نسرین یادگاری روز یکشنبه در آستانه روز جهانی غذا (24 مهرماه) در گفت و گو با ایرنا افزود: در سند امنیت غذایی استان مرکزی تکالیف دستگاه های متولی در زنجیره تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی از مزرعه تا سفره تعیین شده و مفاد آن باید تا پایان برنامه ششم توسعه بتواند در کیفیت محصولات غذایی، بهبود دسترسی و توزیع و رفتارهای تغذیه ای مردم اثر ملموس بگذارد.
وی اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی غذا 'تغییر آینده مهاجرت با سرمایه گذاری بر امنیت غذایی و توسعه روستایی' تعیین شده و نیاز است که مولفه های توانمندسازی فکری و عملی در حوزه توسعه روستایی با امنیت غذایی در استان نهادینه شود.
کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی توضیح داد: توسعه روستایی نباید تنها بر محور فرصت تجاری دیده شود و اگر برنامه کارآمد در تولید منابع غذایی در روستاها داشته باشیم ضمن اشتغالزایی و تولید ثروت، امنیت غذایی، معیشت پایدار، حمایت اجتماعی و کاهش معضلات زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی محقق می شود.
یادگاری ادامه داد: بسیج آموزش در تغییر رفتارهای تغذیه ای در استان آغاز شده و می طلبد که با تغییر اساسی در الگوی غذایی ضریب سلامت خانوارها بهبود یابد.
وی گفت: مطالعات بیانگر آن است که مصرف میوه ها و سبزی ها در بین مردم استان پایین تر از حد استاندارد است و به ازای آن مردم این استان دو برابر حد مجاز نمک و حدود دو بربر مواد قندی را در رژیم روزانه خود دارند.
کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه کرد: تنها 60 درصد از مردم این استان روغن مایع در رژیم غذایی خود دارند و هنوز 30 درصد از مردم این خطه روغن جامد مصرف می کنند و با وجود اینکه از رسانه های جمعی مضرات مصرف روغن حیوانی بارها گفته شده چهار درصد مردم استان نیز این توع روغن را در سبد غذایی خانوار دارند که به دلیل داشتن چربی اشباع بالا عامل بروز بیماری قلبی و عروقی است.
یادگاری اظهار کرد: درصد بالایی از مردم استان در مصرف مواد لبنی شیر و فراورده های پرچرب را در رژیم غذایی دارند که این مهم مانع از جذب کلسیم می شود و خود عاملی در بیمایی زایی است و این درحالیست که مصرف مواد لبنی نیز از حد استاندارد در استان مرکزی پایین تر است.
وی افزود: نیروی انسانی سالم و ماهر سرمایه اصلی کشور است و دستیابی به این مهم با عادات غذایی درست گره خورده و نیاز است که متولیان غذا از مزرعه تا سفره با حساسیت و تعهد سند امنیت غذایی استان را اجرایی کنند.
بر اساس آمار موجود 23 و 9 جمعیت 30 تا 59 سال استان مرکزی به عارضه چاقی مبتلا هستند و 42 و 2 درصد نیز اضافه وزن دارند.
56 و 3 جمعیت میانسال استان مرکزی الگوی تغذیه نامطلوب دارند و 30 درصد این قشر به چاقی شکمی که عامل بیماری هاست مبتلا می باشند.
6013/3075/خبرنگار:مژگان حیدری ***انتشاردهنده:حسین مهدی زاده اصفهانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.