به گزارش ایرنا، درحالی که میانگین مصرف مشترکان خانگی در دنیا 900 کیلووات است، در ایران این رقم حدود سه برابر استاندارد جهانی است.
ایران نوزدهمین مصرف‌ کننده برق در دنیاست و با مصرف بیش از 145 میلیارد کیلووات برق در زمره 25 کشور پرمصرف برق جهان قرار گیرد.
براساس آمار موجود و ارزیابی های میدانی، دولت سالیانه یارانه ‌‌ای معادل چهارهزار میلیارد تومان برای انرژی برق تخصیص می دهد.
روند صعودی سرانه مصرف برق در ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و خشکسالی، افزایش بهای دیگر حامل های انرژی از نفت و گاز، میزان مصرف انرژی برق در کشور را افزایش داده است.
کارشناسان و دست اندرکاران حوزه صنعت برق بر این باورند که اگر خانوارهای ایرانی صرفه جویی 10 درصدی را در برنامه خود قرار دهند، هر سال امکان ایجاد شش نیروگاه 800 مگاواتی وجود دارد و دولت این امکان را می یابد تا سالانه 500 میلیون دلار بیشتر نسبت به صادرات کنونی، نفت و گاز صادر کند.
استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور در حوزه مصرف برق در بخش صنعت، رتبه ششم و متوسط مصرف سالانه رتبه نهم کشور را داراست.
690 هزار مشترک برق در استان مرکزی وجود دارد که برق آنان از 16 هزار دستگاه ترانسفورماتور و از طریق 20 هزار کیلومتر شبکه، 45 پست فوق توزیع تامین می شود.
82 درصد مشترکان برق این استان در بخش خانگی، سه و هشت دهم درصد عمومی، یک و چهار دهم درصد کشاورزی، یک درصد صنعتی و بقیه مربوط به سایر مصارف است.
پیک بار مصرف برق کشور در نیمه دوم تیرماه برای نخستین بار در صنعت برق از مرز هشدار و 55 هزار مگاوات عبور کرد که این افزایش مصرف موجب نگرانی های جدی شده است.
مصرف برق در نقاط مختلف کشور در سه ماه نخست امسال با افزایش 10 درصدی همراه بود و در استان مرکزی با وجود دارا بودن سه هزار واحد صنعتی وضعیت از میانگین کشوری مناسبتر است اما در این استان نیز به نسبت مشابه سال قبل، مصرف برق پنج درصد افزایش داشته است.
افزایش مصرف برق در کشور و استان مرکزی در روزهای اخیر فشار زیادی به اقتصاد برق کرده و با این افزایش مصرف هزاران میلیارد تومان برای تولید، انتقال و توزیع برق اعتیار صرف شده که این موضوع می طلبد اقشار مختلف مردم توجه جدی به مدیریت مصرف و صرفه جویی داشته باشند.
یکی از شهروندان اراکی گفت: بر اساس اعلام اخبار مختلف از سوی رسانه ها، مصرف برق با افزایش چشمگیری همراه بوده که این مهم مشکلاتی را برای برخی از مردم استان های کشور از جمله مناطق گرمسیر ایجاد کرده است.
رضا خشنودی افزود: در گرمترین روزهای امسال دمای هوا در شهر اراک به 40 درجه سانتیگراد رسید که به نسبت سال های قبل افزایش داشته اما دمای هوا در این شهر به نسبت شهرهای گرمسیری کشور قابل مقایسه نیست.
وی بیان کرد: گرمای هوا در مناطق گرمسیری کشور طاقت فرسا است که مردم سایر مناطق باید در مصرف برق صرفه جویی لازم را داشته باشند تا مشکلات هموطنان در این مناطق کمتر شود.
یکی دیگر از شهروندان اراکی گفت: بسیاری از مردم با وجود اینکه می دانند مشکلاتی در زمینه مصرف بالای برق وجود دارد اما نکات لازم را رعایت نمی کنند.
سمیه احمری افزود: استفاده از بسیاری از لوازم برقی را می توان به ساعات قبل یا بعد از پیک مصرف موکول کرد اما این مهم کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
وی بیان کرد: بارها در اماکن عمومی، نهادها و ادارات دیده شده لامپ های غیر ضروری روشن است که به نظر می رسد باید نظارت ویژه در این مراکز صورت گیرد.
