به گزارش ایرنا، پیری یا سالخوردگی بیولوژیکی، فرایند زوال و کاهش نیروی موجود زنده در گذر زمان است و پیری بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی، عبور از مرز 60 سالگی است و همه افرادی که از حوادث زندگی جان سالم به در ببرند، این دوران را تجربه می کنند.
سالمندی مرحله ای از تکامل انسان است و در این مرحله باید به توقعات و انتظارات سالمندان برای افزایش سطح سلامت وارتقا زندگی آنان اهمیت داده شود.
کاهش سطح باروری و زاد و ولد موجب شده تا جمعیت سالمندان نسبت به جمعیت کل در کشور افزایش پیدا کند، به طوری‌ که براساس پیش‌بینی کارشناسان در آینده‌ای نه چندان دور از هر پنج نفر یک نفر سالمند خواهد بود.
براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ از جمعیت ۷۹ میلیونی کشور، هفت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر سالمند هستند و پیش بینی می شود که درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۱۰ و تا ۲۰۵۰ به بیش از ۳۰ درصد برسد.
با توجه به ضرباهنگ پرشتاب کاهش باروری ایران در2 دهه اخیر، پیش بینی می شود حرکت به سمت سالخوردگی جمعیت تسریع شود و با استناد به کاهش باروری، روند روبه افزایش جمعیت سالخورده در ایران تندتر می شود.
نرخ رشد جمعیت در استان مرکزی ۹۷ صدم درصد است که از میانگین کشوری یک و سه دهم درصد پایین تر است و میانگین سنی جمعیت این استان در طول 2 دهه از 24 سال به 31 سال افزایش یافته است.
استان مرکزی در آمار فوتی ها رتبه ششم کشور را دارد و بیشترین علت مرگ و میر در این استان، بیماری های قبلی و عروقی، سرطان و بیماری های دستگاه های تنفسی است.
استان های گیلان و مازندران به ترتیب در جایگاه اول و دوم استان کهنسال کشور قرار گرفته اند که کمترین نرخ رشد را به خود اختصاص داده اند.
استان مرکزی با چالش پیری جمعیت روبه رو شده که این امر در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی نیازمند تعادل بخشی نیروی جوان و ارتقا رفاه اجتماعی است.
کارشناس سالمندان مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: 140 هزار و 171 نفر سالمند در این استان زندگی می کنند که 11 و 37 صدم درصد جمعیت استان را شامل می شود.
معصومه محمودی افزود: ساوه جوانترین شهرستان استان مرکزی با میانگین سنی ۲۸ سال و تفرش با میانگین سنی35 سال پیرترین جمعیت سالمند استان مرکزی است.
وی اظهار کرد: سالمندان با ورود به دوران کهولت به انواع بیماری ها مبتلا می شوند و فشار خون و دیابت از عمده ترین بیماری هایی است که سالمندان استان مرکزی با آن مواجه هستند.
وی گفت: سکته های قلبی و مغزی مهمترین عوامل مرگ و میر سالمندان استان مرکزی را شامل می شود که شناسایی علت های آن نیاز به بررسی دقیق علمی دارد.
کارشناس سالمندان مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: بررسی چربی خون، تغذیه، فشارخون، افسردگی و آموزش چهره به چهره از جمله خدماتی است که این مرکز به سالمندان در شهر و روستا ارایه می کند.
محمودی افزود: دوره های آموزشی شیوه زندگی سالم برای سالمندان ساکن در روستا توسط مراقبان خانه بهداشت برگزار می شود.
کارشناس سالمندان مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه افزایش جمعیت سالمند به معنای ارتقای شاخص‌های بهداشتی در کشور است، گفت: اجرایی شدن طرح پزشک خانواده زمینه‌ ارائه خدمات مطلوب و گسترده برای سالمندان را فراهم کرده است.
محمودی، سالمندان را گنجینه های معنوی ارزشمند خانواده ها دانست و گفت: سالمندان سرمایه ای ارزشمند از تجارب هستند و فرهنگ احترام به سالمند باید همواره حفظ و تقویت شود.
