مظاهر یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کرم خراط یکی از مهمترین آفات چوبخوار در کشور است که خسارت این آفت از نیمه دوم دهه هفتاد با بروز خشکسالی های متوالی افزایش یافته است.
وی ادامه داد: این آفت دارای میزبانان مهمی در بین درختان میوه است که درخت گردو مهمترین میزبان این آفت در میان این درختان به شمار می رود.
عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: خسارت این آفت با خشکیدگی سر شاخه ها شروع شده و به کاهش محصول و خشکیدگی درختان میزبان می انجامد که با احتساب هزینه کاشت مجدد و زمان لازم برای به ثمر نشستن و تولید اقتصادی محصول، خسارت بسیاری به باغ ها وارد می کند.
یوسفی گفت: در این طرح کارایی روش های مرسوم در دنیا شامل استفاده از فرمون جنسی آفت برای شکار انبوه حشرات نر، کاربرد مفتول مسی درون سوراخ های سنین بالای لارو به همراه تزریق ترکیب شیمیائی(خمیر سمی ساخته شده از سم کلرپیرفوس (دورسبان) به نسبت 10 درصد همراه با پودر بتونه کاری مل، همرا با 90 در صد آب به داخل آنها در 2 سال متوالی مورد مقایسه قرار گرفت.
وی ادامه داد: در سال اول انجام طرح، اختلافی بین تیمارهای آزمایشی نبوده و همه در یک گروه قرار گرفته اند ولی در سال دوم تیمارهای آزمایشی در سه گروه مجزا قرار گرفته‌اند در این میان تیمار فرمون جنسی و تلفیق فرمون جنسی و کاربرد مفتول مسی که بهترین نتیجه را درکاستن از میزان آلودگی داشته اند، در یک گروه و تیمار استفاده از مفتول مسی در گروه دوم و بالاتر از شاهد قرار گرفته است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/3075/ خبرنگار: مهدی عظیمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.