به گزارش ایرنا، سعید محمودی روز سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه در اراک افزود: این پسماندها به راحتی در کنار خیابان ها و کوچه ها گذاشته می شود و دوره گردان نیز غافل از خطرهایی که از عوامل میکروبی و ویروسی درکمینشان است به آن ها دسترسی دارند.
وی بیان کرد: رها سازی و بلا تکیلفی این پسماندها تهدید جدی برای سلامت عمومی شهروندان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: متولی این امر شهرداری و نظام پزشکی است اما به دلیل حساسیت موضوع محیط زیست با جدیت وارد عمل شده است.
محمودی عنوان کرد: مذاکرات لازم با این مراکز صورت گرفته و مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف پسماندهای عفونی داده شده است و مراکزی که در زمان مذکور اقدام اصولی در ساماندهی وضعیت پسماندهای عفونیشان نکنند با هماهنگی دستگاه قضایی مهر و موم می شوند.
وی گفت: بحث پسماند های بلاتکلیف در استان مرکزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: مرکز دفن پسماند اراک مطابق استانداردهای زیست محیطی نیست و برای رسیدنبه شاخص های استاندارداقدامات متعددی باید صورت بگیرد.
محمودی گفت: فرهنگ سازی در خصوص پسماندهای مختلف در این استان امری ضروری است و باید فرهنگ ریختن مواد زاید در محیط عمومی جایگزین فرهنگ جمع آوری آن شود.
وی بیان کرد: هفت هزار تن کاتالیست مستعمل پالایشگاه شازند به تهران و خیرآباد اراک، پنج هزار تن لجن های نفتی پتروشیمی امام خمینی (ره) به سمنان و 11 هزار تن انواع پسماندها به مجتمع پسماند زیست ساوه با تلاش محیط زیست در حوزه ساماندهی پسماندهای بلاتکلیف منتقل شده است.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت: موضوع آب و خاک در محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما در این استان تمام توجه ها به هوا و چالش های آن است.
رضا میرزایی افزود: مدیریت پسماند باید مورد توجه جدی قرار گیرد و همه باید در این راستا خود را مسئول بدانند.
وی اظهار کرد: آگاه سازی مردم در خصوص خطر پسماندهای مختلف امری ضروری است و فرهنگ سازی در این راستا باید با جدیت دنبال شود.
کارشناس مسئول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در این استان هیچ سایت بهداشتی دفن پسماند عادی وجود ندارد.
مریم حسین پناهی افزود: روزانه 300 تا 350 تن پسماند در اراک به سایت پردازش منتقل می شود و سایت پالایش این مرکز هنوز راه اندازی نشده است.
وی بیان کرد: مقرر شده 2 ترانشه در این مرکز ایجاد شود تا دفن زباله ها به شکل اصولی انجام شود اما روند کار در این راستا کند است.
روزانه هفت تن زباله عفونی در استان مرکزی تولید می شود که سه تن آن مربوط به شهرستان اراک است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.