ظفر افشون روز سه شنبه در هفتمین نشست مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی که با موضوع بررسی سرمایه گذاری مشترک کارخانه ساینا دلیجان با سرمایه گذار چینی در اراک برگزار شد ،افزود: تا کنون 43 طرح مصوب خارجی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد دلار در این استان به انجام رسیده که یک سوم این طرح ها در دوران پسا برجام جذب شده است.
وی ادامه داد: مقدمات 10 طرح سرمایه گذاری خارجی در حوزه نیروگاه های خورشیدی در استان مرکزی فراهم شده که زمین مورد نیاز یکی از این طرح ها در این نشست با حجم تولید 25 مگاواتی به سرمایه گذار این طرح تحویل شده است و تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: ایران با دارا بودن 12 مرز مشترک با کشور منطقه از ظرفیت های مناسبی شامل دسترسی آسان به بازارهای خارجی و منطقه برخوردار است که این مهم علاقه سرمایه گذاران برای حضور در طرح های صنعتی، خدماتی و کشاورزی را در کشور را به همراه دارد.
افشون ادامه داد: استان مرکزی نیز با واقع شدن در مرکز کشور و دارا بودن توان بالای صنعتی، زیر بنایی و دسترسی آسان به بازار داخلی و خارجی از موقعیت مناسبی برای حضور سرمایه گذاران برخوردار است که این مهم حضور متقاضیان سرمایه گذاری در طرح های صنعتی و خدماتی استان را به همراه داشته است.
وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل علایق مشترک تاریخی و سنتی با کشورهای آسیایی به خصوص کشور چین خواهان رابطه تجاری با این شرکت است.
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی افزود: سرمایه گذار چینی در شرکت ساینا دلیجان که یکی از شرکت های معتبر و موفق کشور در زمینه تولید و صادرات الیاف شیشه است علاوه بر افزایش تولید و صادرات در این شرکت در آمدزایی بسیاری را به همراه دارد.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی در این نشست گفت: شرکت شاندونگ چین در این طرح خواهان سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری برای تولید الیاف شیشه با فناوری روز دنیا در شرکت ساینا دلیجان است.
حسن میرزاخانی افزود: این طرح با هدف تولید و تقویت صادرات محصولات شرکت ساینا دلیجان با سرمایه گذاری چینی و فناوری روز کشورهای اروپایی انجام می شود تا این شرکت بتواند در آینده نزدیک علاوه بر حضور موفق در خاورمیانه در بازار کشورهای آفریقایی نیز حضور پرنگ داشته باشد.
وی ادامه داد: 32 فرصت سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی شناسایی شده است که در آینده نزدیک این فرصت ها به صورت کتاب و سی دی با 2 زبان فارسی و انگلیسی منتشر و در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت شاندونگ فایبر گلاس چین در این نشست گفت: شاندونگ یک شرکت نیمه دولتی با سرمایه ای حدود سه و نیم میلیارد یوان به صورت ویژه در حوزه تولید الیاف شیشه از مواد اولیه تا محصول نهایی در استان شاندونگ مشغول به فعالیت است.
گوئی هان گائو افزود: این شرکت سالانه 300 هزار تن الیاف شیشه با 6 کوره ذوب سیلیس تولید می کند و سه هزار نیروی انسانی در آن مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: سال 2016 این شرکت یک و هشت میلیارد یوان در آمد کسب کرده است.
مدیرعامل شرکت شاندونگ فایبر گلاس چین سرمایه گذاری در کشور های مختلف دنیا را از اهداف این شرکت عنوان کرد و گفت: این شرکت پارسال در آمریکا و کشورهای اروپایی سرمایه گذاری کرده است و بر اساس مطالعات انجام شده بهترین مکان برای سرمایه گذاری را کشور ایران می داند.
گائو افزود: 300 میلیون دلار سرمایه گذاری برای تولید الیاف شیشه تنها برای بازار داخلی ایران انجام نمی شود بلکه با این حجم سرمایه گذاری می تواند بازار خاورمیانه را در زمینه کامپوزیت پوشش داد.
وی ادامه داد: این شرکت تولید کامپوزیت با پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا در ایران را در دستور کار خود قرار داده است.
گوئی هان گائو افزود:سالانه 300 هزار تن الیاف شیشه با 6 کوره ذوب سیلیس توسط این شرکت تولید می شود.
رئیس هیات مدیره مجتمع ساینا دلیجان در این نشست گفت: مجموعه تولیدی ساینا دلیجان به عنوان بزرگترین و تنها تولید کننده الیاف شیشه در کشور است که سالانه حدود 130 میلیون الیاف شیشه و 650 تن مت سوزنی الیاف شیشه در کشور تولید می کند.
بهروز محمدی افزود: این واحد صنعتی مواد اولیه 400 کارخانه صنعتی در کشور را تولید می کند که برای تکمیل زنجیره تولید این شرکت نیازمند ایجاد کوره ذوب 40 هزار تنی سیلیس است و ایجاد این کوره در سفر هیات دولت به استان مرکزی مصوب شده است.
وی توضیح داد:عملیات اجرایی این طرح با مشکلاتی مواجه است و این شرکت به منظور پیشبرد راهبردهای توسعه ای استفاده حداکثری از ظرفیت از سرمایه گذاری خارجی را در دستور کار دارد.
وی ادامه داد: ایجاد این کوره با بهره گیری از سرمایه گذاری شرکت شاندونگ چین و به صورت 50 درصدی انجام می شود.
رئیس هیات مدیره مجتمع ساینا دلیجان افزود: با سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری شرکت شاندونگ چین زمینه تولید 160 هزار تن کوره های ذوب سیلیس در این شرکت فراهم می شود و این مهم ایران را به بزرگترین و قطب تولید الیاف شیشه در دنیا تبدیل می کند.
محمدی، زمان اجرای این طرح را 36 ماه عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح در مجموع زمینه اشتغال برای یک هزار و 500 نفر در این شرکت فراهم می شود.
استان مرکزی با استقرار 2 هزار 800 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ به عنوان قطب چهارم صنعت دومین کانون صنایع مادر تخصصی کشور است.
بیش از هفت هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید پارسال به یک هزار 83 واحد تولیدی کوچک و متوسط پرداخت شده که این مهم نقش موثری در افزایش تولید و ایجاد اشتغال جدید در استان مرکزی داشته است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.