گزارش ایرنا، شکر اله حسن بیگی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی حوزه کشاورزی با فرمانداران استان مرکزی افزود: بخشی از ماموریت های اقتصاد مقاومتی با اشتغالزایی و درآمدزایی خرد و کسب و کارهای حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی در استان محقق می شود و در این راستا باید برنامه های هدفمند انجام شود.
وی گفت: فرمانداران و مسئولان اجرایی استان در تعادل بخشی سهم درآمد استان در حوزه های صنعت، خدمات و کشاورزی نقش محوری دارند و با ایجاد محرک های توسعه و جذابیت های معیشتی دربخش کشاورزی می توانند مهاجرت معکوس به روستاها را رقم بزنند و رفاه و درآمد موثر و پایدار در روستاها فراهم کنند.
وی ادامه داد: فرصت پس از برجام در حوزه کشاورزی نیز باید در استان با رویکرد علمی و کارشناسی همراه شود تا جذب سرمایه ها و نقش آفرینی حوزه کشاورزی در اقتصاد رقم بخورد
حسن بیگی، مطالعات عمیق در جذب سرمایه های خارجی و داخلی برای توسعه حوزه کشاورزی با شیوه های نوین را از اولویت ها ی استان عنوان کرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری استان مرکزی در بخشی از سخنانش حضور حداکثری مردم در انتخابات را پشتوانه ای مهم برای دولت دوازدهم و پارلمان های محلی دانست و گفت:شوراهای اسلامی کانون تصمیم سازی منطقه ای هستند و فرمانداران باید بکوشند تا بهترین ها در کنار مدیریت شهری بوده و سیمای شهرها را در سایه قانونمحوری ، خلاقیت و نظارت و تدبیر اصولی زیبا کنند.
حسن بیگی افزود: دولت دوازهم با حمایت مردمی به صحنه اجرایی کشور می آید و ممکن است برخی تغییرات در مدیران استانی و شهرستانی لحاظ شود که این مهم برای تسریع و کیفیت بخشی به امور است.
وی یادآور شد: فرمانداران باید در انتخاب مدیران چهار ویژگی قبول داشتن نظام مقدس جمهوری اسلامی، پاکدستی، اهلیت داشتن و اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید در فعالیت ها را برای تحرک بخشی در شهرستان ها مد نظر قرار دهند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص جدیدت و نظارت بیشتر بر راهبردهای مقابله با اعتیاد و مواد مخدر تاکید کرد و گفت: پرورش و کشت هر گونه ماده مخدر ممنوع و غیرقانونی است و درصورت مشاهده برخورد قاطع خواهد شد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز در این نشست گفت: مصرف ماده مخدر شیشه در این استان کاهش و استفاده از ماده مخدر گل افزایش داردکه این مهم تغییر شیوه های مقابله و تقویت دایره پیشگیری را می طلبد.
نبی اله شاه محمدی افزود: با توجه به موقعیت کوهستانی استان مرکزی فرمانداران و مسئولان استانی برای مبارزه با کشت و مصرف ماده مخدر گل باید نظارت جدی بر گلخانه ها داشته باشند و از کشت غیر قانونی این ماده در استان جلوگیری کنند.
مدیر حج و زیارت استان مرکزی نیز در این نشست از اعزام یک هزار و 760 نفر از این استان در سال جاری به سرزمین وحی خبر داد و گفت: این حجاج در قالب ۱۳ کاروان 85، 130 و 160 نفری عازم عربستان می شوند.
وحید اسکندری افزود: اعزام حجاج استان مرکزی از ۱۰ تا ۲۵ مردادماه به همراه هشت استان دیگر از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به سرزمین های وحی است.
وی ادامه داد: مدت اقامت حجاج امسال در شهر مدینه به مدت پنج شب و 6 روز انجام می شود و بیشتر اقامت آنان در مکه مکرمه است.
مدیر حج و زیارت استان مرکزی خاطر نشان کرد: اقدام هایی برای ایجاد کنسولی به منظور صدور روادید برای اعزام زائران به عتبات عالیات در شهر اراک انجام شده و نیاز است ایجاد این مهم توسط استانداری این استان از طریق وزارت کشور پیگیری شود.
اسکندری گفت: با ایجاد کنسولگری در شهرستان اراک از سفر زائران برای اخذ روادید به شهرستان قم جلوگیری می شود.
