به گزارش ایرنا، مجالس عزاداری امام حسین(ع) سبب ماندگاری پیام نهضت عاشورا شده و بسیاری از انقلاب ها به خصوص انقلاب اسلامی ایران بر این تفکر پا گرفته است.
مفاهیم عمیقی تفکر عاشورایی با هویت مذهبی شیعیان ایران و جهان عجین است و به همین خاطر زودون برخی آیین های غلط از عزادارای حسینی تکلیفی مهم محسوب می شود.
هر سال در ایام محرم و صفر، عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سعی می کنند به شایسته ترین شکل ممکن برای این امام مظلوم عزاداری کنند اما، در این میان باید از ورود برخی رفتارهای مغایر با فلسفه و پیام نهضت حسینی مراقبت کرد.
با توجه به اینکه ایران به عنوان طلایه دار مذهب مقدس تشیع در همه نقاط جهان شناخته شده است و به نوعی در برپایی آیین های سوگواری امام حسین (ع) الگوی دیگر کشورها محسوب می شود، می طلبد بازنگری تخصصی در برپایی این مراسم و شناسایی آسیب ها و تحریف ها در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی معتقد است: گستره فرهنگ عاشورا، همه نقاط مختلف دنیا را در بر گرفته و امروز مردم جهان حتی در مذاهب غیر اسلامی نیز امام حسین (ع) را از خود دانسته و در ایام عاشورا به سوگواری برای سومین مقتدای شیعیان جهان می پردازند.
حجت الاسلام صفر قربان پور افزود: ملت ایران به عنوان طلایه دار مذهب مقدس تشیع وظیفه خطیری در برگزاری آیین عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) برعهده دارد و آحاد جامعه باید به آن توجه ویژه داشته باشند که هر چقدر بتوانیم در فراگیر کردن فرهنگ عاشورا و اهداف والای حضرت سیدالشهدا (ع) نقش آفرینی کنیم، به وظیفه خود بهتر عمل کرده ایم.
وی اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس وظیفه اصلی محوله از سوی مقام معظم رهبری وظیفه سازماندهی تشکل های مذهبی از قبیل هیات ها، مداحان و مبلغان مذهبی را دارد و به همین منظور در آستانه ماه محرم الحرام و برگزاری هر چه با شکوهتر آئین های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) نشست های متعددی را برگزار می کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی بیان کرد: جلسات مداوم توجیهی با مداحان، روسای هیات های مذهبی و روحانیون در این دستگاه برگزار شده و در این نشست ها بر استفاده از مقاتل معتبر برای بیان روضه ها، پرهیز از سبک ها و نغمه های غیر مجاز، تلاوت و تفسیر قرآن کریم در محافل عزاداری و خواندن زیارت عاشورا و تشریح و تبیین اهداف والای امام حسین (ع)، بیان خطابه ها و فرمایشات آن امام همام تاکید شده است.
وی، مناسک بی ریشه و بی اساس را یکی از مهمترین آسیب های عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) دانست و گفت: برخی حرکت های غیر متعارف مثل آسیب رساندن به خود و قمه زنی در این زمینه دیده می شود که البته در سطح استان مرکزی بسیار کمرنگ است اما، باید در این زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی انجام شود زیرا این گونه اعمال موجب سوء استفاده دشمنان می شود و شیعه را نماد خشونت معرفی می کند.
حجت الاسلام قربانپور گفت: حمل علامت ها، چلچراغ های بسیار بزرگ و نیز همراه داشن تعدادی زیادی آلات موسیقی در هیات ها و سر وصدای زیاد از مصداق آسیب های عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) است که اصلاح آن باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: قمه زدن که در عصر حاضر، زمینه ساز تبلیغات سوء بر ضد پیروان اهل بیت (ع) و مکتب تشیع است باید از صحنه عزاداری ها پاک شود چرا که این آسیب نه تنها قداست عزاداری را تحت الشعاع قرار می دهد بلکه مذهب تشییع را نیز در جهان مورد هجمه قرار می دهد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی بر وحدت و یکپارچگی در برگزاری آیین عزاداری اشاره کرد و گفت: روسای هیات های عزاداری نقاط مختلف استان باید یک روز را به یک اجتماع بزرگ حسینی (ع) اختصاص داده و با مدیریت منسجم و حاکم کردن نظم و انضباط در این اجتماع تصویری با شکوه از نوع عزاداری شهرستان و یا بخش های خود را به همه مسلمانان جهان نشان دهند.
وی، بهترین راهکار برای پیشگیری از انواع آسیب ها در آئین های عزاداری را احیای سبک های سنتی عزاداری عنوان کرد و گفت: دشمنان نظام اسلامی و مذهب مقدس تشیع در راستای شیعه هراسی و تخریب این مذهب مقدس برآمده اند بنابراین مردم مومن و ولایتمدار ایران اسلامی به خصوص استان مرکزی باید با انجام آئین های عزاداری سالم و بدون خرافه از ریختن آب در آسیاب دشمنان مذهب تشیع پرهیز کنند.
یکی از مداحان پیشکسوت استان مرکزی نیز گفت: هدف و اصالت مکتب عاشورا با برپایی برخی مناسک بی ریشه در آیین عزاداری زیر سوال می رود.
