احمد رضا جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تولید لوبیا امسال در خمین به هفت هزار و 200 تن رسید در حالیکه در سال زراعی گذشته 6 هزار و 700 تن انواع لوبیا از سطح اراضی کشاورزی این شهرستان برداشت شد.
وی، علت افزایش تولید این محصول را افزایش سطح زیر کشت و رغبت کشاورزان به کاشت لوبیا عنوان کرد
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: قیمت مناسب این محصول باعث شد کشاورزان سطح زیر کشت سیب زمینی، پیاز و ذرت علوفه ای را کاهش دهند و به تولید لوبیا روی بیاورند.
وی بیان کرد: 90 درصد از تولید لوبیا نوع لوبیا چیتی است و میانگین تولید این محصول در هر هکتار 2 تن و هفت دهم تن در هر هکتار است.
جعفری بیان کرد: در سال زراعی گذشته 2 هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی خمین زیر کشت لوبیا رفت.
جعفری ادامه داد: خمین قطب تولید محصول لوبیا در استان مرکزی است، اگر چه پدیده خشکسالی در سال های متمادی موجب شد تا رتبه این شهرستان در تولید لوبیا در استان مرکزی تنزل بیابد و پس از شازند در مکان دوم قرار گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی خمین بیان کرد: کم آبی باعث شد تا کشاورزان این خطه با اجاره زمین در شازند به کاشت و تولید این محصول در منطقه پرآب دیگر بپردازند.
جعفری افزود: با این وجود خمین در تولید با کیفیت لوبیا از جایگاه برتری در سطح استان برخوردار است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: وجود 45 کارگاه بوجاری و بسته بندی لوبیا با اشتغال زایی بیش از 400 نفر در این کارگاه ها باعث شده جایگاه خمین در تجارت لوبیا قابل توجه باشد.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی خمین، بذر اصلاح و گواهی شده لوبیا چیتی توسط یک شرکت خصوصی در خمین تولید شده است و در اختیار لوبیا کاران کشور قرار می گیرد.
جعفری بیان کرد: 12 هزار بهره بردار در بخش زراعت خمین فعال است که 90 درصد این تعداد به کاشت و تولید لوبیا مشغول هستند.
52 درصد از جمعیت 105 هزار نفری خمین در قالب 14 هزار خانوار کشاورز هستند.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.