مطلوب تامین کند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در این خصوص گفت: تمامی 15 واحد کشتارگاهی این استان سنتی است و با ظرفیت روزانه کشتار 631 راس دام سبک و 130 راس دام سنگین فعالیت دارد.
محسن شانقی افزود: سالانه 217 هزار راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه های دام استان کشتار می شود که بیش از 11 هزار و 640 تن گوشت قرمز از آن به دست می آید.
وی با یادآوری کم رغبتی بخش خصوصی برای ایجاد کشتارگاه صنعتی در استان مرکزی ادامه داد: با تلاش دستگاه های اجرایی ذیربط کشتارگاه های سنتی استان از حداقل الزامات بهداشتی برخوردار هستند اما این مهم برای استان مرکزی که کانون دامپروری است مطلوب نیست.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: صنعتی شدن کشتارگاه ها نیازمند بهینه سازی خط کشتار بر اساس استاندارد های روز و ایجاد صنایع تبدیلی جانبی از جمله صنایع فرآوری پوست(تبدیل پوست به چرم)، احشام شکمی و فرآوری روده( تبدیل روده به نخ) و صنایع مربوط به فرآوری چربی های غیر خوراکی(تبدیل چربی به صابون) است.
شانقی گفت: احداث کشتارگاه صنعتی افزایش کیفیت گوشت، کاهش مخاطرات بهداشتی و ارتقا سطح بهداشتی جامعه، ایجاد شرایط مناسب بهداشتی برای کشتار دام در سراسر استان، به حداقل رساندن حمل و نقل دام به منظور کنترل و پایش موثرتر بیماری، تغییر نظام سنتی کشتار و تبدیل تجارت دام زنده به تجارت گوشت را به همراه دارد.
وی ادامه داد: تدارک امکانات لازم برای بهره گیری بهینه از کلیه فرآورده های جانبی حاصل از کشتار دام به منظور اقتصادی شدن کشتارگاه های دام، فراهم آوردن امکانات عرصه گوشت و آلایش تازه به صورت بسته بندی، ایجاد سیستم مناسب برای مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی و فراهم آوردن زمینه لازم برای صادرات گوشت در آینده از دیگر مزایای ایجاد کشتارگاه صنعتی در استان مرکزی است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک استان مرکزی، راه اندازی حداقل سه کشتارگاه صنعتی دام در استان مرکزی ضروری است.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی از ساخت کشتارگاه صنعتی دام با پیشرفت 40 درصد در شهرستان زرندیه خبر داد و افزود: با تکمیل و راه اندازی این کشتارگاه روزانه قابلیت کشتار 50 راس دام سنگین و 200 راس دام سبک در این شهرستان فراهم می شود.
شانقی خاطر نشان کرد: زرندیه درحال حاضر دارای کشتارگاه دام سنتی است و استاندارد بهداشتی پایینی دارد که راه اندازی این کشتارگاه می تواند در بهبود و ارتقای بهداشت عمومی نقش مهمی داشته باشد.
شانقی با یادآوری وجود هشت واحد کشتارگاه صنعتی طیور با ظرفیت 28 هزار قطعه در ساعت در استان مرکزی افزود: 2 واحد این کشتارگاه ها به دلیل مشکلات اقتصادی غیر فعال است و 2 واحد نیز با دریافت کد بین المللی آی آر زمینه صادرات گوشت مرغ منجمد به خارج از کشور را دارد.
وی گفت: سالانه در کشتارگاه های طیور این استان بیش از 25 میلیون قطعه طیور گوشتی کشتار می شود که گوشت حاصل از آن 57 هزار و 470 تن است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: کشتارگاه های طیور با راه اندازی خط 2 کشتار( خط اتوماتیک) و اخذ نظام نامه HACCP می توانند کد بین المللی آی آر دریافت و با رعایت الزامات بهداشتی به کشور هدف صادرات مرغ منجمد به خارج از کشور داشته باشند.
جانشین ریاست کمیته ساماندهی کشتارگاه های استان مرکزی در این خصوص گفت: ایجاد کشتارگاه صنعتی از برنامه های اولویت دار کمیته ساماندهی کشتارگاه های این استان است و بر این اساس طرح توجیهی ایجاد پنج کشتارگاه در استان به دامپزشکی ارایه شده است.