وی گفت : سالمندی بخشی از زندگی است و باید به بهترین نحو ممکن سپری شود که دستیابی به این مهم نیاز به برنامه های کارآمد و تقویت زیر ساخت ها را دارد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: 249 سالمند در هشت مرکز نگهداری این استان درآشتیان، دلیجان، اراک و تفرش خدمات دریافت می کنند.
فریبا نوروزی افزود: از مجموع هشت مرکز نگهداری، یک مرکز روزانه و باقی به صورت شبانه روزی از سالمندان استان مرکزی مراقبت می کنند.
وی اظهار کرد: افزایش بی رویه سالمندی از یک سو، صنعتی شدن جوامع و به فراموشی سپردن از سوی دیگر باعث شده که مسئله سالمندان و نحوه اسکان آنان مورد توجه قرار گیرد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: 50 نفر سالمند در اجرای طرح ویزیت درمنزل تحت پوشش خدمات بهزیستی استان مرکزی هستند و خدمات رایگان دریافت می کنند.
نوروزی، مراقبت و ویزیت سالمندان در منزل را یکی از مهم ترین طرح های سازمان بهزیستی دانست که با هدف حضور سالمندان در کانون گرم خانواده، اجرا می شود.
وی، رسیدگی به سالمندان را یکی از مولفه های اصلی رفاه اجتماعی دانست که دستگاه های اجرایی متفاوتی در آن نقش دارند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: 13 هزار و 939 سالمند در این استان از خدمات رایج بهزیستی شامل مستمری، کمک هزینه نگهداری، وسایل توانبخشی و مناسب سازی منزل بهره مند می شوند.
مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مرکزی نیز، پیری و سالخوردگی را امری اجتناب ناپذیر و غیرقابل برگشت عنوان کرد وگفت: سالمندی به طور طبیعی، یک چهارم از دوران زندگی بشر را تشکیل می دهد.
پروین جهانبان افزود: یکصد نفر سالمند شامل 20 زن و 80 مرد در موسسه خیریه سالمندان اراک به صورت شبانه روزی نگهداری و خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند.
وی اظهار کرد: برای هر سالمند ماهانه 25 میلیون ریال هزینه درمان صرف می شود که 30 درصد آن را بهزیستی و مابقی از مشارکت افراد خیر تامین می شود.
وی گفت: افراد خیر پنج میلیارد ریال در نیمه نخست امسال به مرکز نگهداری سالمندان استان مرکزی کمک کرده اند.
مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مرکزی افزود: سلامت سالمندان یکی از مسائل و مشکلات دراکثر جوامع است و مقابله با این موضوع نیازمند سیاست گذاری و برنامه ریزی های دقیق و صحیح است.
جهانبان، ویزیت رایگان، آرایشگری، نظافت و سایر خدمات را از جمله همکاری هایی دانست که مردم به صورت خودجوش و داوطلبانه با موسسه خیریه سالمندان اراک دارند.
وی اظهار کرد: کلینیک تخصصی سالمندان اراک با حمایت مالی یک خیر به ارزش 10 میلیارد ریال راه اندازی شده است.
جهانبان با بیان اینکه این کلینک آماده همکاری پزشکان متخصص است، افزود: در این کلینیک سالمندان خدمات فیزیوتراپی، شنوایی، گفتاردرمانی، بینایی و مشاوره را با تعرفه دولتی دریافت می کنند.
مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مرکزی گفت: ایجاد فضایی آرام و دور ازالتهاب روانی، سالمندان را به ادامه زندگی تشویق می کند و از آنان عناصری زنده، پویا و خودجوش می سازد.
کارشناسان و دست اندرکاران امور اجتماعی و اجرایی استان مرکزی بر این باورند که با توجه به اینکه هرم جمعیتی استان مرکزی روز به روز به سمت پیری می رود باید اقدامات ویژه و فوق برنامه ای را در تقویت زیرساخت های رفاهی و اجتماعی برای این قشر در این خطه دنبال کرد.
6991/6013/خبرنگار:معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.