به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای، محمود قدبیگی افزود: با مسدود و پر شدن 127 حلقه چاه در این استان در سال جاری هفت میلیون مترمکعب و با نصب 108 دستگاه کنتور حجمی هوشمند سه میلیون مترمکعب منابع آبی در این استان صرفه جویی شده است.
وی اظهار کرد: تهیه برنامه عملیاتی دشت های نمونه استان شامل محدوده های مطالعاتی خمین، زرندیه، و نوبران، تهیه شناسنامه برای این دشت ها و تکمیل بانک اطلاعاتی GIS از دیگر اقدامات این شرکت در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان بوده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: در سال های اخیر فشار به منابع آب زیرزمینی کشور برای تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف افزایش یافته است به طوری که آب حاصل از چاه ها، بیش از ظرفیت آب تجدیدپذیر آبخوان ها بوده و این امر منجر به افت سطح آب سفره های زیرزمینی در دشت ها و بروز اثرات مخرب شده است.
قدبیگی افزود: براین اساس در سال 1393 طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در شورای عالی آب تصویب شد که در آن وزارت نیرو با همکاری سایر ارگان های ذیربط به خصوص جهاد کشاورزی موظف به احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و حفاظت هر چه بیشتر از آب خوان های کشور شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: این شرکت درسال جاری در راستای اجرای طرح فرهنگسازی و اطلاع رسانی، 33 نشست دوره ای با بهره برداران منابع آب، 15 نشست با مقامات قضایی و نیروهای انتظامی، 38 نشست با مقامات اجرایی و 8 نشست با گروه های مرجع و روحانیون استان برگزار کرده است.
قدبیگی افزود: 2 هزار و 750 حلقه چاه فاقد پروانه در استان مرکزی وجود دارد که یک هزار و 630 حلقه آن مربوط به چاه های شناسایی شده است و در قالب فرم شماره 1 به منظور صدور مجوز بهره برداری در قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: سالانه حدود 235 میلیون متر مکعب کسری در دشت های استان کسری مخزن وجود دارد یعنی سالانه معادل 235 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی افت می کند.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.