محسن جولایی افزود: مستند نبودن، بیان مسائل و حوادثی که در تاریخ اتفاق نیفتاده و غنی نبودن برخی اشعار و مطالب از جمله آسیب هایی است که استفاده از سخنان امام حسین (ع) و احادیث و روایات معتبر راهکار رفع آن است.
وی ادامه داد: امام حسین ( ع ) برخورد با ظلم، اصلاح امت جدش و امر به معروف و نهی از منکر را هدف قیام خود اعلام کرده اند، اما در مواردی به این مهم درعزاداری ها کم توجهی می شود که این موضوع یکی از توطئه های دشمن برای خالی کردن عزاداری ها از محتوا است.
این مداح پیشکسوت استان مرکزی گفت: یکی از آسیب هایی که به خصوص در دوران معاصر عزاداری امام حسین(ع) را تهدید می کند، استناد مداحان و مرثیه سرایان جدید، به منابع غیر معتبر و غیر قابل استناد است.
وی اضافه کرد: شماری از مرثیه سرایان می پندارند که هر چه چاپ و منتشر شد، قابل استناد است و کاری با اعتبار منبع آن ندارند، در صورتی که یک مداح کارآزموده باید قدرت تشخیص فوق العاده داشته باشد چرا که ممکن است سبک شاعر در قالب یک غزل و یا یک نوحه اساس مکتب عاشورا را زیر سوال ببرد.
مسئول کانون مداحان استان مرکزی نیز گفت: آموزش مداحان با بهره گیری از اساتید برجسته و کارآزموده کشوری از مهمترین راه های پیشگیری از ورود خرافات به آئین های عزاداری است.
هادی طیبی افزود: هدف مداحان نباید تحریک احساسات باشد، بلکه باید گسترش فرهنگ حسینی (ع) و امر به معروف و نهی از منکر نیز در دستور کار این قشر قرار گیرد و در عزاداری ها شور و شعور همراه با تفکر و تعقل و دشمن ستیزی نیز ترویج شود.
وی افزود: در سال های گذشته در برخی موارد نظارت کمرنگی بر فعالیت مداحان بوده و بسیاری از این افراد به صورت شنیداری وارد این عرصه شده و هیچ مطالعه و تحقیق خاصی نیز در این زمینه انجام نداه اند و اطلاعات عمیق که حاصل مطالعه باشد وجود نداشت، ولی با برگزاری گارگاه هایی در خصوص مضامین روضه ها، این نقیصه تا حدی جبران شده است.
مسئول کانون مداحان استان مرکزی بر لزوم استفاده از پیشکسوتان و بزرگان عرصه مداحی تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از پیشکسوتان مداحی تاکید بسیاری دارند، اما متاسفانه بسیاری از روسای هیات ها نسبت به این مقوله بی توجهی می کنند و استفاده از مداحان جوان با سبک های جدید را عامل جذب بیشتر مردم و شلوغتر شدن هیات خود می دانند.
طیبی افزود: کانون مداحان استان مرکزی بیش از یک هزار و 500 مداح در نقاط مختلف این استان را سازماندهی کرده و هر ماه یک کارگاه آموزشی در زمینه های مختلف مداحی با هدف ارتقای سطح معلومات مداحان برگزار می کند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب مسیر بسیار طولانی را باید طی کرد.
مسئول کانون مداحان استان مرکزی تعداد مداحان زن ساماندهی شده را حدود 50 نفر عنوان کرد و گفت: این مداحان فعالیت محدودی دارند.
نایب رئیس شورای هیات های مذهبی تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: غلو و شاخ و برگ های غیرمنطقی در وقایع عاشورایی از مهمترین آسیب های آیین عزاداری از سوی مداحان است که باید اصلاح شود.
مهران توسطی افزود: برخی از مداحان که مقاتل و تاریخ اسلامی را مطالعه نکرده اند و اطلاعات محدود و جسته گریخته ای از تاریخ اسلام و کربلا آن هم از تلویزیون و یا سی دی های مداحی شنیده اند، در مجالس اطلاعات نادرستی به مستمعان منتقل می کنند که در برخی از موارد حتی تاریخ نیز عوض می شود.
وی بیان کرد: کانون مداحان باید با برگزاری دوره های آموزشی و استفاده از مداحان و شعرای پیشکسوت و حتی تاریخ دانان نسبت به ارائه مطالب کلی، مداحان را آموزش دهد.
وی خیابان گردی بیش از حد هیات های مذهبی را یکی دیگر از آسیب های عزاداری عنوان کرد و گفت: برای تامین آرامش و آسایش هموطنان باید این هیات ها بیشتر به مساجد، تکایا و یا حسینیه ها گرایش داشته و در صورت فعالیت در خیابان ها باید در یک ساعات مشخص به عزاداری بپردازند.
وی، اسراف در پخش نذورات را از دیگر آسیب های عزاداری عنوان کرد و گفت: مداحان و به خصوص روحانیون باید در خطابه ها و سخنرانی های خود آحاد مردم به خصوص جوانان را نسبت به این مسئله آگاه کنند.
یکهزار و 500 مداح به صورت سازماندهی شده در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند که از این تعداد 500 مداح در شهرستان اراک فعالیت دارند.
همچنین 500 هیات مذهبی در این استان فعالیت دارند که از این تعداد 200 هیات در اراک به ثبت رسیده است.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.