محسن بختیار روز چهارشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی به ساوه از سد کوچری گفت: این طرح آبرسانی می تواند زمینه رشد صنعتی شهرک صنعتی کاوه و شهرستان ساوه را میسر کند.
وی افزود: استان مرکزی از نظر پایداری شبکه جز استان های پیشرو است چراکه زیرساخت های خوبی را در شبکه برق دارد و با طرح هایی که در سال های قبل به بهره برداری رسیده، پایداری فراهم شده است.
وی ابراز امید واری کرد:با توجه به اینکه استان مرکزی از قطب های مهم صنعتی کشور است، ضریب رشد و توسعه کشور از طریق بخش صنعت با پایداری برق این خطه فراهم شود.
بختیار تصریح کرد: حدود 30 درصد برق کشور به طور متوسط در تامین برق کشور در بخش صنعت مصرف می شود اما، استان مرکزی حدود 65 درصد برق مصرفی را در بخش صنعت مصرف می کند و این امر باعث رشد بالای صنعتی و همچنین رشد و توسعه اقتصادی کشور شده است و حدود 69 برق مصرفی شهرستان ساوه نیز در حوزه صنعت به مصرف می رسد.
وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه، توجه ویژه ای به بخش صنعت شده او رشد و توسعه اقتصادی کشور به واسطه رشد بخش صنعت دیده شده است و طرح افتتاحی در شهرک صنعتی کاوه با حدود 150 میلیارد ریال سرمایه گذاری می تواند زمینه رشد و توسعه صنعت را در ساوه فراهم کند.
معاون وزیر نیرو با اشاره به طرح دوم آبرسانی به شهرستان ساوه از طریق سد کوچری گفت: این طرح اهمیت بالایی برای شهرستان دارد و نحوه تامین آب ساوه در منطقه مرکزی کشور با سختی در حال انجام است که با اجرای تونل ها و کانال های مختلف در مسیر و سد کوچری در گلپایگان و خطوط انتقال برای شهرستان های مختلف این منطقه تعریف شده است.
وی توضیح داد:بهره مندی از نعمت آب با چنین مشقت و هزینه ای تامین می شود و حدود سه هزار میلیارد ریال منابع مالی نیاز دارد و تصفیه خانه این طرح در سلفچگان است که می بایست مسیر 130 کیلومتری آن تا ساوه لوله گذاری شود تا آب شرب باکیفیت تامین شود.
وی تاکید کرد:برای آبرسانی به ساوه امید است سرمایه گذاری بیش از 400 میلیارد ریالی امسال بتواند بخش عمده ای از کار را پیش برده و قسمتی از لوله این طرح نیز از طریق فایناس داخلی تامین شود.
بختیار تصریح کرد: کشور در سال جاری در زمینه تامین آب و برق در شرایط حساسی و بحرانی قرار دارد و می طلبد که در مصرف برق و آب صرفه جویی شود و زدن رکورد در بخش برق در سال جاری و مصرف انرژی الکتریکی به میزان 55 هزار و 300 مگاوات در کشور بی سابقه بودهاست.
وی یادآور شد: در تابستان امسال کلیه تجهیزات صنعت تولید برق زیر بار است تا بتواند انرژی الکتریکی مورد نیاز مردم تامین کند.
معاون وزیر نیرو افزود: درخواست های مسئولان شهرستان مورد توجه قرار می گیرد تا مشکلات شهرستان به نحو مطلوب دنبال می شود.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در این آیین با تاکید بر حفظ 30 میلیون مترمکعب آب منطقه نوبران گفت: هر قطره آب باید مدیریت شود و آبی که در مدت 10 هزار سال جمع شده بود با مصرف بی رویه در 50 سال به پایان رسیده و امروز در ساوه تا عمق 250 متری از زمین هم آبی وجود ندارد.
محمدرضا منصوری گفت: با تولیدمحصولات آبر کشاوری نظیر هندوانه بخش اعظمی از منابع آبی را هدر رفته است و شرایط کم آب فعلی حاکم شده که می طلبد باید با تدبیر و برنامه محوری جراحات موجود را التیام داد و از وخامت اوضاع کاست.
