به گزارش ایرنا، ماده اولیه کاغذهای سنگی یا آهکی تنها سنگ است و بدون استفاده از آب و مواد سفید کننده تولید می شود بنابرتولید این نوع کاغذ، مصرف آب و آلایندگی محیط زیست را کاهش می دهد.
تولید کاغذ سنگی به عنوان نمادی از صنایع سبز، دارای ماندگاری و استحکام بیشتر نسبت به نمونه های مشابه است و در واقع این نوع کاغذ نفوذپذیری کمتری دارد و برای استفاده در صنعت چاپ مناسب است.
ایران اسلامی به عنوان پنجمین کشور برخوردار از فناوری 'کاغذ سنگی' اقدام به تولید این نوع از کاغذ کرده که گسترش این صنعت نوپا ضمن ایجاد ارزی آوری و اشتغال در رشد شاخص های زیست محیطی نیز موثر است.
بر اساس آمار موجود، سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار تن کاغذ در کشور مصرف می شود و برای تولید هر تن کاغذ باید 17 اصله درخت را قطع کرد و در واقع سالانه 25 میلیون و 500 هزار اصله درخت برای تولید کاغذ از چرخه طبیعت حذف می شود.
در فرآیند تولید هر تن کاغذ نیز حدود 400 هزار لیتر آب و چهار هزار کیلووات برق مصرف می شود و مصرف روز افزون کاغذ در کشور ضمن ایجاد مخاطرات زیست محیطی در جنگل‌ها، سرعت فرسایش خاک را نیز دو چندان می کند.
کارشناسان و پژوهشگران معتقدند: ضایعات و دور ریز صنعت سنگ هنگام استخراج و فرآوری در قطب تولید سنگ کشور در محلات 2 برابر میانگین جهانی است، لاشه ها و دوریزهایی که می توان با فناوری و با استفاده از ماشین‌آلات ویژه، سرآغاز عصری جدید در تولید کاغذهای سازگار با محیط زیست شود.
کارآفرینان محلاتی با به خدمت گرفتن فناوری نوین و بهره گیری از ذخایر ارزشمند معادن و کارگاه های فراوری سنگ، به دنبال ایجاد تحولی جدید در صنعت کاغذ ایجاد می کند.
تولید کاغذ از ضایعات سنگ در استان مرکزی، اقدامی ارزشمند با رویکرد حفظ محیط زیست، ایجاد ارزش افزوده پایدار و در نهایت تحقق اصل اقتصاد مقاومتی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی: طرح تولید کاغذ از کربنات کلسیم در حقیقت بهره گیری از ضایعات برجای مانده از فعالیت معادن و کارخانجات سنگ است که این ضایعات با فرآوری تبدیل به کاغذ می شود.
محمد رضا حاجی پور افزود: این فناوری یک صنعت سبز محسوب می شود که آلودگی زیست محیطی ندارد و با بهره گیری از صنعت نوپا، ضایعات سنگ به حداقل رسیده و درآمدزایی پایدار نیز شکل می گیرد.
وی تصریح کرد: پیش بینی می شود با راه اندازی این طرح، برای۵۰ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شود.
معاون طرح و برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: با توجه به اینکه شهرستان محلات سرشار از معادن سنگ است تولید کاغذهای سنگی و تشویق سرمایه گذاران و کارآفرینان به این صنعت نو در دستور کار قرار گرفت.
علیرضا مصطفوی افزود: منابع اولیه صنعت نو تولید کاغذ سنگی از لاشه های سنگ در محلات وجود دارد و بی شک محصول تولیدی این صنعت، قابل رقابت با تولیدات کشورهایی همچون چین، ایتالیا و فرانسه است.
وی تصریح کرد: بازاریابی هدفمند و استفاده از ظرفیت های صادرات خارجی در کنار توجه به بازار مصرف داخل، یکی از پایه های رونق صنعت کاغذ سنگی در کشور است و شرکت داخلی برخوردار از این فناوری باید با بهره گیری از توانمندی های یکدیگر نسبت به بومی سازی این صنعت اقدام کنند.
مصطفوی بیان کرد: با اجرایی شدن طرح تولید کاغذ از سنگ، کلیه مشتقات کاغذ اعم از کاغذ های دیواری، نوشتاری، پاکت های کاغذی قابل تولید است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان محلات گفت: مجوز سه طرح صنعتی تولید کاغذ از ضایعات سنگ یا کربنات کلسیم در این شهرستان صادر شده است.
محمد رضا ملکی افزود: ماده اولیه فناوری تولید کاغذ از انواع لاشه های سنگ ساختمانی خطوط فرآوری سنگ و باطله های معادن است.
وی اظهارکرد: حجم سرمایه گذاری این طرح های صنعتی 825 هزار میلیون ریال و ظرفیت تولید سالانه ها این طرح ها 120 هزار تن کاغذ کربنات کلسیم است.
