به گزارش ایرنا، 'ماکسیم چرکاسوف '(Maksim Cherkasov)روز سه شنبه در کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی که با حضور هیات تجاری استان نیژنی نوگورد روسیه در اراک برگزار شد، افزود: روسیه در زمینه صنایع کشتی سازی، ماشین سازی، هوا و فضا، متالوژی و چوب مزیت های اقتصادی و دانش فنی دارد و در این حوزه ها آماده است که با تجار و صنعتگران استان مرکزی در ارتباط باشد و تقویت ارتباطات اقتصادی صورت بگیرد.
وی اظهار کرد: مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با سفر هیات های تجاری از روسیه درحال گسترش است و این هیات ها می کوشند سطح و ابعاد ارتباط بین 2 کشور را توسعه دهند.
وزیر صنعت، معدن، تجارت و شرکت های تجاری روسیه گفت: مهمترین کالاهایی که در حال حاضر از روسیه به ایران صادر می شود شامل کاغذ رنگی و انواع ماشین آلات است و در عوض از ایران نیز انواع خشکبار به روسیه ارسال می شود.
چرکاسوف در بخش دیگری از سخنانش افزود: سطح همکاری روسیه در ساخت نیروگاه بوشهر افزایش یافته و این کشور در ساخت ایستگاه این نیروگاه سرمایه گذاری قابل توجهی داشته است.
معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: شرایط اقتصادی دنیا بر محور تجارت جهانی رقم می خورد و کشورهایی که ارتباطات خود را محدود به حوزه جغرافیایی خود کنند همواره طعم شکست را می چشند.
ظفر افشون افزود: استان مرکزی به عنوان قطب تولیدی و صنعتی ایران می کوشد بستر مهارت افزایی، کیفیت در تولید و ارتقای مزیت های اقتصادی را برای مشارکت در مناسبات اقتصادی افزایش دهد.
وی گفت: مزیت های اقتصادی و استراتژیک استان مرکزی بهترین فرصت برای جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی است و مسئولان این استان با آغوش باز از سرمایه گذاران استقبال می کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری استان مرکزی افزود: صاحبان صنعت و سرمایه از استان مرکزی با کمترین زمان به بازار مصرف ۴۰ میلیون نفری ایران دسترسی دارد و استفاده از جاده های ریلی، زمینی، نیروی ماهر و ارزان از دیگر ظرفیت های شاخص سرمایه گذاری در استان مرکزی است.
افشون گفت: ایران و روسیه مرز خشکی ندارند ولی دریای خزر فرصتی را فراهم کرده تا با پنج کشورCIS تبادلات و مناسبات اقتصادی خوبی برقرار شود.
وی اظهار کرد: روسیه کشور پرظرفیت و امن برای سرمایه گذاری و یکی از نقاط استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و از صاحبان و مدیران صنایع استان انتظار می رود فرصت سرمایه گذاری در این کشور را از دست ندهند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: تراز تجاری استان مرکزی و روسیه در حال حاضر در حد انتظار نیست و می طلبد تجار با توجه به ظرفیت های اقتصادی استان مرکزی تلاش مضاعفی را در حوزه صادرات به روسیه داشته باشند.
وی گفت: صادرات و توجه به بازار هدف، ضامن حفظ چرخه تولید است و هر گونه غفلت و بی برنامگی در این زمینه به تولید آسیب جدی وارد می کند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان مرکزی نیز در این نشست گفت: نخستین دستاورد حضور هیات تجاری روسیه در استان مرکزی امضای تفاهم نامه ای از سوی 'البین بانک 'روسیه است که اجرایی شدن آن موجب حل مشکلات تجاری بین ایران و روسیه در زمینه امور مالی و تسهیل در ضمانت و مبادلات ارزی از طریق این بانک است.
نادره السادات نجفی زاده افزود: اعضای اتحادیه ها، صنایع نفت وگاز، تولید کنندگان صنایع آلومینیوم، صنعت گردشگری، صنایع شیمیایی و غذایی استان مرکزی آمادگی کامل برای همکاری همه جانبه صنعتی، تجاری، عقد قراردادها و سرمایه گذاری مشترک با کشور دوست و همسایه روسیه رادارند.
در این نشست صاحبان برخی واحدهای صنعتی استان توانمندی، ظرفیت تولیدی استان را معرفی و خواستار سرمایه گذاری مشترک با هیات تجاری و اقتصادی روسیه شدند.
هیات تجاری روسیه در سفر 2 روزه به استان مرکزی از برخی واحدهای بزرگ صنعتی این استان دیدن و با فعالان صنعتی استان نشست های جداگانه دارد.
استان مرکزی با حدود سه هزار واحد تولیدی چهارمین قطب صنعت کشور و دومین قطب صنایع مادر تخصصی کشور است که در تنوع تولیدات صنعتی در کشور رتبه نخست را دارد.
روسیه با 17 میلیون و 75 هزار کیلومتر وسعت به عنوان نهمین کشور پرجمعیت جهان مشهور است که زبان مردم آن روسی و واحد پول در این کشور روبل است.
این کشور پهناور در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع شده که با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد و با کشورهای پیرامون دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای کاسپین، دریای سیاه، و دریای بالتیک نیز دارای ارتباط دریایی است.6991
/ 6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی*** انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.