وی بیان کرد: 10 سال قبل ناسا وضعیت فعلی منابع آبی کشور را در مطالعاتی بیان کرد و خبر از پدیده نشست زمین داد و امروز اگر زلزله کوچکی رخ دهد آبی که زمین را نگه دارد وجود ندارد و یا با وقوع سیل شدید، کل زمین نشست پیدا می کند.
منصوری اضافه کرد:سطح آب در این منطقه 250 متر پایین رفته است و اگر تا 100 سال دیگر بارش برف سنگین رخ دهد باز هم آسیب وارده ترمیم نمی شود.
وی تصریح کرد: باید برای هر قطره آب برنامه داشت، آبیاری نوین را ترویج کرد و حضور معاون وزیر در افتتاح عملیات اجرایی این طرح خود تضمینی بر پیشرفت و تامین اعتبار طرح است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی عنوان کرد: سفره های آب زیرزمینی این استان وضعیت مطلوب ندارد، به طوری که عمده دشت های استان مرکزی ممنوعه اعلام شده است و به صورت متوسط با 121 میلیون مترمکعب کسری مخزن دشت های استان مواجه است.
مهندس عزت الله آمره ای افزود: در دهه قبل، سالانه 2 هزار و 500 لیتر در ثانیه با کسری مخازن ایجاد شده است که میزان چهار و نیم میلیارد مترمکعب کسری مخزن در استان مرکزی به ثبت رسیده است و اگر سالانه پنج درصد بهره وری آب کشاورزی مدیریت و اصلاح شود امکان جبران این کسری مخزن در استان وجود دارد.
وی تصریح کرد: دشت ساوه یکی از مناطقی است که بیشترین افت آب زیرزمینی در آن ثبت شده است و سالانه 79 میلیون مترمکعب در دشت ساوه را کسری گزارش می شود که هرساله به صورت متوسط حدود یک متر افت آب زیرزمینی را در این شهرستان رقم می خورد.
آمره ای بیان کرد: مصرف آب زیرزمینی استان مرکزی برابر با متوسط کشور است و شامل 91 درصد مصرف در بخش کشاورزی، 4 درصد در بخش صنعت و پنج درصد در حوزه آشامیدنی است اما، بیشترین فشار منابع مصرفی روی آب زیرزمینی است.
وی عنوان کرد:در کشور 55 درصد مصارف ابی از آب زیرزمینی است اما در استان مرکزی این شاخص 85 درصد است و این امر فشار بسیاری را متحمل آب های زیرزمینی می کند.
وی،سهم ساوه از طرح آبرسانی کوچری را 27 میلیون مترمکعب هنوان کرد و گفت: محلات، خمین، دلیجان، نیمور و روستای این مسیر نیز این حجم آب بهره مند می شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی اظهار کرد: بیشترین سهم از این طرح آبرسانی با 444 لیتر در ثانیه به شهر ساوه اختصاص یافته و 27 روستا را در مسیر آبرسانی قرار دارند.
وی گفت: ساوه و زرندیه در شعاع 120 کیلومتری تهران قرار دارندو اشتیاق سرمایه گذاری در این شهرستان عا بالاست و رشدسرمایه گذاری صنعتی نیز فشار مضاعفی بر منابع آب زیرزمینی تحمیل می کند.
آمره ای افزود: شهرک صنعتی کاوه نیازمند آب است و باید تامین شود که با اجرای طرح آبرسانی از کوچری به ساوه بخشی از مشکلات آب آشامیدنی و صنعتی ساوه حل می شود و درخواست می شود از محل پساب تصفیه خانه پرند که مرز بین شهرستان زرندیه و تهران است نیز استفاده شود.
وی اظهار کرد: آمادگی لازم وجود دارد که هزار لیتر در ثانیه خروجی این تصفیه خانه توسط سرمایه گذاران بهره برداری شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی اضافه کرد: طرح آبرسانی به شهرستان ساوه 2 ساله تعریف شده و با تامین اعتبار می توان در این زمانبندی تسریع داشت و لازم است مسئولان شهرستان در بحث تملک ها یاریگر طرح باشند تا تاخیری صورت نگیرد.
شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی ساوه در منطقه یحیی آباد، بازدید از تصفیه خانه فاضلاب شهرستان آشتیان و بازدید از طرح تولید نیروگاه شازند از مهمترین برنامه های سفر 2 روزه معاون وزیر نیرو به استان مرکزی است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.