به گزارش ایرنا ، کارخانه قند شازند در چهارم آبان ماه سال 1317 به عنوان نخستین کارخانه صنعتی در استان مرکزی به بهره برداری رسید و با تولید ثروت و اشتغالزایی شیرینی را بازه زمانی 70 ساله بر کام مردم این منطقه نشاند و هویتی اقتصادی برای شهرستان شازند شد.
کارخانه قند شازند در معیشت، کسب و کار و رونق و نشاط اقتصادی و اجتماعی شازند به طور مستقیم نقش آفرینی داشت و یکی محرک های توسعه شازند را شامل می شد.
واحد تولیدی قند شازند در زمینی به مساحت 14 هکتار باماشین‌آلات خارجی از کشور چکسلواکی سابق و آلمان غربی کار خود را آغاز کرد و در آن زمان به دلیل دور بودن محل استقرار از محدوده مسکونی شهر، مسئولان این کارخانه اقدام به ساخت شهرک در اطراف آن کردند که امروزه نیز آثاری از منازل مسکونی این شهرک وجود دارد.
ظرفیت اسمی کارخانه قند شازند در سال 1340 خورشیدی به 25 هزار تن در سال؛ در 1345به 54 هزار تن و در سال 1355 به 68 هزار تن رسید.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این کارخانه به مالکیت بیناد مستضعفان درآمد که میزان تولید آن در سال 1363 240معادل هزار تن بود و آن پس درخشش این صنعت روز به روز کمتر شد تا به ورشکستگی رسید.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا گفت: واردات بی رویه شکر از سال 1380 به بعد عامل اصلی ورشکستگی کارخانه قند شازند بود.
علی ابراهیمی افزود: بعد از اعلام ورشکستگی کارخانه قند شازند، سهامداران اصلی این شرکت که بنیاد مستضعفان، سازمان خصوصی سازی و سرمایه گذاری ملی ایران بودند، تصمیم به تغییر کاربردی این واحد گرفتند که با مخالف شدید اهالی و برخی از کارکنان این کارخانه مواجه شد.
وی بیان کرد: با وجود اینکه بسیاری از اراضی کشاورزی هم در شازند و هم اراضی همجوار این شهرستان از جمله فراهان و خنداب مستعد کشت چغندر قند است، احیای این کارخانه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم در کارخانه می تواند به کشاورزی استان مرکزی نیز رونق چشمگیری ببخشد.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمزمه احیای کارخانه قند شازند از همان سال های اول بعد از تعطیلی از نهادهای دولتی شنیده می شد اما هیچ اقدام چشمگیری در این زمینه صورت نگرفت.
وی بیان کرد: در اواخر فعالیت دولت یازدهم با پیگیری نماینده مردم این خطه در مجلس و مسئولان اقتصادی استان احیای این کارخانه در دستور کار قرار گرفت و تا هم اکنون نشست های بسیاری با سازمان خصوصی سازی و مسئولان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در این خصوص برگزار شده است.
ابراهیمی اضافه کرد: نامه سرگشاده ای نیز با امضای تنی چند از مقامات استانی، شهرستانی و کارکنان اسبق کارخانه قند شازند به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال و همه مشکلات و دلایل تعطیلی این کارخانه برای معظم له شرح داده شده است.
فرماندار شهرستان شازند نیز در گفت و گو با ایرنا در خصوص کارخانه قند شازند گفت: احیای این واحد صنعتی از 2 سال پیش با جدیت بیشتری در دستور کار خانواده دولت در شهرستان و استان مرکزی قرار گرفت و در روند این کار اعلام قیمت نهایی از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی باید صورت بگیرد.
غلامعباس میرزایی افزود: سرمایه گذارانی از خارج و داخل استان نیز برای خرید کارخانه قند شازند اعلام آمادگی کرده اند که در صورت اعلام قیمت نهایی عملیات انتقال و جابه جایی کارخانه انجام می شود.
وی ادامه داد: زمانی که کارخانه قند شازند اعلام ورشکستگی کرد حدود 500 نفر به صورت مستقیم در آن کار می کردند و بیش از 2 هزار و 500 نفر نیز از قبیل کشاورزان چغندرکار و عوامل کشت و انتقال به کارخانه به صورت غیر مستقیم در این شرکت فعالیت داشتند.
فرماندار شهرستان شازند بیان کرد: با توجه به اینکه بیکاری جوانان مهمترین دغدغه رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و به خصوص مردم ولایتمدار و مومن ایران اسلامی است، با احیای این کارخانه می توان نقش مهمی در ایجاد اشتغال در شهرستان ایفا کرد.
وی اظهار کرد: کارخانه قند شازند آلایندگی ندارد اما و مردم شازند خواهان بازگشت آن به چرخه تولید هستند.
میرزایی اضافه کرد: خانواده دولت در شهرستان شازند و استان مرکزی اقدامات لازم را برای احیای این کارخانه انجام داده اند و هم اکنون نوبت سازمان بنیاد مستضعفان و به خصوص سازمان خصوصی سازی است که نسبت به احیای این کارخانه نقش خود را به خوبی انجام دهند.
یکی از مدیران اسبق کارخانه قند شازند نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: در سال آخر فعالیت کارخانه شازند(1389) ،427 نفر در این کارخانه مشغول به کار بودند که از این تعداد 40 نفر در بخش اداری مالی، 345 نفر در بخش فنی و تولید و بقیه به عنوان کارگران فصلی با این واحد تولیدی همکاری داشتند.
علی محمد آستانه افزود: پس از اینکه بنیاد مستضعفان(سهامدار اصلی شرکت) اعلام ورشکستگی کرد، 300 نفر از کارگران کم سابقه این شرکت به طور رسمی از کار بیکار و بقیه نیز بازنشسته شدند.
وی ادامه داد: در زمان حیات کارخانه قند شازند بیش از چهار هزار و 500 هکتار از اراضی نقاط مختلف استان مرکزی و حتی استان های همجوار زیر کشت چغندر قند برای مصرف این کارخانه بود که با تعطیلی شرکت بخش عمده ای از این فعالیت کشاورزان نیز تعطیل شد.
وی بیان کرد: زمزمه ورشکستگی کارخانه قند شازند از سال 1384 بر زبان های مسئولان و سهامداران شرکت افتاد در صورتی که همان سال 89 هزار و 220 تن تولیدات شرکت بود که این میزان در مقایسه با سال 1380 که 67 هزار و 678 تن بود بیش از 35 درصد رشد داشته است.
وی اضافه کرد: ظرفیت عملی شرکت نیز درشبانه روز بین 700 تا 800 تن در شبانه روز بود.
آستانه افزود: احیای کارخانه قند شازند به دلیل ایجاد اشتغالزایی صرف بلکه به عنوان نماد و هویت شهرستان شازند خواسته اصلی مردم شازند از مسئولان دولت دوازدهم است که انتظار می رود این مهم تا پایان عمر دولت دوازدهم عملیاتی و اجرایی شود.
کارخانه قند شازند به عنوان نخستین واحد صنعتی در استان مرکزی بود که در چهارم آبان ماه سال 1317 به بهره برداری رسید و در سال 1389 بعد از حدود 80 سال فعالیت با اعلام ورشکستگی تعطیل شد.
هم اکنون حدود سه هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.