دیگر شهروند اراکی نیز گفت: مردم در زمان خرید وسایل برقی باید توجه ویژه به نوع مصرف آن داشته باشند.
امیر فراهانی افزود: بسیاری از مردم در خصوص نوع مصارف آگاهی ندارند که در این زمینه نیز باید تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: منابع تولید برق در کشور محدود است و به طور قطع روزهای گرمتری نیز در پیش است که موجب افزایش بیشتر مصرف برق خواهد شد.
داود منصوری افزود: انتظار است شهروندان برای جلوگیری از هرگونه خاموشی ناخواسته توجه جدی به صرفه جویی در مصرف برق داشته باشند.
وی بیان کرد: در صورت رعایت نکات مدیریت مصرف از سوی شهروندان و کاهش مصرف برق، مردم می توانند از نعمت برق در روزهای گرم سال بهره مند شوند.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: هم اکنون با پیشرفتی که در تولید و عرضه محصولات برقی رخ داده و تحول فرهنگی که در گرایش مردم به استفاده از وسایل و تکنولوژی های جدید در کشور ایجاد شده، در بیشتر خانواده ها به ویژه خانوارهای شهری، شمار زیادی وسیله برقی وجود دارد.
منصوری اظهار کرد: با وجود تعداد و تنوع این وسایل و سهم قابل توجه مصارف خانگی، خانواده ها باید به عنوان مهمترین ارکان جامعه با استفاده صحیح، منطقی و به موقع از این وسایل بهره مند شوند و بتوانند به راحتی هزینه های برق مصرفی خود را کاهش دهند.
وی عنوان کرد: به طور قطع استفاده بهینه به معنی استفاده نکردن از وسایل برقی نیست بلکه به معنی آن است که از هر وسیله ای به مقدار نیاز و در زمان مناسب استفاده شود.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اضافه کرد: برچسب انرژی از جمله مواردی است که باید در مورد خرید وسایل برقی مورد توجه قرار گیرد.
منصوری گفت: این برچسب بر روی وسایل مصرف کننده انرژی زده می شود و مصرف کننده را با میزان کارایی و مصرف انرژی آن وسیله آشنا می کند.
منصوری اظهار کرد: برچسب انرژی در واقع به خریدار کمک می کند که در هنگام خرید وسیله ای را انتخاب کند که در مقایسه با سایر وسایل موجود، مصرف انرژی کمتر و کارایی بیشتری داشته باشد.
وی گفت: نسل جدید لامپ های فلورسنت (مهتابی)، لامپ فلورسنت T8 نامیده می شود که قطر کمتر و بازدهی مناسبتری دارد و جایگزین های خوبی برای لامپ های فلورسنتی است.
منصوری گفت: مصرف انرژی استفاده از لامپ فلورسنت T8نسبت به لامپ های دیگر 10درصد کمتر است و استفاده از لامپ فلورسنت T8 باند باریک، 20 درصد کمتر است.
وی عنوان کرد: ارزیابی های فنی و اقتصادی صورت گرفته نشان می دهند که LED های کنونی به دلیل دارا بودن پتانسیل بالای صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه های تمام شده، جایگزین مناسبی برای لامپ های هالوژن است.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اضافه کرد: بهتر است مشترکان برق از لامپ های کم مصرف به جای لامپ های رشته ای استفاده کنند زیرا انرژی مصرفی لامپ کم مصرف حدود 20 درصد لامپ رشته ای و عمر آن هشت برابر لامپ های رشته ای است.
منصوری گفت: امروز خانوارهای شهری و بیش از 75 درصد خانوارهای روستایی از یخچال استفاده می کنند و هر یخچال فریزر در طول شبانه روز حدود 2 کیلووات ساعت مصرف دارد که به طور میانگین هر ساله در کشور حدود 22 میلیارد کیلووات ساعت برق توسط این وسایل مصرف می شود.
وی اظهار کرد: برای استفاده بهینه از یخچال و فریزر، برفک آن باید به طور مرتب بازرسی شود، درجه ترموستات یخچال در دمای 3 تا 5 درجه سانتی گراد و درجه ترموستات فریزر در دمای 15 تا 18 درجه سانتی گراد تنظیم شود.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اضافه کرد: نوار درزگیر درب یخچال و فریزر باید به طور مرتب بازبینی و درصورت لزوم تعویض شود.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی هم گفت: ساعات اوج مصرف برق تابستان 11 تا 15 عصر 20 تا 24 شب و در 6 ماهه دوم سال 17 تا 21 است.
