دکتر غلامرضا گودرزی روز چهار شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح ها در راستای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی، آب و معرفی ارقام با بهره وری بالا، مقاوم در برابر کم آبی و تنش های محیطی در بخش های مختلف آغاز شده است.
وی ادامه داد: در بخش تحقیقات گیاه پزشکی 2 طرح تحقیقاتی در زمینه بیماری های گیاهی و چهار طرح در زمینه آفات گیاهی و در بخش منابع طبیعی هفت طرح در زمینه مرتع، 2 طرح در زمینه جنگل، چهار طرح در زمینه ذخایر ژنتیکی، 2 طرح در زمینه فرسایش و 2 طرح در زمینه گیاهان دارویی توسط محققان این مرکز آغاز و در دست مطالعه قرار گرفت.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: در بخش آبخیزداری نیز سه طرح تحقیقاتی در حوزه فرسایش، حفاظت خاک و مهندسی و در بخش زراعی و باغی برای معرفی نژادهای برتر، هشت طرح تحقیقاتی در زمینه محصول گندم، چهار طرح محصول جو، 2 طرح تحقیقاتی در حوزه گیاهان علوفه ای، 2 طرح در زمینه محصول پیاز، 9 طرح در زمینه محصول لوبیا، یک طرح انار، یک طرح زیتون، 2 طرح در زمینه پایش عناصر غذایی، یک طرح در زمینه تغذیه گیاهی و یک طرح در زمینه فیزیک خاک در دست مطالعه و تحقیق قرار گرفته است.
گودرزی گفت: در بخش فنی و مهندسی نیز 2 طرح در زمینه خاک ورزی حفاظتی، 2 طرح مهندسی آبیاری، یک طرح مهندس گلخانه و 2 طرح در زمینه روش های کاشت در دست اقدام است.
وی ادامه داد: همچنین مطالعه سه طرح تحقیقاتی در حوزه اقتصادی بودن طرح های تحقیقاتی مرکز، و هفت طرح تحقیقاتی در بخش علوم دامی شامل مدیریت تغذیه دام، مدیریت پرورش دام، مدیریت تولید مثل دام آغاز شده است.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ارزیابی و شناسایی لاین های لوبیا چیتی مناسب برای مدیریت های زراعی کم نهاده را از جمله طرح های در دست بررسی این مرکز عنوان کرد و گفت: این طرح تحقیقاتی با بررسی 150 ژنوتیپ لوبیا چیتی از سال گذشته در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین آغاز شده و امسال سال دوم اجرای این طرح به اتمام رسیده است.
گودرزی افزود: تاکنون تعدادی ژنوتیپ لوبیا چیتی با عملکرد مناسب در شرایط زراعی کم نهاده شناسایی شده و در سال آخر آزمایش، ژنوتیپ های برتر معرفی می شود.
گودرزی افزود: ارزیابی مقدماتی لاین های زودرس و متحمل به تنش خشکی در لوبیا چیتی از دیگر طرح های در دست بررسی مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی است.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور، انتخاب و کشت گیاهان مقاوم به خشکی از اولویت های بخش کشاورزی است و بر این اساس در یک طرح سه ساله که از سال گذشته در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین آغاز شده، تعداد 124 ژنوتیپ مورد بررسی قرار گرفتند.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: تاکنون تعدادی از ژنوتیپ های مورد بررسی مقاومت خوبی به کم آبی داشتند که با تکمیل آزمایش در سال آینده، ژنوتیپ های برتر معرفی می شود.
گودرزی افزود: معرفی ارقام گندم دیم و شناسایی ارقام گندم مقاوم به خشکی از دیگر طرح های تحقیقاتی در دست بررسی این مرکز است که مطالعه آنها از سال گذشته آغاز و در دست بررسی قرار دارند.
مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.
این مرکز دارای بخش های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح های تحقیقاتی فراهم کرده است.
2 ایستگاه از این ایستگاه ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوانداری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می کنند.
1955/3075/خبرنگار:مهدی عظیمی *** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.