حسن قربانی ادامه داد: ایجاد یک کشتارگاه صنعتی برای شهرستان های ساوه و زرندیه در دست اقدام است و برای اراک، شازند و فراهان هر کدام یک واحد کشتارگاهی صنعتی و محلات و دلیجان نیزراه اندازی یک واحد کشتارگاهی با همکاری بخش خصوصی در دستور کار کمیته ساماندهی کشتارگاه های استان مرکزی قرار دارد.
جانشین ریاست کمیته ساماندهی کشتارگاه های استان مرکزی گفت: زمین مورد نیاز برای ساخت کشتارگاه صنعتی در استان آماده است و در صورت مراجعه سرمایه گذار همکاری لازم در این خصوص انجام خواهد شد.
قربانی خاطر نشان کرد: ایجاد کشتارگاه صنعتی در شهرستان های استان مرکزی علاوه بر تامین گوشت قرمز مورد نیاز برخی شهرستان های استان نقش مهمی در جایگزینی تجارت گوشت به جای دام زنده داشته و می توان بخشی از گوشت مورد نیاز دیگر استان های کشور را نیز تامین کرد.
وی افزود: به منظور رعایت موارد بهداشتی در روند تولید گوشت، تمامی کشتارگاه های استان مرکزی به پیش سردکن تجهیز شده اند و برخی نواقص نیز با همکاری مراکز بهداشت شهرستان ها و اداره کل دامپزشکی استان برطرف شده است.
وی ادامه داد: گوشت تولیدی در کشتارگاه های استان پس از تولید برای جلوگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کنگو به مدت 24 ساعت در پیش سردکن های کشتارگاه ها نگهداری می شود و سپس در سطح مراکز عرضه استان توزیع می شود.
مدیرکشتارگاه اراک نیز در این خصوص گفت: روزانه حدود 350 تا 400 راس دام سبک و 35 تا 40 راس دام سنگین کشتار در پیک بار روزهای عادیدر این کشتارگاه انجام و گوشت حاصل از آن روانه بازار مصرف می شود که این کشتار در روزهای تعطیل تا 2 برابر افزایش می یابد.
مجید ساجی عمر کشتارگاه اراک را حدود 30 سال عنوان کرد و افزود: فرسوده بودن تجهیزات و سازه این کشتارگاه سنتی از مهمترین مشکلات این کشتارگاه به شمار می رود که جایگزینی آن با کشتارگاه صنعتی و به روز ضروری است.
وی ادامه داد: با توجه به فرسوده بودن کشتارگاه های شهرستان استان مرکزی ایجاد کشتارگاه تمام صنعتی متمرکز استانی با همکاری بخش خصوصی یکی از برنامه های شورای اسلامی کلانشهر اراک است که تحقق آن نقش مهمی در افزایش تولید و ایجاد اشتغال در استان به همراه دارد.
مدیرکشتارگاه اراک گفت: 80 نفر در کشتارگاه سنتی دام اراک اشتغال دارند که با ایجاد کشتارگاه صنعتی در این شهرستان زمینه اشتغال برای 300 تا 400 نفر فراهم می شود.
ساجی افزود: با شیوع بیماری تب خون ریزی دهنده کنگو در استان های کشور این کشتارگاه پس از 30 سال به پیش سرد کن گوشت تجهیز شد و با ایجاد این واحد هم اکنون زنجیره تولید گوشت بهداشتی با نظارت مرکز بهداشت و دامپزشکی استان مرکزی کامل است.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک نیز در این خصوص گفت: با تجهیز پیش سردکن، این واحد از استانداردهای قابل قبول برای کشتار و تولید گوشت برخوردار است.
قنبر فراهانی افزود: ایجاد کشتارگاه صنعتی نقش مهمی در افزایش بهداشت و استاندارد تولید گوشت و فرآورده های خام دامی دارد.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت و 29 هزار کیلومتر مربع وسعت در قلب ایران قرار دارد.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.