مهرنوش رفیعی بیان کرد: یکی از وسایل پرمصرف برق در ایام تابستان استفاده از وسایل سرمایشی (کولرهای آبی و گازی) است، که این وسایل سهمی در حدود 26 درصد از کل مصرف برق بخش خانگی را به خود اختصاص می دهد.
وی گفت: برای استفاده بهینه از کولرهای آبی باید کانال کشی این نوع کولر از کوتاهترین مسیر انجام شود و چنانچه کانال های کولر خارج از ساختمان باید باید بوسیله عایق کاری با پشم شیشه یا عایق های دیگر از گرم شدن کانال ها و هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری شود.
وی اظهار کرد: پوشال کولرهای آبی باید هر سال تعویض شود و تمیزکردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما کارکرد کولر را بهبود می بخشد و مصرف انرژی آن را کاهش و از هدر رفتن سرما نیز جلوگیری می کند.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اضافه کرد: کلید بادزن (فن) در کولرهای گازی به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که در هنگام شب، از دستگاه فقط برای تهویه هوا استفاده کنند و این اقدام هزینه برق دستگاه را به میزان زیادی کاهش می دهد و دمای مناسب برای تنظیم ترموستات در کولرهای گازی به ویژه در ساعات اوج مصرف بین 23 تا 25 درجه سانتی گراد است.
رفیعی گفت: کاشتن یک اصله درخت در نزدیکی کولرگازی حدود 10 تا 15 درصد موجب کاهش مصرف انرژی می شود زیرا سایه آن مانعی در برابر تابش نور مستقیم خورشید می شود.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی افزود: در صورت امکان پخت و پز، شست و شو و اتوکشی در ساعاتی انجام شود که گرمای هوا کمتر است.
رفیعی بیان کرد: مردم باید در صورت امکان از استفاده هم زمان ماشین لباسشویی و دیگر وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف برق خودداری کنند و به جای استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی در صورت امکان لباس های شسته شده را در هوای آزاد خشک کنند.
وی گفت: درصورتی که نیاز به استفاده از وسایل صوتی و تصویری به مدت طولانی نیست، نباید در حالت آماده به کار (Stand by) قرار گیرد زیرا در این حالت مصرف برقی حدود 15 درصد به همراه خواهد داشت.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو افزود: گرمای شدید هوا در سال جاری منجر به ثبت رکوردهای بالایی در مصرف برق در کشور شد و در شرایط حساسی از نظر تامین برق قرار داریم.
محسن بختیار ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ درصد برق کشور در بخش صنعت به مصرف می رسد و این میزان در استان مرکزی ۶۵ درصد یعنی دو برابر میانگین کشور است.
وی ادامه داد: براساس آمار موجود، میزان مصرف برق در کشور روزانه به بیش از ۵۳هزار مگاوات رسیده و شهروندان باید به طور جدی صرفه جویی را در دستور کار قرار دهندمدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز گفت: مصرف برق در این استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل، پنج درصد افزایش یافته است.
محمد اله داد افزود: پیک مصرف انرژی الکتریکی در سال گذشته در این استان در 30 تیرماه بود اما امسال این پیک به نیمه دوم تیرماه رسید و این موضوع نگران کننده است.
وی بیان کرد: 14 تیرماه جاری رکورد مصرف برق در کشور با افزایش هفت درصدی زده شد که این مهم لزوم توجه به صرفه جویی در مصرف را دو چندان کرده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: پیک مصرف برق در این استان به 850 مگاوات رسیده که این رقم سال گذشته در این مدت 800 مگاوات بوده است.
اله داد عنوان کرد: اگر مردم به بحث صرفه جویی در مصرف برق توجه نکنند این شرکت ناگزیر به اعمال خاموشی بر اساس زمانبندی می شود.
وی تاکید کرد: انتظار است خانواده ها در ساعات اوج مصرف برق از روشن کردن جارو برقی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و سایر وسایل برقی غیرضرور بپرهیزند و استفاده از این وسایل را به ساعات دیگری موکول کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های وزارت نیرو در طرح های مدیریت بار تابستان سال 96 (از 15 خرداد تا 15 شهریور ماه) که با عناوین طرح ذخیره عملیاتی و طرح کاهش و قطع بار برنامه ریزی شده برای مشترکان صنعتی بالای 100 کیلووات، تسهیلات و مشوق های قابل توجهی در نظر گرفته شده است.
