به گزارش ایرنا، آلزایمر اغلب در سنین سالمندی نمود می یابد و نه تنها کیفیت و محتوای زندگی بیمار را خدشه دار می کند بلکه دامنه ای از مشکلات را برای اعضای خانواده و اطرافیان به همراه دارد.
آلزایمر بیماری پیشرونده است که ضمن از بین رفتن تدریجی حافظه درازمدت و خاطرات گذشته، آموخته‌ها و اطلاعات زمان حال نیز کم کم دستخوش آسیب می‌شود و فرد با تکرار سوالات، گم کردن وسایل، بی اعتمادی به اطرافیان، فراموش کردن نام فرزندان و بستگان، مشکل مسیریابی در منزل و انجام اجابت مزاج در هر قسمت منزل روز به روز بر مشکلاتش افزوده می شود.
این بیماری با بروز اختلال در حافظه و روند تفکر، سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار می شود و از تبعات آن می توان به افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری اشاره کرد.
در ایران ظرف پنج سال اخیر، نسبت سالمندان به کل جمعیت بیش از 2 برابر افزایش یافته به طوری که هفت درصد جمعیت کشور را افراد 60 سال تشکیل می دهند.
افزایش جمعیت سالمندان مسائلی چون بزرگ شدن دامنه بیماری های شایع دوره سالمندی را به همراه دارد که از مهمترین آن ها آلزایمر است و می طلبد سطوح پیشگیری، درمانی و خدمات مراقبتی آن به صورت هدفمند تقویت شود.
خصلت بارز بیماری آلزایمر این است که آهسته و پیوسته پیشرفت می کند و با اختلالات تغییرات عمیق در خلق، شخصیت و توانایی شناختی فرد همراه است.
استان مرکزی با میانگین سنی 31.4 ، سومین استان پیر کشور است و از این منظر نگاه ویژه به تقویت خدمات و حمایت از بیماران آلزایمری در آن از اهمیت ویژه برخوردار است.
فهیمه محمدی که پدر و مادرش به آلزایمر مبتلا شدند، گفت: نگهداری و مراقبت از 2 بیمار آلزایمری طاقت فرساست و علاوه بر توجه و مراقبت پزشکی، تحمل نگاه و حرف دیگران در خصوص بیمار نیز آزاردهنده است.
وی افزود: مادرم حدود 12 سال و پدرم حدود 6 سال با آلزایمر دست و پنجه نرم کردند و نگهداری آنان در منزل بسیار دشوار بود به طوریکه آنان حتی فرزندان خود را نیز نمی شناختند.
محمدی افزود: همراهی و همکاری فرزندان با والدین آلزایمری و آگاهی از شناخت و چگونگی رفتار با آنان می تواند زندگی راحت تری را برای خانواده های درگیر با این بیماری فراهم کند.
رضا رحیم زاده نیز گفت: مادرم با 78 سال سن 10 سال است به آلزایمر مبتلا شده است و در منزل توسط اعضای خانواده نگهداری می شود.
وی افزود: میانگین هزینه درمانی و نگهداری مادرم در ماه 2 میلیون ریال است و این درحالیست که وی درآمد ماهانه و یا اندوخته ای ندارد.
رحیم زاده توضیح داد: کنترل بیماری مادرم توسط پزشک معالج باعث شده تا شدت بیماری کاهش و اعضای خانواده با مشکلاتی که مادرم در کارهای شخصی خود به وجود می آورد راحت تر کنار بیایند.
مریم محمودی که مادرش مبتلا به آلزایمر است نیز گفت: گاهی اوقات مادرم بدون اطلاع خانه را ترک می کند و در کوچه ها بی هدف راه می رود و یا در محل تجمع زباله تجسس می کند و رفتار مردم عادی به علت اینکه از بیماری او بی اطلاع هستند برای نزدیکان و اطرافیان بیمار بسیار آزاردهنده است.
محمودی افزود: ماهیت آلزایمر به گونه ای است که خانواده مجبور می شوند سطح ارتباط را با اقوام و آشنایان کم کنند و گاهی شنیدن سخنان و یا رفتارهایی که غیرارادی هستند از سوی همسایه ها و اقوام توجیه پذیر نیست و دردسرهای جدید را در کنار مشقت های مراقبتی ایجاد می کند و به فرزندان و نزدیکان بیمار فشار زیادی وارد می شود.
رئیس و موسس انجمن آلزایمر استان مرکزی گفت: این انجمن از سال 88 با پذیرش 6 بیمار زن در استان آغاز به کار کرد و اکنون پنج هزار حامی در طول سال 2 تا 10 نوبت کمک های نقدی و غیرنقدی خود را به انجمن هدیه می کنند.
محمود زارعی اظهار کرد: خدمات به هر بیمار آلزایمری در این مرکز ماهانه 12 تا 15 میلیون ریال هزینه دارد که این رقم بدون احتساب هزینه دارویی آنان است.
وی گفت: این مجموعه در زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع در سه طبقه با زیربنای سه هزار و 226 مترمربع ساخته شده و هزینه ساخت آن به مبلغ حدود 30 میلیارد ریال توسط خیران و حامیان تامین شده است.
زارعی افزود: دوره های آموزشی توسط انجمن به منظور آشنایی خانواده ها با روش های برخورد و نگهداری با بیماران آلزایمری برگزار می شود و سال گذشته 500 تا 600 نفر در این دوره ها شرکت کردند و از رهیافت های آموزشی کارشناسان بهره مند شدند.
