حشمت اله آقارضی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: استان مرکزی یکی از مناطق خشک کشور محسوب می شود که برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی، حدود سه هزار رشته قنات در این استان احداث شده و به دلیل تغییرات اقلیمی و فعالیت های مخرب انسانیتاکنون شمار زیادی از این قنوات خشک شده است.
وی ادامه داد: از روش های نوین کهدر سال های اخیر با مهار کردن هرز آب در فصول غیرکشت و کار، تاثیر بسزایی بر سفره های آب زیرزمینی و میزان آب دهی و کیفیت آب چاه و قنات ها داشته است، اجرای طرح تحقیقاتی تزریق مصنوعی سفره های زیر زمینی به روش چاه تزریق بوده است.
مجری این طرح تحقیقاتی گفت: برای اجرای این تحقیق یک حلقه چاه تزریقی به عمق 12 متر در مجاور مادر چاه یکی از قنوات خشک شده منطقه عقیل آباد حوزه آبخیز قره کهریز حفر شد و سپس با استفاده از هرزآب یکی از قنوات جریان دار در بالادست، با دبی 2 لیتر بر ثانیه از این چاه تغذیه شد.
آقا رضی افزود: برای اجرای این تحقیق روند تغییرات سطح آب زیرزمینی این محدوده به ترتیب در بازه زمانی سال 64 تا 92 و 81 تا 92 در 2 چاه اندازه گیری شد که نتایج تحقیق نشان داد سطح آب در چاه اول که از سال حفر مورد بهره برداری قرار گرفت تا به امروز در حدود 14 متر افت داشته است در حالی که چاه دوم که از سال 1390 مورد بهره برداری قرار گرفت تا به امروز 6 متر با افت سطح آب مواجه شده است.
وی ادامه داد: این نتایج نشان داد که سطح آب زیرزمینی در سال های اخیر با شیب بیشتری در حال افت است به طوری که در سال 1390 بعضی از قنوات منطقه مطالعاتی خشک شده و چاه عمیق به جای این قنوات تجهیز و راه اندازی شده است.
مسئول بخش حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تغذیه مصنوعی سفره آب زیرزمینی به روش چاه تزریقی در ماه های غیرزراعی (آذر تا اسفند) می تواند نقش موثری در مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی داشته باشد و اثر تخریبی تغییرات اقلیمی و فعالیت های انسانی را کاهش دهد.
آقارضی، کاهش مشکلات ناشی از کمبود آب بخصوص در مواقع خشکسالی و بهبود اوضاع کشاورزی، تغذیه آ بهای زیرزمینی و جبران افت سفره، جلوگیری از هدر رفت آب قنوات در ماه های غیر کشاورزی و به دست آوردن توصیه های فنی برای ترویج این روش از مهمترین اهداف این طرح تحقیقاتی عنوان کرد.
وی گفت: برای اجرای طرح باید تغذیه مصنوعی به روش تزریق مستقیم آب به سفره های زیر زمینی توسط چاه تزریق صورت گرفته و عمق آبرفت، دانه بندی آبرفت، سطح آب زیر زمینی، کیفیت آب و نفوذپذیری مورد مطالعه قرار گیرد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه نخست در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.