دکتر محمد فتاحی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وضعیت بیماری تب برفکی در سال جاری در بین دام های استان مرکزی روند طبیعی داشته است و به غیر از دو تا سه کانون در ماه های اخیر در شهرستان های اراک و ساوه، لکه آلوده دیگری در سطح شهرستان های استان مشاهده نشده است.
وی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس جدید بیماری تب برفکی در برخی استان های کشور و استان های همسایه استان مرکزی، نیاز است دامداران برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان موارد بهداشتی، انجام واکسیناسیون دام ها و ضد عفونی جایگاه دام در دامداری ها و روستاها را جدی گرفته و از نقل و انتقال دام به صورت غیر بهداشتی و بدون هماهنگی با دامپزشکی استان به شدت خودداری کنند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: بیماری تب برفکی جزء بیماری های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی شود ولی شیوع این بیماری در سطح کشور و استان خسارت های اقتصادی جبران ناپذیری را برای دامداران و استان به همراه دارد.
دکتر فتاحی با یادآوری برگزاری ستاد بیماری تب برفکی در استان مرکزی گفت: این ستاد برای بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه ها از جمله نیروی انتظامی برای جلوگیری از نقل و انتقال و ورود دام به استان و جلوگیری از شیوع این بیماری در استان برگزار شده است.
وی ادامه داد: جلوگیری از نقل و انتقال دام به استان در کنار اجرای طرح های واکسیناسیون و ضد عفونی دامدارای ها تاثیر بسزایی در جلوگیری از شیوع این بیماری در استان برعهده دارد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی یاد آور شد: 160 هزار دام سنگین و 308 هزار دام سبک امسال با اجرای 2 طرح واکسیناسیون بیماری تب برفکی در بین جمعیت دامی استان واکسینه شده اند و پیش بنیی می شود با توجه به شیوع ویروس جدید این بیماری در کشور و با تهیه واکسن این ویروس سومین مرحله از طرح واکسیناسیون مقابله با شیوع این بیماری در بین جمعیت دامی استان تا پایان سال جاری اجرا شود.
وی گفت: اجرای طرح پایش فعال توسط نیروهای دامپزشکی استان مرکزی و غیر فعال توسط بخش خصوصی و دامداران، آموزش دامداران برای دفن بهداشتی دام های تلف شده و جلوگیری از رهاسازی دام های تلف شده در طبیعت، هماهنگی با دهیاران برای دفن بهداشتی و تهیه سمپاش برای سم پاشی جایگاه دام ها و دامداری ها در سطح روستاهای استان از دیگر برنامه های این اداره کل برای مقابله با شیوع ویروس جدید این بیماری در استان است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با توجه به شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در سال های گذشته در این استان، امسال 177 هزار راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شده اند که بیشتر این واکسیناسیون در اطراف مناطق حفاظت شده همانند هفتاد قله انجام شده است.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.