فرماندار شهرستان ساوه نیز در این نشست گفت: 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغ های انار این شهرستان سال گذشته بر اثر سرما زدگی از بین رفت و کشاورزان این شهرستان در چهار سال آینده ذر آمدی در این حوزه نخواهند داشت.
محمد بهاروند افزود: نیاز است مسئولان در زمینه پرداخت تسهیلات و خسارت سرمازدگی به کشاورزان شهرستان ساوه توجه ویژه داشته باشند.
فرماندار شهرستان اراک نیز در این نشست گفت: برای جلوگیری از افزایش و کاهش قیمت برخی محصولات کشاورزی و جبران ضرر و زیان احتمالی به مصرف کنندگان و کشاورزان تغییر الگوی کشت در استان مرکزی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
حسین بختیاری افزود: با توجه به وجود کم آبی در استان مرکزی و شهرستان اراک نیاز است استفاده از کشت های اصلاح شده و محصولات کم آب بر در استان در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گیرد و از کشت محصولات آب بر و با بازدهی کم در استان جلوگیری شود.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست کشت گلخانه ای و استفاده از آبیاری تحت فشار برای بهره وری بالا از آب کشاورزی از اولویت های جهاد کشاورزی عنوان کرد.
علی بابایی گفت: هیچ گونه محدودیت اعتباری برای ایجاد گلخانه، آبیاری تحت فشار و افزایش مکانیزاسیون برای افزایش بهره وری از آب کشاورزی در این استان وجود ندارد.
وی افزود: یکهزار و 20 میلیارد ریال در سفر هیات دولت به استان مرکزی برای اجرای آبیاری تحت فشار به این استان اختصاص یافته است که سال گذشته 500 میلیارد ریال آن جذب و بقیه آن در سال جاری جذب می شود.
وی ادامه داد: اختصاص این اعتبارات نقش مهمی در کاهش و افزایش بهره وری از آب کشاورزی در استان مرکزی به همراه دارد.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی از اجرای نظام نوین ترویج در استان خبر داد و گفت: بر این اساس به منظور ترویج و رسیدگی به مشکلات بخش کشاورزی برای هر 10 روستا یک نفر مروج با اختیارات کامل رئیس سازمان جهاد کشاورزی اختصاص یافته است.
بابایی افزود: الگوی کشت برای جلوگیری از افزایش و کاهش قیمت محصولات کشاورزی و جلوگیری از ضرر و زیان به کشاورزان هرسال تهیه و به شهرستان ها ابلاغ می شود که اجرای آن توسط کشاورزان نیازمند اهرم قانونی دارد.
وی ادامه داد: سه هزار و 600 رشته قنات در استان مرکزی وجود دارد که 2 هزار رشته آن فعال است و سالانه نیازمند لایروبی هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: لایروبی هر قنات به صورت متوسط سالانه نیازمند یک میلیارد ریال اعتبار است.
بابایی یادآور شد: سال گذشته 40 میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی قنوات استان مرکزی مصوب شد که با تحقق 20 میلیارد ریال آن 55 رشته قنات اجرایی شد.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته سهم استان مرکزی در خرید تضمینی کشمش حدود 10 هزار تن بود که با تلاش جهاد کشاورزی و همراهی و حمایت دولت 24 هزار تن کشمش به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد.
مدیرسازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش از اخذ مجوز گلاب گیری برای این استان خبر داد و گفت: با اخذ این مجوز استان مرکزی به 2 استان دارای مجوز گلاب گیری در سطح کشور پیوسته است.
مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: با هماهنگی های انجام شده با فرمانداران شهرستان ها امسال میزان آتش سوزی مراتع استان به 57 هکتار کاهش یافته است.
یوسف یوسفی افزود: این آتش سوزی ها 11 فقره در مراتع اراک، یک مورددر شهرستان کمیجان و یک مورد شهرستان دلیجان اتفاق افتاده است.
مدیرشعب بانک کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 9 هزار میلیارد ریال تسهیلات از سال گذشته تا کنون در بخش کشاورزی پرداخت شده است.
جهانپور معماریان افزود:400 میلیارد ریال از این تسهیلات در بخش افزایش ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان مرکزی پرداخت شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته چهار هزار و 500 هکتار از اراضی استان مرکزی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت.
در این نشست مقرر شد نشست هماهنگی رفع مشکلات بخش کشاورزی شهرستان ها با مسئولان جهاد کشاورزی در هر یک از 12 شهرستان استان برگزار شود.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.