سعید محمودی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اکنون بیش از 11 هزار پرنده مهاجر در تالاب میقان اراک حضور دارند که پنج هزار قطعه آن درناهای خاکستری است.
وی بیان کرد: تالاب کویری میقان اراک هر سال پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است که از عرض های شمالی کره زمین به این منطقه مهاجرت می کنند و با بروز سرمای شدید و یا بارش تخستین برف سنگین ، این تالاب را به مقصد مناطق گرمسیری جنوب کشور و قاره آفریقا ترک می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در پایش روز گذشته (شنبه)کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش این اداره کل، بیش از 11 هزار قطعه پرنده از جمله درنا، انواع اردک، خوتکا، سرسبز، نوک پهن، ارده ای، فیلوش، تنجه، آنقوت، فلامینگو، باکلان، چنگر، یلوه آبی، انواع آبچلیک و انواع کاکایی مشاهده شد.
محمودی عنوان کرد: در این پایش شمار زیادی از پرندگان شکاری از جمله عقاب طلایی، عقاب خال دار بزرگ (تالابی)، سنقر تالابی و سارگپه معمولی نیز رصد شده است.
تالاب میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شوند.
تالاب میقان در مسیر کریدورهای پرندگان مهاجر قرار دارد و هر ساله پذیرای انواع مرغان مهاجر از جمله درنای زیبای خاکستری، کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز است.
تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق اراک با سطح آبگیری 12 هکتار یکی از زیستگاه های مهم پرندگان کشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، تاثیر مستقیمی بر مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.