ابوالفضل هدایتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در راستای این طرح برای مقایسه روش های خاک ورزی حفاظتی آزمایشی به صورت اسپلت- پلات (کرت های خرد شده) در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی به مدت 2 سال زراعی انجام شد.
وی ادامه داد: در این طرح روش های کشت گندم آبی با استفاده از گاو آهن برگرداندار و دیسک(روش موسوم)، روش استفاده از چیزل پکر( یک خاک­ورز مرکب است که عملیات خاک­ورزی اولیه و ثانویه را به طور همزمان انجام می­دهد)، استفاده از گاو آهن مرکب و روش کشت مستقیم مورد آزمایش قرار گرفت.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: در این روش ها دوره های آبیاری در زمان های 20، 25 و 30 روزه در هر 2سال زراعی در زمینی که بقایای محصول ذرت علوفه ای در آن وجود داشت، انجام شد.
وی ادامه داد: در روند اجرای این طرح مشاهده شد صرف نظر از دوره آبیاری، کمترین مصرف انرژی مربوط به روش کشت مستقیم بود و بیشترین بهره وری انرژی در روش های شخم حفاظتی با دور آبیاری 25 روز به دست آمد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: بیشترین مقدار بهره وری انرژی در تیمار روش مرسوم با دور آبیاری 20 روزه، کمترین و بیشترین جمعیت علوفه های هرز به ترتیب در تیمار خاک ورزی مرسوم و روش بدون شخم مشاهده شد.
هدایتی گفت: نتایج تحلیل اقتصادی نشان داد که بهترین تیمار، روش شخم حفاظتی با دور آبیاری 25 روز است.
هدایتی خاطر نشان کرد: خاک ورزی حفاظتی یکی از روش های مهم در حفظ منابع آب و خاک در بخش کشاورزی است.
وی گفت: جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش ماده آلی و حاصلخیزی خاک، کاهش مصرف سوخت و انرژی در اراضی کشاورزی از مهمترین مزیت های روش های خاک ورزی حفاظتی است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه نخست در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.