دکتر محسن شانقی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پرندگان مهاجر یکی از بسترهای انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد هستند و با توجه به اینکه استان مرکزی یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر است پایش زودهنگام و مراقبت های خاص از هم اینک به صورت فعال آغاز شده تا از شیوع احتمالی این بیماری پیشگیری شود.
وی ادامه داد: 30 بازرس بهداشتی این اداره کل به صورت دوره ای برای مقابله با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای تولیدی، کشتارگاه ها و زیست بوم های طبیعی استان سرکشی دارند و بازرسی و نظارت در این حوزه ها دنبال می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی یادآور شد: برگزاری کلاس های آموزشی برای مرغداران و پرسنل بخش دولتی و خصوصی با محوریت پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در 2 مرحله در استان برگزار شده است.
دکتر شانقی افزایش سیستم پایش و مراقبت بیماری های طیور در روستاها، کشتارگاه ها و زیستگاه های پرندگان مهاجر، اطلاع رسانی بهداشتی و اقدامات امنیتی به مقامات استانی و مرغداری ها به خصوص مرغداری های اطراف تالاب برای جلوگیری از شیوع بیماری و تشویق تولیدکنندگان طیور برای بیمه محصولات از دیگر اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد.
وی ادامه داد: ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با حضور استاندار استان مرکزیتشکیل شده و ارزیابی خطر در کلیه شهرستان های به خصوص اطراف تالاب و آبگیرها کلید خورده است .
دکتر شانقی اظهار کرد: در نیمه دوم امسال در بین پرندگان واحدهای صنعتی، سنتی در روستاها برای مقابله با این بیماری در استان انجام می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: کنترل جوجه ریزی در واحدهای تولید طیور و مرغداری ها به خصوص در واحدهای اطراف تالاب توسط گروه مراقبت زیستی از دیگر اقدامات و برنامه های این اداره کل برای جلوگیری از شیوع بیماری انفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان است.
شانقی یادآور شد: امسال برای مقابله با بیماری های طیور در استان مرکزی سه هزار و 670 مورد مراقبت فعال و غیر فعال از واحدهای پرورش طیور صنعتی، سنتی، روستایی و زیستگاه پرندگان انجام شده است.
وی ادامه داد: در اجرای این طرح 2 هزار و 129 مورد نمونه برداری و چهار هزار و 258 مورد آزمایش انجام شد که در این آزمایش ها 457 مورد نمونه مشکوک و برای آزمایش تکمیلی به تهران ارسال شد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به استان نیاز است مرغداری ها و پرورش دهندگان طیور توصیه های دامپزشکی را جدی گرفته و از خرید و فروش و جابه جایی طیور پرهیز کنند.
شانقی خاطر نشان کرد: مرغداران و پرورش دهندگان طیور باید امنیت زیستی و بهداشتی را رعایت کنند و قبل از ورود دان به مرغداری ها این محصولات را ضد عفونی کنند.
وی گفت: مردم باید با توجه به اینکه نظارتی بر حوزه فروش مرغ زنده توسط دست فروش ها نیست از خرید و فروش مرغ زنده خودداری کنند.
استان مرکزی دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی، 191 کارگاه پرورش آبزیان، 638 واحد زنبورداری، هشت کشتارگاه صنعتی طیور و 23 واحد کارخانه تولید خوراک و مکمل دام و طیور است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.