وی اظهارکرد: با بهره برداری از این طرح ها فرصت اشتغال برای 122 نفر در این شهرستان فراهم می شود.
ملکی بیان کرد: زمین لازم برای استقرار 2 طرح صنعتی تولید کاغذ اختصاص یافته که پیش بینی می شود مراحل نهایی آماده سازی خطوط تولید تا نیمه سال آتی به پایان برسد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت محلات گفت: با توجه به توانمندی محلات در ذخایر معادن سنگ ، استخراج و فرآوری سنگ و از طرف دیگر حجم ضایعات ناشی از صنعت سنگ، راه اندازی صنایع تبدیلی ضایعات سنگ در این شهرستان ضروری بود.
وی ادامه داد: به طور میانگین بر اساس بررسی های کارشناسان و طرح های پژوهشی از هر یک تن سنگ استخراجی تا کاربرد و مصرف، 650 کیلوگرم تبدیل به ضایعات و دورریز می شود.
ملکی گفت: بخش زیادی از مواد اولیه با ارزش و نایاب در معادن سنگ محلات با روش های سنتی و غیر مهندسی استخراج می شوند که ترمیم علمی این نقیصه نیز ضروری است.
وی تصریح کرد:علاوه بر صنعت تولید کاغذهای سنگی، از لاشه های سنگ نما می توان برای هر چه زیباتر کردن فضاهایی محیطی همچون نماهای بیرونی و درونی ساختمان ها، کف پوش ها و محوطه سازی ها، سنگفرش خیابانی استفاده کرد.
یک کارشناس محیط زیست نیز در این خصوص گفت : برای تهیه یک کیلو کاغذ، 10 کیلو چوب از بین می رود.
حمید عبادی افزود: با ورود فناوری جدیدِ تولید کاغذ از لاشه های سنگ، حوزه اقتصادی کشور در بخش کاغذ، متحول شده و از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود.
وی بیان کرد: طرح تولید کاغذ از سنگ تحولی شگرف در صنعت کاغذ از طریق فناوری جدید در عصر مدرن است در واقع این فناوری دوستدار محیط زیست است و سبب کاهش مصرف انرژی می‌شود.
عبادی افزود: کاغذ سنگی نوعی کاغذ است که از سنگ آهک تولید می شود و دارای ویژگی های بسیار ارزشمندی است.
رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان محلات گفت: یکی از مهمترین معایب کاغذ معمولی، آسیب پذیری شدید آن در برابر رطوبت است در حالی که کاغذ تولید شده از سنگ آهک، می تواند قدرت ماندگاری بیشتری در مقابل رطوبت داشته باشد.
عبادی افزود: برای تولید کاغذهای معمولی، به آب فروانی نیاز است اما در فناوری تولید کاغذ های سنگی به آب نیازی نیست و تنها از انرژی برق مصرف می شود و در واقع با توجه به اینکه ماده اولیه این صنعت از سنگ نیازی به قطع درختان و نابود کردن جنگل ها نیست.
وی گفت: در واقع لاشه های سنگی که دپوی آنها در طبیعت آثار مخربی بر محیط زیست دارند، بازیافت می شود و از کاهش وسعت جنگل ها با قطع درختان جلوگیری می شود.
محقق و پژوهشگر سنگ های زینتی گفت: بر اساس استاندارد و میانگین جهانی، 30 درصد از سنگ استخراجی از معادن تا فرآوری و عرضه به لاشه و ضایعات تبدیل می شود که این رقم در محلات 65 درصد است.
عباس سرافرازی اظهارکرد: برخوردار نبودن از فناوری روز در صنعت سنگ در بخش استخراج و فراوری ، بسته بندی نامناسب سنگ فراوری شده در بازارهای داخلی باعث می شود بخش عمده ای از سنگ تبدیل به دور ریز و ضایعات شود.
وی ادامه داد: تولید کاغذهای سنگی اگر چه به لحاظ نوپا بودن و واردات فناوری هزینه بر است اما پیامدهای آن در در حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان غیر قابل انکار است.
وی بیان کرد: از لاشه های سنگ 25 تا 30 محصول مختلف با هزینه های پایین در دنیا استحصال می شود اما در دراز مدت هزینه های تولید کاغذ سنگی نیز کاهش می یابد.
شهرستان محلات به عنوان قطب تولید سنگ های تزئینی کشور محسوب می شود که 60 درصد سنگ های ساختمانی کشور در معادن این خطه تولید می شود.
این شهرستان با تولید سالانه 2 و نیم میلیون تن سنگ تراورتن به عنوان کانون تولید سنگ نمای کشور نام گرفته و 12 درصد از تولید سنگ تراورتن دنیا را به خود اختصاص داده است.
70 معدن سنگ تراورتن و 250 کارخانه فرآوری سنگ در محلات فعال است.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.