خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی از منزلت و قداست خاصی برخوردار است و زنان مدیریت داخلی این واحد کوچک اجتماعی و مسئولیت هایی نظیر تربیت صحیح فرزند، پاسداری از کانون گرم خانواده و تامین بهداشت روانی خانواده را برعهده دارند.
به رسم عرف و به حکم شرع، سرپرستی خانوارها و وظیفه تامین معیشت برعهده مردان است، با وجود این شماری از خانواده ها به‌دلایلی از قبیل تجرد، فوت و یا زمین گیری همسر به دلیل حوادث رانندگی و برخی بیماری های سخت علاج، سالخوردگی و ازکارافتادگی و یا اعتیاد همسر و طلاق زن سرپرست هستند و موفقیت در این مسئولیت سنگین نیاز دارد که توانمندی، اتکای به نفس و سطح مهارتی این زنان ارتقا یابد تا بتواند تکالیف نان آوری و مدیریت بهینه خانواده را به بهترین شکل انجام دهد و سایه آسیب زدگی را از خود و خانواده اش دور کند.
زنان بدسرپرست و بی سرپرست باید با اراده فولادین بر سینه سختی ها و مشکلات دست رد زده و با عشق و آگاهی در کارزار جامعه حضور یابند و در سایه حفظ آبرو و عزت نفس بتوانند رد پای هدفمند خود را در مدیریت مالی، عاطفی و تربیتی خانواده برجای بگذارند.
بیکاری، نداشتن شغل مناسب، محدودیت اجتماعی، نگاه های سنگین جامعه، تنهایی، نداشتن سرپناه و اشتغال با کمترین دستمزد از مهمترین مشکلات زنان بی سرپرست و بدسرپرست در خمین است.
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره)خمین گفت: از مجموع چهار هزار و 500 خانوار تحت پوشش این نهاد حمایتی در خمین 2 هزار و 548 خانوار زن سرپرست هستند.
جواد داوودی افزود: زنان سرپرست خانوار ضمن اینکه از مستمری برخوردارند از خدمات درمانی، مسکن ، اردوهای زیارتی، خدمات آموزشی و مهارت آموزی، کمک هزینه درمانی نیز دریافت می کنند.
وی اظهارکرد: به زنان سرپرست خانواری که از بیماری سخت علاج رنج می برند هزینه درمان و سبد لوازم بهداشتی و لوازم پرداخت می شود و زنان سرپرستی که از کار افتاده اند هزینه نگه داری ماهانه به مبلغ یک میلیون ریال دریافت می کنند.
داوودی افزود: برای خانواده های زن سرپرست که دارای کودک زیر 6 سال هستند نیز به همکاری دانشکده علوم پزشکی سبد غذایی تهیه و توزیع می شود.
وی یکی از مشکلات عمده زنان سرپرست خانوار را نداشتن شغل و مسکن مناسب بیان کرد و افزود: حرکت در مسیر توانمند سازی و رفع وابستگی مددجویان تحت حمایت، مهم ترین اولویت این نهاد حمایتی است.
وی اظهارکرد: با ایجاد فرصت شغلی و طرح های خودکفایی هر سال از شمار مددجویان تحت پوشش این نهاد کاسته می شود.
داوودی افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و دولت سالانه می بایست 10 درصد خروجی جمعیت تحت حمایت این نهاد باشد.
وی ادامه داد: 140 طرح اشتغالزایی برای مددجویان این نهاد حمایتی از ابتدای امسال تاکنون اجرا شده است.
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) خمین افزود: با اجرای این طرح ها زمینه اشتغال 280 نفر از افراد تحت حمایت این نهاد در این شهرستان فراهم شده است.
داوودی اظهارکرد: طرح های اشتغالزایی اجرایی امسال با استفاده از تسهیلات 18 میلیارد ریالی در زمینه دامداری ، پرورش طیور، گلخانه ، پرورش زنبور عسل ، شیلات و قالی بافی اجرا شده است.
وی با بیان اینکه رویکرد این نهاد حمایتی توانمند سازی خانواده های تحت حمایت در حوزه اقتصادی ادامه داد: سال گذشته 28 طرح کارآفرینی در این شهرستان اجرا شد که هر طرح سه فرصت اشتغال ایجاد کرد.
وی بیان کرد: پیش بینی می شود در نیمه دوم امسال 50 طرح کارآفرینی با اشتغالزایی حدود 200 نفر در این شهرستان اجرا شود.