اله داد گفت: در صورتی که مالکان چاه های کشاورزی این استان از 15 خرداد تا 15 شهریور مبادرت به خاموش کردن موتور چاه کشاورزی خود در ساعات پیک بار شبکه (11تا 16 عصر و ساعات 20 تا 24 شب) کنند، مطابق بخشنامه اعلام شده از پرداخت هزینه برق مصرفی در دوره مربوطه معاف خواهند شد.
وی اظهار کرد: پارسال همکاری 514 مشترک کشاورزی در طرح های پیک سایی تابستان 95 با کاهش 15 مگاوات همراه شد و در این راستا 3 میلیارد و 327 میلیون ریال تخفیف در بهای برق مصرفی کشاورزان استان مرکزی لحاظ شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی افزود: هم اکنون بیش از 70 درصد برق این استان از سوی صنایع مصرف می شود بنابراین همکاری آنها در مدیریت مصرف برق جهت گذر از پیک تابستان امری ضروری است.
اله داد گفت: انجام ممیزی انرژی در واحد صنعتی و اجرای راهکارهای آن، تعمیر و نگهداری منظم و بازرسی دقیق و به موقع ماشین آلات و تجهیزات، پاکسازی تجهیزات از قبیل هواکش موتورها، پمپ ها، تهویه و بررسی نشت حرارت و بخار آب در مدار گردش، جلوگیری از کار کردن موتورهای برق به صورت بی بار و استفاده از موتورهای با دور قابل کنترل از جمله راهکارهای بهینه سازی انرژی الکتریکی در بخش صنعت است.
وی تصریح کرد: مطالعه میزان تلفات انرژی الکتریکی در شبکه داخلی و برنامه ریزی برای کاهش آن، بررسی امکان جابجایی زمان مصرف برق تجهیزات از ساعت پیک مصرف به سایر ساعات شبانه روز، برنامه ریزی برای انتقال پاره ای از تعمیرات به ساعت پیک بار (با حفظ سطح تولید)، امکان استفاده از تجهیزات تولید برق اختصاصی (دیزل ژنراتور) در ساعت پیک بار، استفاده از لامپ های کم مصرف و تمیزکاری سطوح محیط کار از دیگر راهکارهای بهینه سازی انرژی الکتریکی در بخش صنایع است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باختر نیز گفت: مصرف برق از 2 هزار و 682 آمپر عبور کرده که انتظار است با صرفه جویی مردم، نهادهای دولتی و کارخانجات مصرف برق از این مرز بیشتر نشود.
فرهاد شبیهی افزود: بر اساس مطالعات وزارت نیرو در صورتی که مصرف برق به همین صورت پیش برود و الگوی مصرف در جامعه اصلاح نشود، وزارت نیرو باید هر 10 سال یک بار ظرفیت تاسیسات خود را 2 برابر کند که این مهم هزینه های سربار زیادی برای کشور به دنبال دارد.
وی بیان کرد: اگر بتوان 10 برنامه 10 درصدی کاهش برق را اجرایی کرد، بیش از 200 هزار میلیارد ریال صرفه جویی برای کشور محقق می شود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باختر ادامه داد: در حوزه برق منطقه ای باختر بیش از هشت هزار مگاوات آمپر قدرت مرسوله وجود دارد که بر این اساس 50 درصد برق منطقه ای باختر مربوط به استان مرکزی است.
شبیهی عنوان کرد: متوسط بار مصرفی صنعتی در استان مرکزی بیش از 65 درصد است در صورتی که این مهم در کشور کمتر از 35 درصد است که این مصرف نشان دهنده تقویت بنیه صنعتی استان مرکزی است اما انتظار است این بخش نیز توجه ویژه به مدیریت مصرف داشته باشند.
به نظر می رسد مدیریت صحیح بهره وری و استفاده از راهکارهای مناسب بهینه سازی مصرف ضمن کمک به اقتصاد خانوارها سالانه مقادیر قابل توجهی به سرمایه گذاری در صنعت برق کشور می افزاید.
3005 /3075/ خبرنگار: معصومه صفری*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.