صغری نیک پور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حمام حصار، منزل کلافی، منزل عماد و بانک شاهی بخشی از آثار تاریخی باارزش استان است که به علت کم توجهی در سال های قبل آسیب جدی دیده و نیاز به تملک و سپس مرمت دارند.
وی اظهار کرد: 25 بنای تاریخی نیازمند تملک در بافت تاریخی اراک واقع شده که در حال حاضر توسط مالکان رها شده اند و باید هر چه سریعتر عملیات مرمتی آن ها انجام شود تا سرعت تخریب کاهش یابد.
وی گفت: استانداری و شهرداری ها با تملک این بناهای تاریخی می تواند در حفظ و نگهداری بناهای ارزشمند یاریگر میراث فرهنگی باشند.
نیک پور افزود: تملک بناهای تاریخی با جلب مشارکت به‌ منظور ایجاد درآمد می تواند به حفظ این آثار کمک کند، تجربه ای که سایر استان ها با تملک و تبدیل بناها به موزه، مراکز علمی و فرهنگی از تخریب آنها جلوگیری کرده اند.
معاون میراث فرهنگی ادراه کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ایجاد انگیزه و تشویق مالکان و ورثه با هماهنگی میراث فرهنگی برای تغییر کاربری خانه های تاریخی به هتل، کتابخانه و واحد فرهنگی راهکاری موفق در این زمینه است.
نیک پورافزود: واحدهای آموزشی عالی در اراک نیز می توانند از این بناها برای مهمانسرا و سالن های مورد نیاز استفاده کنند و دستگاه های دولتی نیز با تملک برخی از این بناهای تاریخی و تبدیل به اقامتگاه، فرهنگسرا و موزه در راستای وظایف حاکمیتی با گرایش فرهنگی اقدام کنند
وی اظهار کرد: این اداره کل در تملک بناهای تاریخی تنها است که با استفاده از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی می توان این بناها را از تخریب نجات داد و به درآمدزایی نزدیک کرد.
نیک پور افزود: صنایع تولیدی بزرگ استان مرکزی می تواند به عنوان حامی با تملک ابنیه تاریخی درآمد زایی کرده و از آثار گذشتگان نگهداری کند اما تاکنون از این ظرفیت غفلت شده است.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.