وی بیان کرد: استان مرکزی در زمره پنج استان پیر کشور است و استان های همجوار به خصوص لرستان خواهان نگهداری سالمندان خود در مراکز شبانه روزی استان مرکزی هستند.
زارعی گفت: با افزایش شمار سالمندان در سال های آتی، می بایست پیش بینی خدمات زیرساختی پیشرفته رفاهی و درمانی و فضاهای مناسب بیشتری با کمک مسئولان برای بیماران آلزایمری انجام شود.
رئیس و موسس انجمن آلزایمر استان مرکزی، با گلایه از لغو تامین غذا برای 60 نفر از بیماران آلزایمری مرکز نگهداری توسط شرکت آلومینیوم اراک، گفت: با تغییر مدیران این مجموعه، تامین غذای ظرف یک سال و نیم اخیر قطع شده است و با توجه به کاهش کمک های مردمی این مجموعه با مشکل مواجه شده است و این درشرایطی است که صنایع تکلیفی اجتماعی دارند و در قبال آلایندگی ناشی از تولید باید در بهبود رفاه و خدمات منطقه ای اثرگذار باشند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: آلزایمر نوعی معلولیت به شمار می رود و افراد مبتلا به این بیماری زیر پوشش خدمات حمایتی بهزیستی هستند.
فریبا نوروزی افزود: هفت مرکز در استان مرکزی وجود دارد که از 280 سالمند نگهداری می کنند و در شهرستان های اراک، تفرش، آشتیان و دلیجان واقع شده اند.
وی اظهار کرد: مرکز نگهداری سالمندان در شهرک گردو اراک 50 نفر ظرفیت دارد که 10 بیمار آلزایمری در آن پذیرش شده است.
نوروزی گفت: پرداخت مستمری نخستین حمایت بهزیستی از افراد مبتلا به آلزایمر است و علاوه بر آن پنج میلیون و 100 تا 6 میلیون و 720 هزار ریال نیز توسط بهزیستی به مراکز یارانه بگیر پرداخت می شود.
پزشک متخصص مغز و اعصاب گفت: آلزایمر بیماری است که در اثر فاسد شدن سلول های منطقه هیپوکامپ مغز که محل تولید استیل کولین اسن به وجود می آید.
دکتر علی رضا رضایی آشتیانی افزود: آلزایمر به طور معمول 2در بین تا پنج درصد سالمندان شایع است و گاهی افراد جوان هم به این بیماری مبتلا می شوند.
وی اظهار کرد: بالارفتن سن و پیر شدن سلول ها، ترشح ماده شیمیایی سروتونین کاهش می دهد و ازمسئله ارتباط بین سلولی و انتقال اطلاعات را دچار مشکل می کند که حاصل آن بروز آلزایمر است.
وی گفت: سلول های مغزی یا نرون های آسیب دیده، به تعداد زیادی می میرند و به همین دلیل یکی از نشانه های اصلی بیماری آلزایمر، ناتوانی در تحکیم یادگیری تازه و یا یادآوری آدرس جدید و دشواری در جهت یابی توسط فرد مبتلا است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیمار مبتلا به آلزایمر علاوه بر فراموشی اندوخته های ذهنی؛ علائمی در اختلال شناختی، تکلمی و مهارتی را نیز در رفتار روزمره نشان می دهد.
دکترآشتیانی تصریح کرد: هرکس دچار اختلال حافظه باشد بیمار آلزایمری محسوب نمی شود بلکه این بیمار باید مجموعه علائمی نظیر سن بیشتر از65 سال و اختلال در امور عملی روزانه را ظرف مدت 6 ماه داشته باشد.
وی با بیان اینکه سلول های مغزی همانند سلول های پوستی تکثیر نمی شود، گفت: سلول های مغزی همه افراد در سن بالای 80 سال پیر شده و قابل تکثیر نیست، بنابراین احتمال ابتلا به آلزایمر افزایش پیدا می کند.
پزشک متخصص مغز و اعصاب گفت: بیمار مبتلا در مراجعه به پزشک متخصص باید تصویر مغزی برای شناسایی مراکز درگیر حافظه و احتمال وجود توده و عفونیت مغزی را انجام دهد.
دکتر آشتیانی افزود: تاکنون دارویی برای بیماری آلزایمر شناسایی نشده، فقط داروهایی با قابلیت جلوگیری از کاهش آسیب سلول های مغزی در بازار موجود است.
وی تاکید کرد: مصرف انواع سبزی و میوه تازه به عنوان آنتی اکسیدان، سرعت مرگ سلول های مغزی را کاهش می دهد و خوردن روزانه کندر و گوجه فرنگی می تواند در حد قابل توجهی سیر صعودی بیماری را مهار کند.
دکتر آشتیانی افزود: غذاهای چرب و صنعتی، افزودنی ها، کم تحرکی و استفاده از مواد نگهدارنده دشمن سلول های مغزی است و ضریب ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.
وی گفت: ورزش های هوازی شامل دو میدانی، پیاده روی استفاده از هوای سالم به بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از ابتلا به بیماری فراموشی کمک می کند.
وی افزود: افراد مبتلا به آلزایمر برای مهار روند بیماری باید از خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی استفاده کنند تا سیستم بدنی فعالیت گذشته را از سر بگیرد.
روز جهانی آلزایمر هر سال روز ۲۱ سپتامبر یا ۳۱ شهریور برگزار می‌شود.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.