دکتر علی احمدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت روز جهانی کمردرد (25 مهرماه) افزود: سبک زندگی ماشینی و کم تحرک عامل پایین آمدن سن ابتلا به دردهای ناحیه کمر و ستون فقرات است که بازنگری در رفتارهای زیستی و فرهنگ عمومی مردمی امری ضروری می باشد.
وی توضیح داد: وارد شدن فشار بیش از حد به مهره ها مهمترین محرک در بروز دردهای کمری است که دلیل آن سطح اطلاعات نازل مردم در خصوص رفتارهای صحیح نشستن و خوابیدن، جابه جایی اجسام ، تحرک جسمانی کم و تغذیه نادرست است.
این متخصص مغز و اعصاب استان مرکزی اظهار کرد: ایستادن و نشستن های های طولانی بدون رعایت استانداردها به شدت بر عضلات ناحیه کمر فشار می آورد و عاملی در بروز دردهای ناگهانی در این ناحیه است و از سوی دیگر نیز بالا رفتن سن ، دیسک های بیرون زده و پاره، سرخوردگی مهره ها، تنگی کانال نخاعی، مشکلات اسکلتی ، بارداری و اضافه وزن، عفونت های سیستم ادراری، عوامل روانی و شغلی نیز می تواند منشاء کمردردها باشد.
دکتر احمدی اظهار کرد: عضله های بدن در ناحیه کمر، پاها و گردن در صورت ورزش نکردن ضعیف و غیرمقاوم است و هر فشار به ستون فقرات می تواند منجر به صدمات و اسپاسم ها شود بنابراین مردم باید تحرک جسمانی مستمر را در برنامه های زندگی قرار دهند.
وی یادآور شد: بهترین درمان در کمردردهای ناگهانی استفاده از داروهای تسکین دهنده و ضدالتهاب است و استراحت مطلق در این گونه دردهای کمری توصیه نمی شود.
به گفته دکتر احمدی، آب درمانی نیز به منظور پیشگیری از بازگشت علایم کمردردهای مزمن مفید است.
وی گفت: یکی از عادات شایع مردم در حین بروز دردهای ناگهانی کمر استفاده از پمادهای موضعی و مالشی است که این موضوع اثر درمانی زیادی ندارد و تشدید درد را موجب می شود.
پاین متخصص مغز و اعصاب استان مرکزی توضیح داد: کمبود ویتامین دی ناشی از تماس محدود با منبع نور خورشید از مشکلات جدی مردم در زندگی آپارتمان نشینی است که موجب شده میزان کلسیم دریافتی از مواد غذایی کارآیی لازم را در بدن نداشته باشد و روند بیماری های استخوانی از جمله مشکلات در ستون فقرات افزایش یابد.
دکتر احمدی خاطرنشان کرد: مردم برای درمان کمردردهای ناگهانی و مزمن باید تنها به روش های پزشکی و رعایت دستورهای پزشک معالج توجه کنند و از انجام هر اقدامی که افراد غیرمتخصص توصیه می کنند، بپرهیزند.
وی گفت: استان مرکزی به لحاظ تجهیزات و خدمات درمانی در زمره استان های برخوردار کشور است و وجود نیروهای متخصص و جراح در این زمینه امکانی موثر در خدمت مردم است که آنان را از سفربه سایر مناطق کشور بی نیاز کرده است.
25 مهر ماه به عنوان روز جهانی کمردرد نامگذاری شده است.
1814/6013/خبرنگار:شیما کریمی***انتشار دهنده :مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.