داوودی بیان کرد: در چند سال اخیر 80 زن سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد حمایتی کارآفرین شدند که زمینه اشتغال 320 نفر که بیشتر آنان از مددجویان بودند را فراهم کردند.
وی در ارتباط با مسکن مددجویان گفت: مددجویان با بهره گیری از تسهیلات کمیته امداد، کمک های خیران و آورده خود می توانند خانه دار شوند.
مدیر کمیته امداد شهرستان خمین با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ساخت طرح 18 واحدی مسکن مددجویان تحت حمایت شهرستان خمین از سال 90 کلید خورد اظهار کرد: تا پایان امسال این طرح تکمیل و به زنان سرپرست خانوار بی مسکن تحویل داده می شود.
داوودی، از تعمیر 14 مورد مسکن مددجویی خبر داد و بیان کرد: امسال یک باب منزل مسکونی با اعتبار 450 میلیون ریالی با مشارکت کمیته امداد و خیر شهرستان ساخته و به یک خانواده تحت حمایت تحویل داده شد.
وی در ارتباط با زنان بد سرپرست نیز گفت: 130 خانوار از زندانیان این شهرستان از حمایت این نهاد حمایتی برخوردارند اما زنان بد سرپرست گر مشمول دریافت خدمات از این نهاد نمی شوند.
مددکار اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) خمین اولویت حمایت از زنان بی سرپرست را ایجاد انگیزه و مهارت آموزی به آنان بیان کرد.
الهه شمسی گفت: فوت همسر، طلاق، زندان بودن همسر، مبتلا بودن همسر زیر 55 سال به بیماری خاص و همسر بالای 60 سال از کار افتاده عوامل پذیرش زنان بی سرپرست توسط کمیته امداد است.
وی بیان کرد: بعضی از زنان بی سرپرست خانواده به علت نداشتن اعتماد به نفس و انگیزه نمی توانند بعد از پذیرفتن مسئولیت زندگی به دلیل از دست دادن همسر زندگی خود را اداره کنند.
این مددکار اجتماعی کمیته امداد خمین افزود: کمیته امداد به عنوان یک نهاد حمایتی به زنان بی سرپرست خدماتی در زمینه مسکن، درمان، فرهنگی، مشاوره ای و وام اشتغال ارائه می دهد اما هدف این نهاد حمایتی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از طریق ایجاد انگیزه و مهارت آموزی است.
شمسی با بیان اینکه از این زنان باید حمایت عاطفی شود تاکید کرد: حمایت های مادی لازم است اما برای این قشر از جامعه که با آسیب های زیادی مواجه هستند کافی نیست.
وی تاکید کرد: بدون تردید حمایت از زنان سرپرست خانوار و در نظر گرفتن شرایط یکسان برای زنان بی سرپرست و بد سرپرست می تواند در کاهش آسیب هایی که این زنان به خصوص زنان بدسرپرست را تهدید می کند موثر باشد و به استقلال و خودکفایی آنان کمک کند.
رئیس بهزیستی خمین گفت: مهمترین مشکل زنان بدسرپرست خمین بیکاری خود و همسرانشان، فقر مالی، نداشتن سرپناه و واحدهای مسکونی استیجاری است.
اسماعیل خانجانی افزود: اکثر زنان بد سرپرست خمین همسرانی دارند که در دام اعتیاد گرفتارند و به دلیل این مشکل توان کار کردن ندارند یا شغل خود را از دست داده اند، نداشتن درآمد باعث می شود حتی نتواند از عهده مخارج مواد مخدر خود برآیند.
وی بیان کرد: کودک آزاری و همسر آزاری 2 آسیب اجتماعی است که در بیشتر خانواده های معتادان مشاهده می شود و از همه بدتر این که این خانواده ها در حواشی شهرها ساکن می شوند که خانواده به ویژه کودکان این خانواده ها با آسیبهای اجتماعی بسیاری درگیر می شوند.
وی گفت : از زنان بد سرپرست هیچ ارگانی حمایت نمی کند چرا که آنان به صورت اسمی دارای سرپرست هستند و بهزیستی نیز با اعتبارات محدود کمک های موردی در حد بسیار ناچیز می تواند داشته باشد.
خانجانی افزود: گاهی خیران این شهرستان یاریگر بهزیستی می شوند و با کمک های مالی خود مرهمی بر زخم کهنه زندگی سخت و فقر مالی این خانواده ها می گذارند اما این کمک ها مقطعی است.
