محمدرضا شفیعی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: محققان گل و گیاهان زینتی با اجرای طرح اصلاح نژاد گل با استفاده از شیوه دو رگ گیری ارقام داخلی و خارجی به تولید 120 رقم گل داوودی در شکل و رنگ های جدید دست یافتند.
وی اظهارکرد: این ارقام جدید حاصل 2 سال کار پژوهشی محققان این پژوهشکده درگلزاری به وسعت 500 متر است.
سرپرست پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات گفت: این ارقام جدید گل داوودی از کیفیت بالاتری از نظر تنوع رنگ، بازارپسندی و ماندگاری نسبت به ارقام گذشته برخوردار هستند و این امیتازها به توسعه صنعت گل کمک می کند.
شفیعی ادامه داد: در سال 1379 فقط 10 رقم گل داوودی شاخه بریده و 20 رقم گلدانی در کشور کشت و تولید می شد که براثر طرح های پژوهشی، زمینه توسعه ارقام اصلاح شده هموار شد.
سرپرست پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی بیان کرد: پژوهشگران به تنوع 600 رقم برتر گل داوودی با ارزش و تجاری سازی در طول این سال ها دسترسی پیدا کرده اند که با دستیابی به این ارقام جدید اصلاح نژاد کنونی ، تنوع گلهای داوودی به 720 رقم برتر افزایش یافت.
وی بیان کرد: با دستیابی به ارقام جدید برتر و تولید انبوه رقم های جدید گل های داوودی در رنگ ها و شکل های مختلف زمینه برای تولید و صادرات گل داوودی فراهم می شود.
شفیعی با بیان اینکه قطب تولید گل های داوودی کشور گلزارهای شهرستان های ورامین، دماوند و محلات است افزود: محلات از نظر تولید گل های داوودی رتبه اول کشور را دارد.
ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات در سال 75 راه اندازی شد و در سال 92 به پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی ارتقا یافت در این پژوهشکده گروه های تحقیقاتی در زمینه ژنتیک و به نژادی، فناوری و مدیریت تولید و فیزیولوژی و تکنولوژی پس از برداشت گل طرح های پژوهشی را اجرا می کنند.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.