محمد تقی آبایی در گفتگو با خبرنگار ما  افزود: از میان ۱۰۹ روستای کشور تولیدات ۳۸ روستا در استان مرکزی در قالب شرکت های تعاون توسعه روستایی قرار می گیرد که این مساله در دستور کار قرار گرفته و با محوریت سازمان برنامه و بودجه ، اداره کل تعاون، اداره کل دفتر تعاون روستایی استانداری ، سازمان بسیج سازندگی و دیگر کمیته هایی که به دنبال مجوز آن هستند پیش می رود. اما این امر در حال حاضر در مرحله اولیه بوده و هنوز کار عملیاتی در آن صورت نگرفته است. 

وی تصریح کرد: ماده ۲۷ برنامه ششم توسعه دولت را تکلیف کرده است که طی برنامه یک میلیون و ۹۱۴ هزار شغل در روستاها ایجاد کند و سالانه ۵ هزار روستا مشمول این طرح می شوند. البته یک سری خصوصیات هم برای روستاها ایجاد شده است .
آبایی افزود: در گذشته و در زمان دولت احمدی نژاد یک سری طرح به نام طرح زود بازده داشتیم که افراد بیکار تسهیلاتی را دریافت کردند و کاری را شروع کردند اما نتوانستند ادامه دهند و در نهایت ورشکست شدند و افراد بیکار و بدهکار وارد جامعه شد .
وی اذعان داشت: این طرح مزیت ها و ویژگی های روستاها شناسایی می شود و در رشته ها و رسته های شغلی ای سرمایه گذاری خواهد شد که تولید و اشتغال پایدار باشد.
آبایی ادامه داد: بازار مصرفی و امکان صادرات داشتن از ویژگی پایدار بودن این طرح است . برای استان مرکزی در سال ۹۶ صد و نه روستا سازمان برنامه و بودجه کشور در نظر گرفته شده که از میان این روستاها چند روستا در اولویت قرار می گیرند.
مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: هنوز دستور العمل اجرایی اش نیامده است اما در هر سرمایه گذاری نیازمند سهم آورده است و قرار نیست دولت همه ی منابع را تامین کند و هر طرحی بایستی در خود برنامه هایی برای تامین منابع مالی آن داشته باشد. هنوز مشخص نشده که سهم آورده و سهم تسهیلاتی چقدر است ولی کلیات اعتبارات در تبصره ۱۸ در برنامه ششم توسعه دیده شده است.
آبایی افزود: دولت یک لایحه را به مجلس ارائه کرده بود که ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شود و مقدمات آن هم انجام شده و در فاز تصویب لایحه است. در تبصره ۱۸رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز برای اشتغال کشور در نظر گرفته شده که بخشی از آن در طرح های روستایی مصرف خواهد شد اما هنوز برش های استانی ابلاغ نشده است.
وی اظهار داشت: طرح اشتغال در سه محور برنامه ریزی شده که بخشی از آن با محوریت اقتصادی، صنعت و معدن، کشاورزی و ساختمان ، خدمات گردشگری، صنایع دستی و حمل و نقل، ارتباطات و فناوری، خدمات سلامت، هنری و سایر مجموعه ها ۶۵۱ هزار و ۹۰۰ شغل در سال ۹۶ پیش بینی کردند که در بخش های اقتصادی اجرا شود.
آبایی افزود: طرح های اشتغال در حوزه مداخلات سیاسی بیشتر به وزارتخانه ها باز می گردد که از جمله آن طرح مهارت آموزی ، طرح کارورزی و طرح روستا تعاون است که دولت در مجموع این طرح در سال جاری بایستی ۹۷۰ هزار شغل در سطح کشور ایجاد کند. منابع مالی در بخش صنایع ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه سنواتی و۸۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی است.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 712378
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.