سید علیرضا شریفی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بر اساس این طرح زیست بوم های آبی منطقه حفاظت شده الوند خمین ضد عفونی و لایروبی شدند.
وی اظهارکرد: در اجرای این طرح یگان حفاظت محیط زیست خمین به منظور پایش و جلوگیری از سرایت احتمالی بیماری وحوش منطقه، سرکشی به آبشخورها را در دستور کار خود قرار داد.
وی بیان کرد: در این راستا در یک هفته اخیر لایروبی و ضد عفونی تمامی آبشخورها توسط یگان حفاظت محیط زیست طبق برنامه تعیین شده انجام شد و دامداران منطقه نیز موظف شدند برای واکسینه کردن دام های خود به اداره دامپزشکی مراجعه کنند.
وی ادامه داد: واکسیناسیون دام در حاشیه و داخل مناطق حفاظت شده خمین در اجرای این طرح در اولویت کار دامپزشکی بود.
شریفی بیان کرد: به منظور سرکشی و پایش منابع آبی در خمین و مشاهده بیماری یا تلفات احتمالی پرندگان مهاجر، تیمی متشکب از کارشناسان محیط زیست و دامپزشکی به صورت میدانی منابع آبی این خطه از جمله سد های فرنق، قره کهریز، عباس آباد، جوادیه را مورد بررسی قرار دادند.
وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت اقدامات پیشگیرانه در برابر بیماری ها از جمله آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، علاوه بر استمرار و افزایش گشت های دوره ای این اداره لازم است مردم نیز در صورت مشاهده هرگونه بیماری یا تلفات غیرعادی در پرندگان وحشی و طیور خانگی مراتب را به سرعت به محیط زیست و دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.
به گفته شریفی در حال حاضر در حیات وحش در شهرستان هیچ گونه بیماری واگیرداری مشاهده نشده است.
منطقه حفاظت شده الوند خمین در 40کیلومتری غرب شهرستان و30کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شازند به وسعت هفت هزار و 20هکتار قرار دارد و این منطقه در سال 1381 توسط شورایعالی حفاظت از محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده عنوان شد است.
تنوع زیستی موجود در منطقه الوند در هیچ نقطه دیگری از محدوده های جنوبی استان نظیری ندارد و این منطقه 12درصد پرندگان ایران و 44درصد پرندگان استان مرکزی را در خود جای داده و بیش از30درصد پرندگان این منطقه، پرندگان شکاری حمایت شده اند و از نظر پستانداران نیزهشت دهم درصد پستانداران کشور را در خود جای داده است.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.