محمد علی عروجی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اجرای طرح خدمات نوین میانسالان از بهمن ماه پارسال در راستای برنامه های تحول سلامت و طرح ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در 56 مرکز شامل مراکز جامع سلامت شهری و خانه بهداشت روستایی در این شهرستان کلید خورد.
وی ادامه داد: خدمات نوین سلامت در دوره میانسالی شامل ارزیابی الگوی تغذیه ای، فعالیت جسمانی، مصرف دخانیات، سلامت دوره باروری و یائسگی، سلامت روان، عوامل اجتماعی و خانوادگی موثر بر سلامت و بررسی بیماری های غیر واگیر به مردان و زنان بالای 30 تا 60 سال در مناطق شهری و روستایی است.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود قبل از پایان برنامه ششم توسعه، به بیش از 90 درصد از جمعیت هدف در خمین که 44 هزار نفر است، خدمات نوین سلامت ارائه شود.
وی گفت: جمعیت هدف در این طرح خطر سنجی می شوند و سه نوع سرطان روده بزرگ ، سینه و رحم ارزیابی و با آزمایشهای قند خون و چربی آنانی که در معرض خطر باشند شناسایی می شوند.
عروجی بیان کرد: جمعیت در خطر پس از تشخیص، خدمات مشاوره ای و توصیه های ورزشی و غذایی از سطح یک که مراکز بهداشتی و خانه های بهداشتی روستایی هستند دریافت می کنند و در صورت نیاز به مراکز سطح 2 که مراکز درمانی ارجاع داده می شوند.
وی، بر لزوم پایش بحران میانسالی تاکید کرد و گفت: جمعیت هدف در این طرح دارای سه نوع کارت زرد،نارجی و سبز خواهند شد که از بسته های حمایتی ویژه بهره مند می شوند.
عروجی بیان کرد: افراد پر خطر از 10 تا 19 درصد دارای کارت زرد، 19 تا 29 درصد کارت نارنجی و 29 تا 39 درصد کارت قرمز می شوند.
عروجی بیان کرد: تاکنون 20 درصد جمعیت پایش شده دارای کارت قرمز شده اند که توصیه می شود این افراد تحت مراقبت درمانی مستمر قرار گیرند.
معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خمین گفت: بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و اعتیاد از جمله مواردی است که سلامت افراد میانسال را تهدید می کند.
عروجی بیان کرد: بسته خدماتی ویژه میانسالان در طرح تحول سلامت با هدف پایش مستمر سلامت میانسالان تدوین شده واجرای آن تداوم دارد.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر و یک بیمارستان با خدمات بستری و درمانی است.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.