وی بیان کرد: 275 زن سرپرست خانواده در خمین دارای پرونده هستند و از این تعداد 59 زن دارای مزایای بیمه ای هستند.
خانجانی گفت: برای خودکفایی و ایجاد شغل زنان سرپرست خانواده تسهیلات مشاغل خانگی تا سقف 200 میلیون ریال پرداخت می شود و زنان بدسرپرست نیز از خدمات مشاوره ای و خدمات اورژانس اجتماعی برخوردار می شوند.
رئیس بهزیستی خمین گفت: زنان بدسرپرست از حمایت قانونی تعریف شده ای برخوردار نیستند به همین دلیل در معرض آسیب های اجتماعی بسیاری قرار دارند و می طلبد برای کاهش آسیب ها مورد حمایت قانونی قرار گیرند.
مسئول اورژانس اجتماعی خمین گفت: اعتیاد به مواد صنعتی روز به روز بیشتر می شود و این معضل به فقر مالی، فقر عاطفی، همسر آزاری خانواده های معتادان به مواد مخدر صنعتی دامن می زند.
سمیه ناصری زاده افزود: مشکل اصلی زنان بدسرپرست خمین 100 درصد اعتیاد همسران است و تا زمانی که شوهران این زنان در دام اعتیاد به سر می برند از شغل مناسب نیز برخوردار نمی شوند و یا به کلی بیکار می شوند.
وی ادامه داد: به همین دلیل همسران مردان معتاد زندگی سختی را می گذرانند اغلب این زنان با یارانه ها معیشت خود را می گذرانند و یا مجبور به کار کردن می شوند تا هزینه زندگی، فرزندان و حتی اعتیاد همسران خود را تامین کنند.
وی اظهارکرد: کشیدن بار مسئولیت اقتصادی خانواده توسط این زنان از یک طرف و از طرف دیگر مورد اذیت و آزار قرار گرفتن توسط شوهر از سوء دیگر باعث شده زندگی این زنان با دشواری های بسیاری همراه باشد.
مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خمین افزود: از نظر قانونی این زنان حمایت نمی شوند و نهاد حمایتی کمیته امداد زمانی زنان را تحت پوشش قرار می دهد که زن یا گواهی فوت همسر و یا طلاقنامه در دست داشته باشد.
ناصری زاده افزود: زنان بی سرپرست از وضعیت حمایتی بهتری برخوردارند چرا که از مستمری، کمک هزینه معیشتی، ادامه تحصیل رایگان فرزندان، کمک هزینه ازدواج و مزایای دیگر برخوردارند اما زنانی بد سرپرست هیچ یک از این تسهیلات را دریافت نمی کنند.
وی تنها نهاد حمایتی برای زنان بد سرپرست را بهزیستی بیان کرد و افزود: کمک های موردی به زنان بد سرپرست می شود اما به دلیل کمبود اعتبار این کمکهای بسیار ناچیز است.
وی گفت: ماهیانه حدود 20 پرونده تشکیل می شود برای کمک های موردی که 30 درصد ان ها پرونده های زنان بد سرپرست است و 50 درصد مداخلات اورژانس اجتماعی در ارتباط با زنان بد سرپرست است.
ناصری زاده گفت: برای کمک به معیشت خانواده های بد سرپرست بهزیستی خمین تسهیلات اشتغالزایی، معرفی به کارآفرینان و یا معرفی به کارگاههای تولیدی، پرستاری کودک و یا پرستاری سالخوردگان را در برنامه های حمایتی خود دارد.
وی ادامه داد: زنان بدسرپرستی که بخواهند شاغل شوند فرزندان آنان به طور رایگان در مهدهای کودک نگه داری می شود و در صورتی که شوهران معتادشان بخواهند ترک کنند هزینه کمپ به مبلغ 6 میلیون ریال را بهزیستی تقبل می کند تا این معتادان پاک شوند و در صورتی که پزشک تایید کند بعد از گذشت چندین ماه تسهیلات اشتغالزایی به آنان پرداخت می شود.
وی ارائه خدمات مشاوره ای به صورت رایگان به زنان بدسرپرست و نگه داری در مرکز نگهداری موقت زنان به عنوان خانه امن برای زنانی که مورد همسر آزاری قرار می گیرند را از دیگر خدمات اورژانس اجتماعی به زنان بد سرپرست خمین بیان کرد.
شهرستان خمین دارای 105 هزار نفر جمعیت است که بیکاری، اعتیاد و طلاق در صدر آسیب های اجتماعی آن قرار دارد و 20 درصد جمعیت این شهرستان تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.